Rīgas domes deputāti šodien atbalstīja Satiksmes departamenta ierosināto būvniecības ieceri par Rīgas brīvostas savienojumu ar "VIA Baltica" dienvidu ievadu Rīgā.
Domes atbalstītais otrais trases variants paredz projekta darba robežu noteikt Raņķa dambja un Balsta dambja krustojumā. Raņķa dambis līdz Uzvaras bulvārim tiktu paplašināts līdz trim braukšanas joslām katrā virzienā, kur labā josla paredzēta sabiedriskajam transportam, tiktu arī izbūvēts jauns tilts pār Mārupīti.
Raņķa dambja un Vienības gatves savienojums tiks risināts kā pilnībā slēgta tipa transporta tunelis ar kopējo garumu 607 metri un tuneļa pieeju atbalstsienu garumu 248 un 115 metri. Buru iela tiktu projektēta, daļēji neievērojot esošo ielu sarkano līniju robežas. Tiktu saglabāta esošā dzīvojamā apbūve, bet šķērsota daļa "Rīgas satiksmes" trolejbusu parka.
Lai kompensētu trolejbusu parkam ielas izbūves vajadzībām atņemto zemi, nodrošinātu trolejbusu piekļuvi parkam un visu manevru veikšanu parkā, būtu nepieciešams izbūvēt Bieķensalas ielas turpinājumu līdz Vienības gatvei, atpērkot privātu zemi un likvidējot tur esošo rūpniecisko apbūvi.
Vienības gatve tiktu paplašināta līdz divām braukšanas joslām katrā virzienā. Projekta robeža noteikta Vienības gatves un Vilkaines ielas krustojums. Slokas ielas pieslēgums Uzvaras bulvārim būtu novirzīts par aptuveni 150 metriem uz Bāriņu ielas pusi. Esošais pieslēgums likvidēts, saglabājot tikai tramvaja sliežu ceļu.
Uzvaras bulvārī tiktu rekonstruēts tramvaja sliežu ceļš, paplašināts ielas braucamās daļas platums līdz divām braukšanas joslām katrā virzienā, posmā no Bāriņu ielas līdz Valguma ielai. Tramvaja pietura vietas paredzētas brauktuves vidū uz izceltām platformām. Autobusa pieturas izbūvējamas brauktuves paplašinājumos.
Kā norāda Satiksmes departaments, pēc šīs ieceres realizācijas, attīstoties Rīgas brīvostas teritorijai pilsētas ziemeļos, tiks nodrošināts ērts un drošs savienojums ar valsts galveno autoceļu A6 un A7 ievadiem Rīgā - attiecīgi Vienības gatvi un Mūkusalas ielu.
Tāpat tikšot novērsti pārrāvumi esošo pilsētas maģistrālo ielu tīklā un izveidota nepārtraukta pilsētas maģistrāle ziemeļu-dienvidu virzienā un novērsta nepieciešamība kravas transportam braukt pa vietējas nozīmes ielām - Jelgavas, Akmeņu, Valguma, Trijādības, Uzvaras bulvāri, lai nokļūtu no Vienības gatves līdz Raņķa dambim un otrādi.
Ieguvums būtu arī Raņķa dambja un Akmens tilta virzienā braucošo plūsmu nošķiršana, kā arī mazinātos sastrēgumi Mūkusalas ielā pie Akments tilta. Samazinātos ceļā patērētais laiks un izmaksas, bet kravas transports tiks novirzīts no lielu sabiedrisko objektu tuvumā esošajām vietējām ielām.
Departaments norāda, ka samazināsies satiksmes intensitāte Uzvaras bulvārī, posmā no Valguma ielas līdz Raņķa dambim. Paredzēta iespēja perspektīvā Buru ielā izbūvēt tramvaja līniju Bišumuiža-Lucavsala-Podrags.
Būvniecības iecerei ir izstrādāti divi trases varianti: pirmais jeb pamata variants un otrais jeb alternatīvais variants. Tiek izskatīti divi projektējamās trases novietojama, krustojumu, satiksmes mezglu un organizācijas varianti, kuri veidoti, pamatojoties uz tehniski ekonomisko izpēti un Pārdaugavas transporta tīkla modelēšanas rezultātiem.
Būvniecības iecerei nepieciešamā teritorija aptver gan valsts, gan pašvaldības, gan privātīpašumā esošos nekustamos īpašumus. Būvniecības ieceres projektētājs ir Satiksmes departamenta pilnvarotā persona - pilnsabiedrība "BRD & Pro Via".
Pēc sabiedriskās apspriešanas, apkopojot iesniegtās aptaujas lapas un kolektīvajam iesniegumam pievienotos parakstus, tika konstatēts, ka no 542 iedzīvotājiem un četrām organizācijām būvniecības ieceres pirmo variantu, lai saglabātu kultūrvēsturiskas nozīmes ēku Uzvaras bulvārī 4/2, atbalsta divi Torņakalna apkaimē dzīvojoši iedzīvotāji, noraidot izstrādāto otro variantu.
Otrā varianta realizāciju, lai saglabātu 11 esošās dzīvojamās mājas, atbalsta 213 dažādās Rīgas apkaimēs un citās Latvijas pilsētās dzīvojoši iedzīvotāji, no kuriem 31 ir no Āgenskalna un Torņakalna apkaimēm.
Abus variantus kombinēt - lai saglabātu 11 esošās dzīvojamās mājas - iesaka 315 dažādās Rīgas apkaimēs un citās Latvijas pilsētās dzīvojoši iedzīvotāji, no kuriem 136 ir no Āgenskalna un Torņakalna apkaimes.
Nevienu no izstrādātajiem variantiem neatbalstīja divi Torņakalna apkaimē dzīvojoši un desmit citās Rīgas apkaimēs dzīvojoši iedzīvotāji.
Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētājs Sergejs Dolgopolovs (SC) aģentūrai LETA atzina, ka šī būvniecības iecere varētu tikt realizēta tikai tālā nākotnē un pagaidām projekta apkaimes iedzīvotāji varot "gulēt mierīgi".
Kā ziņots, iebildumus pret šo ieceri paudis Vides aizsardzības klubs (VAK). VAK uzskata, ka "Via Baltica" ievads Torņakalna teritorijā nebūtu atbalstāms, jo galvenais, kādēļ tas tiek veidots, ir iecere atslogot pilsētas centru no ostas transporta. Taču, pārceļot transportu uz Daugavas kreiso krastu, tas savukārt tiktu novirzīts uz iecerēto jauno administratīvo centru.
Turklāt konkrētais "Via Baltica" transporta ievads esot tikai pagaidu ievads, kas izmaksās 50 līdz 60 miljonus latu, bet vēlāk šo ievadu iecerēts aizvietot ar tā saucamo "rietumu ievadu", norāda VAK. Šim pagaidu transporta ievadam apspriešanai piedāvātajā pirmajā variantā paredzēts nojaukt 11 daudzdzīvokļu ēkas, otrajā variantā - sešas daudzdzīvokļu ēkas.