Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un tai apkārt esošās teritorijas pārbūvē par modernu multimodālu sabiedriskā transporta mezglu iezīmējas pirmās konkrētās idejas. Žūrijas komisija par uzvarētājiem metu konkursā atzina gan Dānijas arhitektu, gan Latvijas arhitektu piedāvājumu.
Metu konkursam kopumā tika iesniegti 15 darbi no Latvijas, Dānijas, Spānijas, Igaunijas. Ņemot vērā projekta sarežģītību, tas ir vērā ņemams rezultāts. Žūrijas komisijas vadītājs, Kultūras ministrijas eksperts Jānis Dripe neslēpa, ka Rīgas Dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla apbūve ir sarežģīta gan no arhitektūras un publiskās ārtelpas viedokļa, gan transporta organizācijas un dzelzceļa specifisko tehnoloģiju viedokļa.
J. Dripe atklāja, ka diemžēl neviens no piedāvājumiem nebija perfekts, tāpēc par uzvarētājiem izraudzīti divi - Dānijas PLH Arkitekter A/S sadarbībā ar COWI A/S un Latvijas SIA Outofbox sadarbībā ar SIA RUUME arhitekti, SIA Vektors T, SIA E. Daniševska birojs un SIA Landshape. Tuvākajos mēnešos Eiropas Dzelzceļa līnijas diskutēs ar abiem otrās vietas ieguvējiem, lai rastu labāko risinājumu. Sākotnēji būs jāpārliecinās par visu darbu iesniedzēju atbilstību kvalifikācijas prasībām un pēc tam varēs diskutēt par atsevišķu sadaļu uzlabojumiem, lai piedāvājums maksimāli atbilstu visām prasībām. Un tikai pēc tam pasūtītājs izlems, kāda nākotnē izskatīsies Centrālā dzelzceļa stacija, vai tāda, kā to redz Dānijas arhitekti, vai arī priekšroka, iespējams, tiks dota pašmāju speciālistu vīzijai.
Latvijas SIA Outofbox piedāvājums paredz Centrālo dzelzceļa staciju atvērt Vecrīgai, proti, pasažieri, kuri ierastos Rīgā ar vilcienu, izejot no stacijas, ērti nokļūtu Vecrīgā. Pati stacijas ēka iegūtu jaunu fasādi un Stacijas pulksteni tā vēsturiskajā veidolā. Savukārt 13. janvāra iela no pašreizējām sešām joslām tiktu pārveidota par četru joslu ielu, rodot vietu jaunam parkam, stāstīja SIA RUUME arhitekte Liene AdumāneVāvere. No pašreizējās autoostas tiktu saglabāta pati ēka, kurā varētu iekārtot restorānu un tirdzniecības vietas. Savukārt no Titānika ēkas nāktos atvadīties. Jauno dzelzceļa tiltu, ko būvēs blakus esošajam dzelzceļa pārvadam, varēs izmantot arī kājāmgājēji. Lai tilta šķērsošana būtu ērtāka, tiks paredzētas speciālas vietas kāju atpūtināšanai vai fotografēšanai.
Arī Dānijas arhitektu piedāvājumā apkārtni ap dzelzceļa staciju ir plānots padarīt zaļāku, paredzot vietu jauniem apstādījumiem. Tie plestos arī pašreizējā 13. janvāra ielā. Savukārt stacijas ēka iegūtu jaunu veidolu. Jaunais dzelzceļa tilts, līdzīgi kā Latvijas arhitektu piedāvājumā, būtu paredzēts arī kājāmgājējiem, tiesa, bez speciālām atpūtas kabatiņām.
Žūrija arī piešķīra īpašu veicināšanas prēmiju arhitektiem no Spānijas, kuri piedāvājuši atšķirīgu redzējumu Daugavas šķērsojumam. Spānijas arhitekti iesaka pašreizējo Dzelzceļa tiltu izveidot kā apzaļumotu pastaigu taku kājāmgājējiem un velosipēdistiem. Savukārt uz jaunbūvējamā tilta izveidot visus četrus sliežu ceļus - gan pašreizējā standarta, gan jaunā standarta. Žūrijas komisija atzina, ka šī ideja nākotnē varētu būt izmantojama.
Konkursa balvu fonds kopumā bija 150 tūkstošu eiro liels. Uzvarētāji katrs ieguva 45 000 eiro, īpašās veicināšanas balvas saņēmējs - 21 000 eiro, savukārt veicināšanas balvu 13 000 eiro apmērā saņēma arhitekti no Dānijas, Francijas un Igaunijas.
Šobrīd risinās arī Eiropas Dzelzceļa līniju izsludinātais konkurss Rail Baltica dzelzceļa stacijas izbūvei lidostā Rīga. Interesenti konkursam var pieteikties līdz 13. decembrim.