Par izsēdināšanu no autobusa pasažieris prasa 1000 latu morālo kompensāciju

"Rīgas satiksmes" pasažieris par izsēdināšanu no autobusa pieprasījis no sabiedriskā transporta uzņēmuma un Rīgas pašvaldības policijas 1000 latu lielu morālo kompensāciju.

Iesniegumā valsts augstākajām amatpersonām, tiesībsargājošo iestāžu un Rīgas pašvaldības pārstāvjiem Normunds Zernis informē, ka 20.jūnija pēcpusdienā 13.janvāra ielā "Rīgas satiksmes" kontrolieri apstādinājuši 3.maršruta autobusu "Bolderāja-Pļavnieki", ar kuru viņš braucis uz mājām, un veikuši e-talonu kontroli.

Pēc kontroliera lūguma uzrādīt e-talonu Zernis esot uzrādījis savā rīcībā esošos talonus, bet kontrolieris atteicies tos pārbaudīt. "Paskaidroju kontrolierim, ka e-talonu esmu reģistrējis un ka man ir likumīgas tiesības atrasties iepriekšminētā maršruta autobusā, un lūdzu kontrolieri veikt e-talona pārbaudi. Pēc tam sekoja Pašvaldības policijas pārstāvja lūgums izkāpt no autobusa, ko arī izdarīju," raksta pasažieris.

Kontrolieris Pašvaldības policijas, pārējo "Rīgas satiksmes" kontrolieru un liecinieka klātbūtnē veicis e-talona pārbaudi un konstatējis, ka Zernis e-talonu reģistrējis braucienam iepriekšminētajā maršruta autobusā, teikts iesniegumā.

"Līdz ar to Pašvaldības policijas un "Rīgas satiksmes" darbinieku prettiesiskas faktiskās rīcības rezultātā publiski tiku pazemots un prettiesiski man tika liegta pārvietošanās iepriekšminētā maršruta autobusā, pārkāpjot jebkādas elementāras cilvēktiesības, radot man materiālu zaudējumu un morālu kaitējumu," norāda Zernis.

Ņemot vērā iepriekš minētos apstākļus, Zernis lūdzis Pašvaldības policijas darbiniekus, kuri atradās notikuma vietā, noformēt rakstveida administratīvo aktu par "Rīgas satiksmes" un Pašvaldības policijas darbinieka faktisko rīcību, konstatējot faktu un apstākļus, kādos viņam tika palūgts izkāpt no autobusa, prettiesiski liedzot izmantot iepriekš minētā maršruta autobusu, par kuru bijis samaksājis, lai saņemtu no "Rīgas satiksmes" pakalpojumu un nokļūtu mājas.

Pašvaldības policijas darbinieki atteikušies noformēt administratīvo aktu par šo faktu, kas, pēc Zerņa domām, esot pretrunā ar Administratīvā procesa likuma normām, pārkāpjot savu kompetenci un pilnvaras. Tāpat netikušas izskaidrotas viņa tiesības, turklāt neviens no Pašvaldības policijas un "Rīgas satiksmes" kontrolieriem nav norādījis savu vārdu un uzvārdu, kā arī amatu.

"Uz manu lūgumu paskaidrot, kādēļ man prettiesiski tika liegts pārvietoties Rīgas pilsētas sabiedriskajā transportā un kāds ir tā tiesiskais pamatojums, un kā lai es nokļūstu līdz mājām, kontrolieris norādīja, lai zvanot SIA "Rīgas satiksme" juristam vai Bērziņam, ka viņam esot šādas tiesības, savukārt Pašvaldības policijas darbinieki norādīja, lai braucu ar nākamo maršruta autobusu. Kontrolieris uzvedās agresīvi, neuzrādīja savu apliecību un nenosauca savu vārdu un uzvārdu. Man citu talonu nebija, un tas bija pēdējais apmaksātais brauciens e-talonā, tādēļ biju spiests mērot vairākus kilometrus ar kājām uz mājām," iesniegumā sašutumu pauž pasažieris.

"Tas nav pieļaujams demokrātiskā un tiesiskā valstī, prettiesiski pārkāpjot Satversmē nostiprinātās cilvēka pamattiesības, tajā skaitā klaji neievērojot administratīvajā procesā noteikto kārtību un citu normatīvo aktu normas, kas reglamentē kontroles veikšanas kārtību Rīgas pašvaldības sabiedriskajā transportā. Nav pieļaujams, ka personai, kura ir apmaksājusi pakalpojumu, tas prettiesiski tiek liegts ar visām no tā izrietošajām sekām," norāda Zernis.

Zernis iesniegumā lūdz valsts augstākās amatpersonas atbilstoši kompetencei normatīvo aktu noteiktā kārtībā un termiņā izvērtēt iepriekšminētos apstākļus, faktus un amatpersonu faktisko rīcību, pievērst uzmanību šim un tamlīdzīgiem notikumiem Rīgā, lai "pilsoņi un viesi mūsu valstī un galvaspilsētā justos droši un aizsargāti no amatpersonu prettiesiskas rīcības un patvaļas, kas nav savienojami ar demokrātiskas un tiesiskas valsts principiem un tiktu nodrošinātas Satversmē nostiprinātās cilvēka pamattiesības, kā arī lai tamlīdzīgi notikumi ne tuvākā, ne tālākā nākotnē neatkārtotos".

Pasažieris arī lūdz Rīgas mēram Nilam Ušakovam (SC), Rīgas Pašvaldības policijas priekšniekam Jānim Geduševam un SIA "Rīgas satiksme" valdes priekšsēdētājam Leonam Bemhenam veikt iepriekšminēto faktu un apstākļu izvērtēšanu, ierosināt dienesta pārbaudi un administratīvo lietu, kā arī sodīt vainīgās amatpersonas.

Tāpat tiek lūgts atzīt Pašvaldības policijas un "Rīgas satiksmes" darbinieku faktisko rīcību par prettiesisku, atlīdzināt mantisko zaudējumu 50 santīmu apmērā par apmaksāto un neizmantoto pakalpojumu, atlīdzināt morālo kaitējumu 1000 latu apmērā - 500 latus no "Rīgas satiksmes" un 500 latus no Rīgas Pašvaldības policijas, kā arī lūdz publiski atvainoties.

Latvijā

Augstākā tiesa (AT) atteicās ierosināt kasācijas tiesvedību, tādējādi stājās spēkā notiesājošs spriedums, ar kuru mobilo telefonu zaglim piespriesta brīvības atņemšana uz trīs gadiem, aģentūru LETA informēja AT.

Svarīgākais