SM izstrādājusi likumprojektu sabiedriskā transporta pakalpojumu uzlabošanai

© Ilze Zvēra, F64 Photo Agency

Satiksmes ministrija (SM) izstrādājusi likumprojektu sabiedriskā transporta pakalpojuma pēc pieprasījuma ieviešanai, liecina valsts sekretāru sanāksmei pieteiktie grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā.

"Sabiedriskā transporta reisiem teritorijās ar mazu apdzīvotības blīvumu bieži vien ir slikti rentabilitātes rādītāji saistībā ar mazu autobusu piepildījumu. Sastopamas situācijas, kad pieprasījums pēc noteikta reisa nav vienmērīgs, kā rezultātā autobusa reisā vai tā posmā nereti nav neviena pasažiera. Jo zemāka ir sabiedriskā transporta pārvadājumu rentabilitāte, jo vairāk valsts budžeta līdzekļu ir nepieciešams to uzturēšanai. Zaudējumu kompensācijām paredzēto nepietiekamo valsts budžeta līdzekļu dēļ mazapdzīvotās lauku teritorijās aizvien vairāk tiek slēgti sabiedriskā transporta maršruti un reisi, kā rezultātā noteiktai iedzīvotāju daļai netiek nodrošinātas pārvietošanās iespējas," likumprojekta anotācija klāstīja SM.

Situācijas, kad sabiedriskā transporta reiss kopumā vai tā daļa tiek izpildīta bez neviena pasažiera, var tikt novērstas, izveidojot sabiedriskā transporta pakalpojumus pēc pieprasījuma. Šādi pakalpojumi tiktu nodrošināti valsts pasūtīto sabiedriskā transporta pārvadājumu ietvaros, kur pakalpojuma izpilde reisa vai reisa posmā tiktu nodrošināta pēc pasažieru pieprasījuma, tas ir, ja uz to būs nopirkta biļete vai tas būs iepriekš pieteikts pa tālruni vai elektroniski.

"Ieviešot uz pieprasījumu balstītu sabiedriskā transporta reisu izpildi, būtu iespējams samazināt zaudējumu kompensāciju apmēru pārvadātājiem. Vienlaikus tiktu saglabāta iespēja saņemt sabiedriskā transporta pakalpojumus valsts teritorijās, kas ir maz apdzīvotas un kur pieprasījums pēc regulāriem sabiedriskā transporta pārvadājumiem ir salīdzinoši zems," uzsver SM.

Attiecīgais likumprojekts paredz ieviest jēdzienu "sabiedriskā transporta pakalpojumi pēc pieprasījuma", kā arī pilnvarot Ministru kabinetu noteikt šādu pārvadājumu organizēšanas un sniegšanas kārtību. Tāpat tiek papildināts likumā noteiktais sabiedrisko transportlīdzekļu uzskaitījums ar vieglajām automašīnām. Tā kā viena līdz trīs pasažieru pārvadāšana ar autobusu ir saistīta ar lielām izmaksām, kam attiecīgi ir tieša ietekme uz kompensējamo zaudējumu apmēru, paredzēts, ka iespēju robežās uz šādām automašīnām tiks attiecinātas normatīvajos aktos noteiktās, uz sabiedriskajiem transportlīdzekļiem attiecināmās prasības.

"Sabiedriskā transporta padomei bieži pēc pašvaldību ierosinājuma ir jāpieņem lēmumi par reisu izveidi, kuru galvenais mērķis ir skolēnu nogādāšana līdz izglītības iestādei. Vienlaikus aktuāli ir arī jautājumi par nerentablu maršrutu, reisu slēgšanu, taču, neskatoties uz pieprasījuma trūkumu, dažkārt pašvaldība uzstāj uz šāda sabiedriskā transporta pārvadājumu saglabāšanu pilnā apmērā. Šādos gadījumos un ierobežota valsts finansējuma apstākļos tiek diskutēts par pašvaldības finansiālu līdzdalību zaudējumu segšanā pārvadātājam. Pārsvarā pašvaldības ir gatavas līdzfinansējuma sniegšanai, taču valstī nav izstrādāti kritēriji, lai noteiktu, kādā apmērā līdzfinansējums būtu nepieciešams, kā arī nav noteikta kārtība, kādā pašvaldība ar līdzfinansējumu var piedalīties valsts pasūtījuma izpildē," klāsta SM.

Ņemot vērā minēto, likumprojekts arī paredz tiesības (nevis pienākumu) pašvaldībai noteiktos apstākļos līdzfinansēt sabiedriskā transporta pārvadājumus, kompensējot noteiktu ar sabiedriskā transporta nodrošināšanu saistītu pārvadātāja zaudējumu daļu. Likumprojektā ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā pašvaldība līdzfinansē sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutu tīkla maršrutos, kas tostarp noteiks līdzfinansējuma apmēra aprēķināšanas kārtību.

Svarīgākais