VL-TB/LNNK neatbalsta noteiktas cenas apstiprināšanu Rīgas mikroautobusos

© Gints Ivuškāns/ f64 photo agency

Rīgas domes nacionālās apvienības "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai/LNNK" (VL-TB/LNNK) deputātu frakcija neatbalsta noteiktas cenas apstiprināšanu mikroautobusos, informēja VL-TB/LNNK preses sekretāre Aiga Aizpuriete.

Konkurences padome iepriekš norādījusi, ka ar šo balsojumu Rīgas dome faktiski legalizē Konkurences padomes nosodīto vienošanos, tāpēc VL-TB/LNNK Rīgas domē balso pret noteiktas cenas apstiprināšanu Rīgas mikroautobusu pasažieru pārvadājumiem, norādīja Aizpuriete.

VL-TB/LNNK Rīgas domes frakcija šodien Satiksmes un transporta lietu komitejā balsoja pret Satiksmes departamenta piedāvāto priekšlikumu noteikt pilnsabiedrības "Rīgas mikroautobusu satiksme" (RMS) mikroautobusu pārvadājumos viena brauciena cenu 1,15 eiro apmērā.

"Šāds lēmums nav izdevīgs rīdziniekiem," norāda VL-TB/LNNK Rīgas mēra kandidāte Baiba Broka (VL-TB/LNNK). "Laikā, kad RMS uzvarēja iepirkumā par transporta pakalpojumu nodrošināšanu, līgums paredzēja piecus gadus saglabāt cenu 0,70 centi par vienu braucienu. Pašlaik mēs redzam, ka apšaubāmas vienošanās rezultātā, par ko uzņēmumu jau sodījusi Konkurences padome, rīdziniekiem nākas maksāt vairāk - 1,15 eiro par vienu braucienu," norāda Broka.

Viņa pauž, ka VL-TB/LNNK nevar atbalstīt šādu lēmumu, jo tādējādi pašvaldība liedz saviem iedzīvotājiem un pilsētas viesiem izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus par godīgi aprēķinātu un konkurētspējīgu braukšanas maksu.

VL-TB/LNNK Rīgas domes deputāts Jurģis Klotiņš, kas darbojas Satiksmes un transporta lietu komitejā, uzskata, ka minētie grozījumi ir vērtējams kā Rīgas domes vadības mēģinājums atbildību par konkurences kropļošanu uzlikt domes deputātiem. "Tas ir priekšlikums balsot par to, ko Konkurences padome jau atzinusi par nelikumīgu. Tā ir partijas "Saskaņa" un "Gods kalpot Rīgai" klaji ciniska un bezatbildīga attieksme pret Rīgas cilvēkiem. Jāuzsver arī tas, ka lēmuma projektam nebija pievienots nekāds prognozēto izmaksu un tarifa aprēķins, kas pamato to, kādēļ mikroautobusa brauciens maksā 1,15 eiro," atzīmē Klotiņš.

Viņš pauž, ka "savējo būšanu un negodīgu konkurenci" Rīgā varētu mazināt sistēmiskas izmaiņas sabiedriskā transporta organizācijā. Tām par paraugu var kalpot attīstīto Eiropas pilsētu prakse, kur sabiedriskā transporta sistēmu plāno vienot iestāde gan pilsētā, gan metropoles areālā. Šāda sabiedriskā transporta iestāde veiktu transporta pakalpojumu iepirkumus, nodrošinot konkurenci, sadarbībā ar pašvaldībām administrētu vienotās biļetes sistēmu visos transporta veidos, plānotu maršrutus un izveidotu zonu sistēmu.

Jau ziņots, ka par konkurences kropļošanu, vienojoties par to, ka RMS braukšanas maksa nedrīkst būt zemāka par pašvaldības SIA "Rīgas satiksmes" tarifu, Konkurences padome piemērojusi "Rīgas satiksmei" naudas sodu 2 163 046 eiro apmērā, bet RMS - 87 948 eiro apmērā. Vienlaikus uzlikts tiesiskais pienākums pārtraukt aizliegtās vienošanās īstenošanu, kā arī RMS noteikt braukšanas maksu neatkarīgi, balstoties uz objektīviem aprēķiniem par viena pasažiera brauciena pašizmaksu.

Uzņēmuma valdes loceklis Emīls Jakrins iepriekš žurnālistiem apliecināja, ka "Rīgas satiksme" apstrīdēs tiesā Konkurences padomes lēmumu.

Tāpat vēstīts, ka šodien Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja nobalsoja par grozījumiem 2015.gada domes lēmumā par sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, nosakot, ka mikroautobusos darbojas pašvaldības ''Rīgas satiksmes" noteiktais tarifs.

Jakrins sēdē pauda, ka vienotu tarifu aprēķināšanas metodi jau nosaka Pasažieru pārvadājumu likums, bet, tā kā ir radusies publiska diskusija par šo jautājumu, tas ir jāapstiprina arī Rīgas domes lēmumā.

Pēc sēdes Jakrins žurnālistiem pastāstīja, ka šodien komitejā apstiprinātie grozījumi nav izstrādāti pēdējās nedēļas laikā, bet gan garākā periodā. Tie izstrādāti arī dēļ komunikācijas, kas vairāku gadu garumā bija ar Konkurences padomi, jo ir saprotams, ka šīs normas tiek dažādi interpretētas.

"Mūsu juristiem bija pārliecība, ka tas [ka RMS tarifs ir tāds pats kā "Rīgas satiksmei"] ir skaidri deklarēts jau likumā. Skaidrs, ka likums ir augstāks normatīvais akts par Rīgas domes lēmumu, bet, lai šo nostiprinātu arī zemākas gradācijas normatīvajā aktā, mēs aicinām pieņemt šādu lēmumu, lai nākotnē šāda interpretācija nebūtu un diskusijas iespējas būtu šaurākas," sacīja Jakrins.

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks (S) pauda, ka šādu grozījumu virzīšana Rīgas domei apstiprināšanai nenozīmē, ka Konkurences padomei ir bijusi taisnība.

Svarīgākais