Bijušais policijas iecirknis atdzimis gaišu, ergonomisku dzīvokļu ēkā

© F64

Rīgas pilsētbūvnieks ir pabeidzis vēl viena pašvaldības daudzdzīvokļu nama rekonstrukciju.

Īres dzīvokļi izveidoti bijušās policijas un dienesta viesnīcas ēkā, kas vairākus gadus netika apsaimniekota. Mājas otrajā un trešajā stāvā atrodas 48 pašvaldības īres dzīvokļi izīrēšanai parastajā kārtībā, bet pirmajā stāvā ierīkots jauns sociālais pakalpojums - pansija (aprūpētā dzīves vieta) ar 20 dzīvokļiem, dežuranta telpu un koptelpu.

Kompakti, bet mūsdienīgi

Visi ir vienistabas dzīvokļi, kas rindas kārtībā tiek piešķirti rīdziniekiem, kuri gaida rindā uz pašvaldības dzīvokļiem. Tie prioritārā kārtībā tiek piešķirti sociāli mazaizsargātajiem cilvēkiem - vientuļajiem pensionāriem, invalīdiem, jauniešiem bāreņiem un citiem, kuriem pašiem nav iespēju iegādāties dzīvojamo platību vai īrēt to no privātajiem īres tirgus dalībniekiem.

Dzīvokļi ir pavisam nelieli - istaba kopā ar virtuves stūri vidēji ap 15 kvadrātmetru. Katrā dzīvoklī ir sanitārais mezgls ar dušas kabīni, kā arī iespēja pieslēgt veļas mašīnu. Uzstādīts arī pats nepieciešamākais virtuves aprīkojums - tvaika nosūcējs, elektriskā plīts un izlietne. Arhitektu biroja Ozols un Buls arhitekte Andra Bula atzīst, ka tik nelielus dzīvoklīšus jau esošā būvē ieprojektēt bija

jauns izaicinājums. Turklāt ēkā jārada ne tikai funkcionāla, bet arī estētiski patīkama vide. Vaicāta, vai tomēr dzīvokļi nav pārāk mazi, arhitekte skaidro: «Ir jāatceras, ka pamatā šiem dzīvokļiem ir sociālās palīdzības funkcija, ko īsteno Rīgas dome. Pasūtītājs Rīgas pilsētbūvnieks izteica vēlmi radīt pēc iespējas vairāk dzīvoklīšu, kas atbilstu iedzīvotāju vajadzībām un šodienas tendencēm. Starptautiskajos semināros un izstādēs mēs redzam, ka sociālās palīdzības funkciju ietvaros tiek radīta un iedzīvotājiem piedāvāta vēl mazāka dzīves telpa. It īpaši mazus mājokļus piedāvā Anglijā.»

Ēkas projektā ir ņemta vērā ne tikai tās funkcionalitāte, bet arī dizains. Interesants elements, kas saglabāts no ēkas būvniecības laika piecdesmitajos gados, ir arkas gaiteņos. Katrā stāvā izmantoti atšķirīgi krāsojuma toņi, kas kopā ar arkām rada mājīgu gaisotni.

Būvnieka izaicinājums - 10 gadu garantija

Viena no galvenajām pasūtītāja prasībām bija nodrošināt vismaz 70 vienistabas dzīvokļu izbūvi, turklāt katru dzīvokli izbūvēt kā ugunsdrošu nodalījumu. Inženiertīklus vajadzēja ieprojektēt un izbūvēt tā, lai katrs dzīvoklis būtu autonoms ne tikai klasiskajā izpratnē, ar apkures un ūdens patēriņa kontroli, bet papildus aprīkojot katra dzīvokļa apkures un ūdens patēriņa kontroles sistēmu ar attālinātu nolasīšanu, kas veidos kontrolētu datubāzi. Trokšņu izolācijai starp dzīvokļiem, konstrukciju montāžai tika izmantotas akustiskās skavas, bet metāla durvis nodrošina ugunsdrošību. Starpstāvu pārsegumu izolācijai izmantots materiāls Thermowhite, kas ir aprobēta Austrijas tehnoloģija. Kā neikdienišķu risinājumu var pieminēt linoleju uz sanitāro telpu sienām klasisko flīžu vietā. Protams, jāpiemin, ka ēka ir aprīkota ar pandusu.

Būvkompānijas Velve valdes priekšsēdētājs Ainārs Leitēns uzsver: «Siltinājumam fasādes daļā tika izmantots apmetums ar paaugstinātu stiprību, papildus nodrošinot ēkas sienu mehānisko noturību. Ēka ir siltināta tā, lai maksimāli uzlabotu tās energoefektivitāti. Katrā dzīvoklī izvietoti alokatori, kas precīzi uzskaita siltuma patēriņu no radiatoriem. Tas dod iespēju cilvēkiem pašiem kontrolēt siltuma patēriņu un komfortu. Renovētās mājās viena no problēmām ir ventilēšanas sistēmas - šajā gadījumā kā risinājums izvēlēti labas kvalitātes logi ar iestrādātu ventilācijas sistēmu. Kā jauninājums būvniecībā jāpiemin moderna zibens novadīšanas sistēma, kas uzstādīta zem fasādes siltinājuma.» Jāatzīmē, ka būvniecības kompānija Velve ir uzņēmusies ģenerāluzņēmēja atbildību par desmit gadu garantijas laiku.



Latvijā

Šī Saeima jau divreiz noraidījusi priekšlikumus par iespēju piemērot naudas sodu līdz desmit eiro par ātruma pārsniegšanu līdz desmit kilometriem stundā. Novembra vidū Ceļu satiksmes drošības padomē Satiksmes ministrija pauda apņēmību atkārtoti virzīt priekšlikumus, lai panāktu nulles toleranci pret ātruma pārkāpšanu – līdzīgi kā tas ir gan Igaunijā, gan daudzās citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kur šobrīd bojāgājušo uz ceļiem ir daudz mazāk nekā Latvijā, ziņo LTV raidījums “de facto”. Saeimas deputāti gan ir gatavi ātri un neminstinoties izlemt, ka uz auto numurzīmēm jābūt ģerbonim, taču tā nenotiek, ja vajadzīgi nepopulāri lēmumi, kas var pasargāt ceļu satiksmes dalībnieku dzīvības.

Svarīgākais