Trešo valstu pilsoņiem atņems privilēģijas braukšanai Rīgas sabiedriskajā transportā

© Vladislavs Proškins, F64 Photo Agency

Drīzumā atlaides braukšanai sabiedriskajā transportā saņems tikai Eiropas Savienībā, tās ekonomiskajā zonā un Šveicē pensionējušās personas. Par šāda likumprojekta nodošanu komisijām ceturtdien ar nomācošu pārsvaru lēma Saeima.

Ar iniciatīvu sašaurināt to personu loku, kuram pienākas atlaides Rīgas sabiedriskajā transportā, pēc raidījuma Nekā personīga sižeta klajā nāca Nacionālā apvienība, kas pēdējā laikā demonstrē īpašu aktivitāti, reaģējot uz mediju ziņoto, iesniedzot dažādus likumprojektus.

Nacionālajai apvienībai nav pieņemami, ka Rīgā 100 procentu atlaidi sabiedriskā transporta izmantošanai saņem arī Krievijā un Baltkrievijā pensionējušās personas. Šādu kārtību likumīgā kārtā noteikusi Rīgas dome, taču politiķu uzmanību pievērsusi nianse, ka Latvijas pilsoņi un nepilsoņi pensionāra statusu saņem 63 gadu un trīs mēnešu vecumā, bet Baltkrievijas un Krievijas pilsoņi pensionējas pat par astoņiem gadiem agrāk.

Pašvaldībai un sabiedriskā transporta uzņēmumiem nav informācijas, cik daudz trešo valstu personu saņem atlaides, taču zināms, ka Rīgā deklarējušies 28 tūkstoši Krievijas pilsoņu un pāris tūkstoši cilvēku ar Ukrainas un Baltkrievijas pasēm. Ekonomiskās krīzes laikā no 2008. gada līdz 2013. gadam strauji auga nepilsoņu skaits, kas pārgāja Krievijas pilsonībā. Tās pārsvarā bija 55 gadus vecas sievietes. Krievijas pilsonība nodrošināja iespēju saņemt Krievijas pensiju.

«Ir jābūt vienam universālam, neapstrīdamam un neapšaubāmam principam [..] nekad, nekādos apstākļos Latvijā tās pilsoņi nedrīkst nonākt diskriminētā stāvoklī attiecībā pret ārvalstniekiem. Latvijas pilsonis pirmspensijas vecumā, piemēram, 62 gados, sabiedriskā transporta biļeti pērk par maksu, kamēr Krievijas vai Baltkrievijas pilsonis jau 55 gadu vecumā šo transportu Rīgā var izmantot par brīvu,» aicinot atbalstīt likumprojektu, šķendējās Nacionālās apvienības priekšsēdētājs Raivis Dzintars.

To, ka viņam piekrīt vairākums Saeimas deputātu, apliecina fakts, ka likumprojektu atbalstīja visu frakciju un gandrīz visi pie frakcijām nepiederošie deputāti. Atturoties likumprojektu neatbalstīja vien Saskaņas deputāti un neatkarīgais deputāts Romans Miloslavskis, kurš par neatkarīgo deputātu dēvējams vien formāli, jo balsojumos ietur Saskaņas kursu.

Jautāts, kāpēc Saskaņa atbalsta Latvijas iedzīvotājus diskriminējošu privilēģiju saglabāšanu trešo valstu pilsoņiem, Saskaņas Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Jānis Urbanovičs norādīja, ka, pēc viņa domām, abas likumprojekta skartās grupas ir pensionāri, neatkarīgi no valsts, kurā tie beiguši darba gaitas. Turklāt šāds likumprojekts sarīdot abas grupas vienu pret otru.

Politiķis arī atgādināja, ka Nacionālā apvienība pirms pašvaldību vēlēšanām bija viens no tiem politiskajiem spēkiem, kas rīdziniekiem solīja sabiedrisko transportu vispār bez maksas. Tādēļ J. Urbanovičam šķiet, ka Nacionālā apvienība vienkārši gatavo augsni šā gada Saeimas vēlēšanām, nevis patiesi rūpējas par Latvijas iedzīvotāju labklājību un tiesību ievērošanu.



Latvijā

Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels, teikts dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, kura vienlaikus aicina izveidot Saeimas apakškomisiju, kas uzraudzīs projekta ieviešanu.

Svarīgākais