Trešdiena, 24.aprīlis

redeem Nameda, Ritvaldis, Visvaldis

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Racionāls priekšlikums motovasaras noslēgumā

© Edmunds Brencis/ F64 Photo Agency

Atļaut lietot sabiedriskā transporta joslu pilsētvidē mopēdiem un motocikliem. Ar šādu priekšlikumu sabiedrības iniciatīvu platformā manabalss.lv klajā nākusi Latvijas Motoklubu asociācija. Labums no jauninājuma būtu visiem satiksmes dalībniekiem, jo divriteņu braucamie pilsētā ir dinamiskāki. Ātri atbrauc, ātri aizbrauc, un nevienu netraucē.

Šobrīd pa sabiedriskā transporta joslu drīkst pārvietoties visa veida sabiedriskais transports, taksometrus ieskaitot, un elektromobiļi. Tas ir viens no bonusiem, kas nāk klāt pie briesmīgi dārgas mašīnas nopirkšanas.

Tomēr pat visi kopā šie braucamie pilnībā nenoslogo ar A burtu apzīmēto joslu, un arī pīķa stundās tā mēdz būt patukša. Tikmēr motocikli un mopēdi līferē starp automašīnu rindām. Ir autovadītāji, kurus tas kaitina - ja nu viņa spogulītim pieskaras. Ir autovadītāji, kas spoguļos neskatās, un nogriež ceļu mopēdam, izmet pa logu cigareti vai pēkšņi atver durvis. Visādi gadās. Tādēļ arī no divriteņu braucēju viedokļa būtu patīkamāk izmantot patukšo sabiedriskā transporta joslu.

«Šādi uzlabojumi normatīvajos aktos ne tikai atvieglos kopējo satiksmi, bet arī uzlabos mopēdu un motociklu drošību īsajā vasaras sezonā».

Latvijas Motoklubu asociācija iniciatīvas pieteikumā skaidro, ka šāda prakse tiek piemērota daudzās Eiropas valstu pilsētās. Tā ievērojami palielina mopēdu un motociklu kā mazāko un dinamiskāko satiksmē izmantojamo transportlīdzekļu vadītāju drošību, tai skaitā arī samazina vides piesārņojumu. Un motobraucējiem arī nav lieki jāelpo izplūdes gāzes. Tehniski, lai ieviestu šo priekšlikumu dzīvē, ir nepieciešamas izmaiņas trijos Ceļu satiksmes noteikumu punktos. Motocikli un mopēdi pierakstāmi pie izņēmumiem, kas arī drīkst lietot sabiedriskā transporta joslas, un attiecīgi arī pie ceļazīmju aprakstiem.

Motoklubu asociācijas prezidents Aivars Freimanis norāda, ka «šādi uzlabojumi normatīvajos aktos ne tikai atvieglos kopējo satiksmi, bet arī uzlabos mopēdu un motociklu drošību īsajā vasaras sezonā».

Par šī gada sezonas īsumu gan žēloties nevar. Ielās joprojām redzams divriteņu transports, taču ne jau tādā skaitā, lai radītu kādus traucējumus, ja dalītu kopīgu joslu ar autobusiem, taksometriem un elektromobiļiem.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas statistika liecina, ka 1. oktobrī valstī kopumā bija reģistrēts vairāk nekā 20 000 motociklu un 30 000 mopēdu. Taču ne jau visi no tiem piedalās satiksmē. No mopēdiem OCTA apdrošināšana, bez kuras braukt aizliegts, ir tikai nepilniem 10 tūkstošiem. No motocikliem - 18,5 tūkstošiem. Un skaidrs arī, ka ne jau visi tieši pa Rīgu braukā, bet tieši galvaspilsētā tūļīga satiksme ir problēma.

Ceļu satiksmes drošības direkcijai principiālu iebilžu pret mototransporta ielaišanu sabiedriskā transporta joslā nav. Protams, iecerei nepieciešams politisks atbalsts, jo iniciatīva pēc nepieciešamo 10 000 balsu savākšanas ies uz Saeimu un Satiksmes ministriju. Pāris pirmajās dienās savākts vairāk nekā tūkstotis.

CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris apstiprina, ka ideja ļaut motociklu vadītājiem izmantot sabiedriskā transporta joslas varētu būt atbalstāma: «Tomēr, lai to izdarītu, būtu jāveic grozījumi Ceļu satiksmes noteikumos. Tas varētu tikt atļauts ar nosacījumu, ka tiek izvērtētas vietas, kur tas ir droši un lietderīgi, kā arī uzstādot attiecīgās ceļa zīmes. Šāda prakse, ļaujot motocikla vadītājiem izmantot sabiedriskā transporta joslas, ir sastopama arī citās valstīs.»

Uz sabiedriskā transporta joslu labprāt pretendētu arī velosipēdisti. Pašlaik, ja brauc pēc noteikumiem - sanāk, ka riteņbraucējam jāatrodas starp divām joslām, un mūsu satiksmē tas nav ne droši, ne patīkami. Tomēr velosipēdistu palaišanai sabiedriskā transporta joslā ir pretarguments - pārāk lēni, un tas traucē autobusiem un trolejbusiem. Īpaši, kad jāiebrauc vai jāizbrauc no pieturām. Tātad vienīgais saprātīgais risinājums ir veloceļu būvēšana un velojoslu nodalīšana.