Robotizācijas laikmetā Rīgā nojauc robotu rūpnīcu

NOTĪRA. Vecais tiek nograuts, jo kļuvis par graustu © Ģirts Ozoliņš/F64

Uz Rīgas robežas Ziepniekkalnā vairākus gadu desmitus atradās Valsts Rīgas rūpniecisko robotu ražošanas rūpnīca. Par vērienīgu ražotni tā nekļuva, par robotu ražotni – nekļuva vispār. Tagad ēkas tiek nojauktas un būvtāfelē rakstīts, ka tiek būvēts tirdzniecības centrs Rimi Aleja.

Savulaik Rīgas sabiedriskā transporta pieturvietai Ziepniekkalnā pat bija nosaukums Robotu rūpnīca, taču iecere ražot rūpnieciskus robotus izčākstēja pēc Padomju Savienības sabrukuma. Bet vieta tirdzniecības centram ir piemērota, to varēs izmantot gan Ziepniekkalna iedzīvotāji, gan Jelgavas virzienā kursējošie autobraucēji. Arī Tīraines iedzīvotājiem šis tirdzniecības centrs būs tuvāk nekā citas Rīgas lielākās iepirkšanās vietas. Vienlaikus būs sakārtota degradēta teritorija, ko līdz šim izmantoja ne tikai komersanti, bet arī asu izjūtu cienītāji un apreibinošu vielu stimulētas atpūtas cienītāji.

Rīgā 20. gadsimta 80. gadu vidū sāka būvēt robotu rūpnīcu, kuras eksistence daudziem jaunākās paaudzes rīdziniekiem ir nezināma, jo pagājušā gadsimta 90. gados tā, lai arī uzbūvēta, strādāt nesāka.

Stāsta, ka tajā ražotas detaļas kosmosa kuģiem, vēlāk telpās iekārtojās firmas un tika izvietotas noliktavas, bet pilnībā aizpildīt visas ēkas nespēja. Rūpnīcai bijusi arī sava patvertne. Kad tika kaldināti Rīgas metro plāni, tad otrā metro līnija bija paredzēta arī līdz Ziepniekkalnam.

JAUNS. Strādāt nesākušās robotu rūpnīcas vietā Vienības gatvē būs tirdzniecības centrs, kurā pircēji un brīvā laika pavadītāji varēs iestrēgt uz ilgu laiku / Ilustrācija: inženieru birojs Būve un forma

Valsts Rīgas rūpniecisko robotu rūpnīca nodota privatizācijā 1994. gada maijā, jūnija beigās tā nonāca Privatizācijas aģentūras pārziņā. Tika nolemts uzņēmumu privatizēt, sadalot deviņos objektos. Pircējas bijušas trīs firmas. Tāda ir bijušās rūpnīcas pašreizējā vēsture. Tagad robotu rūpnīca tiks nolīdzināta ar zemi, un tās tapšanas stāsts, kas jau tāpat ir visai nezināms, nonāks vēl lielākā aizmirstībā.

Tirdzniecības centra projekts nonācis arī Rīgas pilsētas būvvaldes adresācijas sakārtošanas krustugunīs. Būvvalde skaidrojumā norādījusi, ka pēc projekta īstenošanas tirdzniecības centram būs nodrošināta piekļūšana galvenokārt no Vienības gatves puses, pret kuru būs vērsta arī ēkas fasāde.

Kāpēc rūpnīcu būvēja Ziepniekkalnā? Bija iecerēts šo mikrorajonu padarīt par vienu no sava laika modernākajiem Rīgā. Ja robotu rūpnīca būtu sākusi strādāt ar pilnu jaudu, tās mērķis būtu bijis kļūt par vadošo Padomju Savienībā - starp 15 toreizējām republikām - un vienu no lielākajām Eiropā. Tagad teiktu, ka tā varēja kļūt par Latvijas Nokia. Rūpnīcas ēkas uzbūvēja jau ap 1990. gadu. Tās ilgu laiku stāvēja tukšas. Ir lasīts, ka ēkas nomā tikušas piedāvātas kompānijai Coca-Cola, bet šis darījums nenotika - atspirdzinošo dzērienu fasēšana bijušajā robotu rūpnīcā pat nesākās.

Savu prieku par jaunā tirdzniecības centra būvi Ziepniekkalnā ir izteicis sporta klubs MyFitness, preses paziņojumā pavēstot, ka plānotā atklāšana varētu būt jau 2019. gada vidū un tirdzniecības centra otrajā stāvā darbosies sporta klubs. Tas būšot viens no plašākajiem klubiem Latvijā, tā platība pārsniegs vairāk nekā 2000 m2.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais