Ārkārtas sēdē Rīgas domes deputāti vakar nobalsoja par tā dēvētā kapu tramvaja projektu uz Skansti, «jauno pilsētas centru», citējot Rīgas domes priekšsēdētāju Nilu Ušakovu. Pagaidām gan ir visai aptuvenas prognozes par to, cik daudz iedzīvotāju un kad Skanstē dzīvos un strādās un cik daudzi no viņiem izmantos šo tramvaja līniju.
Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins vakar bija pārliecināts, ka 90 procentu tur dzīvojošo labprāt izmantos tramvaju. Arī N. Ušakovs sacīja, ka šī līnija ļaus mazāk izmantot privāto transportu, jo Rīgas centru varēs apbraukt ar tramvajiem, kas savienos 6. tramvaja maršrutu un 5., 9. tramvaja maršrutu. Pagaidām ikdienas sabiedriskā transporta lietotājs sastrēgumstundās pārliecinās, ka cilvēki nebūt nesteidz masveidā pārsēsties sabiedriskajā transportā.
Rīgas domes sēdes laikā kļuva skaidrs, kāpēc jāīsteno Skanstes tramvaja projekts, nevis, piemēram, tas varētu būt trolejbusa vai papildu autobusa maršruts. Tam ir jābūt videi draudzīgam elektro un sliežu transportam. «Šis ir labākais risinājums. Ja mēs redzam, ka šo projektu varam īstenot ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu, šo iespēju nedrīkst laist garām,» teica N. Ušakovs. Atbildot uz opozīcijas deputātu jautājumiem, E. Jakrinam gadījās vai nu neveikli vai arī patiesi izteikties, ka citi projekti, piemēram, tramvaja līnija uz Rumbulu, Dreiliņiem vai līdz Berģiem, ir bijuši mazi. «Paredzēto finansējumu pilnā apjomā var īstenot šajā projektā,» viņš sacīja. Neesot arī iespējams samazināt iepirkt plānoto tramvaja vagonu skaitu - 12, lai izbūvētu kādu citu tramvaja līniju galvaspilsētā, jo projektā paredzēta «noteikta pasažieru pārvadāšanas iespējamība».
N. Ušakovs, izsakot pateicību domubiedru kustībai Lielo kapu draugi par kapavietu kopšanu, vienlaikus kritizēja šīs kustības dalībnieku un biedrības Eiropas kustība Latvijā prezidentu Andri Gobiņu, kurš ir runājis par 1500 apbedījumu iznīcināšanu. «Kapavietas netiks aizskartas,» vairākas reizes uzsvēra Rīgas mērs. Tāds uzdevums tikšot dots projektētājiem, kuriem nāksies privāto autotransportu, sabiedrisko transportu un gājējus ietilpināt esošās Senču ielas robežās. Un provizoriski tas esot iespējams, te nu atkal jāatsaucas uz E. Jakrina sacīto.
Rīgas domes sēdē neizskanēja precīza informācija par to, cik īpašumu skars trases izbūve. Kā viens no iespējamajiem variantiem pieļauta mājas nojaukšana Brīvības un Senču ielas stūrī, bet šis jautājums nav izskatīts, kā noprotams no domes sēdē izskanējušās informācijas. Tas arī skaidrs, ka jāizskata visi iespējamie projekta īstenošanas varianti un riski. Opozīcijas deputātu iebildumus izraisīja informācijas trūkums gan par iespējamu īpašumu atsavināšanu, gan projekta izmaksu analīzi, gan ietekmes uz vidi izvērtējumu, gan par sabiedrības iesaisti, piemēram, vai ar šo projektu varēs iepazīties un vai tiks rīkota publiskā apspriešana.
***
UZZIŅAI
Projekta ietvaros paredzēts izbūvēt jaunu 3,6 km garu tramvaja līnijas posmu Skanstes apkaimē, kas savienos 6. tramvaja maršrutu ar 5. un 9. tramvaja maršrutu.
Paredzēts, ka tramvaja līnija sāksies no K. Barona ielas pa Pērnavas ielu, Senču ielu, Zirņu ielu, Skanstes ielu un Sporta ielu posmā no Skanstes ielas līdz savienojumam ar 5., 9. tramvaja maršrutu Pētersalas ielā.
Projektu īstenojot, paredzēts arī iegādāties 12 zemās grīdas tramvajus, lai nodrošinātu tramvaju kustību ar 10 minūšu intervālu.
Paredzēts, ka būvniecības darbi sāksies 2018. gadā.
Plānotais finansējums 70 miljoni eiro - Kohēzijas fonda finansējums, 27,4 miljoni eiro SIA Rīgas satiksme finansējums.