Kā pasažierus neatdot taksometru mafijai?

© F64

Neatkarīgās publikācija Taksometru anarhija bojā Latvijas tēlu izraisījusi plašu rezonansi, jo teju ikvienam politiķim, ierēdnim un viņu viesim ir nācies personīgi saskarties ar šajā nozarē valdošo haosu. Tomēr, daloties pārdzīvojumos par braucieniem apskretušās mašīnās un laupīšanai līdzīgām cenām, amatpersonām arī vajadzētu rast kādu risinājumu problēmai. Šobrīd ikviens lidostas Rīga klients nakts stundās faktiski tiek nodots mafijas rokās.

Saprātīga regulējuma taksometru pakalpojuma nozarē trūkst jau gadiem, un vienīgais līdzeklis tirgus sadalei ir takšu savstarpējie kari. Vēl nesen taksometru vadītāji dūra cits citam riepas, dedzināja mašīnas, taču klientus no šīs anarhijas nedaudz sargāja tarifu griesti un kvalitātes prasības populārākajos pakalpojuma sniegšanas mezglos, tostarp lidostā. Šā gada martā situācija strauji pasliktinājās, jo visi ierobežojumi tika pilnībā atcelti, un tagad taksometru mafijai ir brīva pieeja jebkuriem nozīmīgiem objektiem, bet pasažieri kļuvuši par šantāžas objektu. Viņi tiek apkrāpti, vadāti pa neīstiem maršrutiem, viņiem tiek uzrēķinātas milzīgas summas. Kuri šo blēdību atmasko, tie pakalpojumu nesaņem - sak, ja kas nepatīk, steberē uz pilsētu kājām. Taksistiem vajadzīga liela nauda, lai pirktu azartspēļu čipus, ar kuriem tālāk maksāt mafiozām struktūrām, kas tirgo tiesības stāvēt pie lidostas, dzelzceļa stacijas un citur.

Jāsakārto sabiedriskā transporta grafiki naktīs un jāuzliek norādes par iespēju aizbraukt līdz centram ar autobusu no lidostas vai tramvaju no ostas, «lai ārzemju tūrists automātiski nenonāktu takšu mafijas apkampienos

Pēc tam, kad Neatkarīgā aprakstīja šo situāciju, ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs ar aicinājumu atrisināt problēmu vērsies pie saviem kolēģiem valdībā un iesaistītajām institūcijām - Satiksmes un Ekonomikas ministrijām, lidostas, patērētāju interešu un konkurences uzraugiem. Vēstulē viņš citastarp norāda: «Starptautiskā lidosta Rīga un pieejamo pakalpojumu kvalitāte ir viena no Latvijas vizītkartēm daudziem ārvalstu viesiem. Diemžēl situācija ar taksometru daudzkārt nepamatoti augsto pakalpojumu samaksu un pieejamību nodara kaitējumu Latvijas reputācijai un iedragā gan tūrisma nozari Latvijā, gan rada negatīvu iespaidu potenciālajiem ārvalstu investoriem Latvijā. Tādējādi aicinu atbildīgās institūcijas rast praktisku risinājumu, lai taksometru sniegtā pakalpojuma kvalitāte nenodarītu būtisku kaitējumu Latvijas tēlam.»

Ņemot vērā līdzšinējos panākumus risinājuma meklēšanā, dižam optimismam pamata nav. Satiksmes ministrija strādā pie izmaiņām normatīvajos aktos, Ekonomikas ministrija situāciju vērtē. Kaut gan principā ir skaidras gan esošās problēmas, gan to risinājums. Problēmas ir neesošās taksometru pakalpojumu kvalitātes kontrole, cenu brīvlaišana un tiesas atļauja jebkādam taksim sniegt pakalpojumus jebkurā vietā.

Kas ar to būtu jādara? Kodolīgu atbildi sniedz lidostas Rīga padomes loceklis Tālis Linkaits: «Izmaiņas likumā par īpašām prasībām pakalpojumu sniegšanai starptautiskos transporta mezglos, drakoniski noteikumi par šofera licences atņemšanu par pārkāpumu, tarifu griestu atjaunošana.»

Plus jāsakārto sabiedriskā transporta grafiki naktīs un jāuzliek norādes par iespēju aizbraukt līdz centram ar autobusu no lidostas vai tramvaju no ostas, «lai ārzemju tūrists automātiski nenonāktu takšu mafijas apkampienos».



Svarīgākais