Lielo kapu aizstāvji vēršas pie finanšu ministres

© F64

Latvijas CEE BankWatch pārstāve, Vides aizsardzības kluba, Pilsēta cilvēkiem un Lielo kapu draugu aktīvisti šodien ir iesnieguši Finanšu ministre Danai Reizniecei - Ozolai kritisku vēstuli ar pievienotu analīzi par Rīgas Lielā projekta, Skanstes, tautā sauktu Kapu, tramvaja atkārtoto projekta pieteikumu.

"Rīgas Satiksmes iesniegtais precizētais projekts pretēji solītajam un Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas norādēm paredz būvniecību Lielo kapu teritorijā. Atšķirībā no pirmā projekta iesnieguma tagad projekts paredz ielas transporta joslu pāri kapiem Senču ielas otrā pusē Pokrova kapu un Lielo kapu Jēkaba sektorā - abās vēsturiskajās Lielo kapu daļas," norāda aktīvisti.

"Balstoties uz Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" veikto analīzi, nav iespējams pārliecināties, vai izvēlētais maršruts ir vislietderīgākais salīdzinājumā ar citām alternatīvām. Izvēlētie vērtēšanas kritēriji nav piemēroti, lai vērtētu transporta projektu lietderīgumu, daudzkritēriju analīze veikta metodoloģiski kļūdaini un vērtēšanā netika iekļauti visi Rīgas attīstības programmā 2014-2020 minētie jaunie tramvaju maršruti. No vērtēšanas tika izslēgts viens no galvenajiem Skanstes konkurentiem - maršruts Purvciems, Pļavnieki, Dreiliņi. Maršrutu izvēlē dominē politiskie kritēriji, piemēram, Skanste ir Rīgas domes prioritārā attīstības teritorija un projekts ir augstā gatavības stadijā. Vērtējot iespējamos maršrutus netiek izmantoti kritēriji, kas parasti tiek izmantoti vērtējot transporta projektus, piemēram, prognozētais pasažieru skaits, kas lietos jauno tramvaju. Analīzē ir pieļautas metodoloģiskās kļūdas, tai skaitā, kritēriju pārklāšanās, neskaidras kritēriju nozīmes, nepareizi veikta transformācija no skaitļiem uz punktiem. Vērtējamo maršrutu un kritēriju izvēle, kā arī metodoloģiskās kļūdas mākslīgi manipulē rezultātus par labu Skanstes maršrutam."

2017.gada 20.februārī šo projektu Rīgas Satiksme iesniedza CFLA atkārtoti. Tā saturs tika publiskots tikai 3.martā, trīs darba dienas pirms CFLA 8.martā pabeidza izvērtēšanu. Tas bija nepietiekams laiks, lai sabiedrība nopietni iepazītos ar otrreiz iesniegtā projekta pieteikuma dokumentiem. Vides aizsardzības kluba, Pilsēta cilvēkiem un Lielo kapu draugu aktīvisti CFLA sasteigto un slepeno rīcību par skandalozu un nepieņemam, neatbilstošu Informācijas atklātības likumam un Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda vadības likumam, kas īpaši uzsver sabiedrības informēšanu un līdzdalību šādos projektos.

Aktīvisti arī uzsver Finanšu ministres Danas Ozolas-Reiznieces (ZZS) atbildību par CFLA rīcību. Kopš 2016.gada 9.decembra Lielo kapu draugi ir gaidījuši un vairākkārt atkārtojuši savu vēlmi tikties ar Finanšu ministri Kapu tramvaja projekta sakarā, taču šo trīs mēnešu laikā tas nav izdevies.

Svarīgākais