Rīgā apkaro taksometru biznesa ēnu ekonomiku

Rīt Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas sēdē tiks izskatīti Satiksmes departamenta veiktie pasākumi vieglo taksometru pārvadājumu nozares sakārtošanai.

Pie šā darba departaments bija ķēries jau pērn, un būtiskākie ierosinājumi pašlaik ir: atļaut pašvaldībai noteikt speciālas prasības taksometru vadītājiem; aizliegt dubultā tarifa aprēķina režīmu; sākot ar šā gada 1. jūliju, lietot tikai skaitītājus, kuri nodrošina automātisku elektroniskā čeka izdruku; obligāti nodrošināties ar bērnu sēdeklīšiem. Tā kā nepieciešami grozījumi tiesību aktos, Rīgas dome lūdz šādu iespēju izvērtēt vairākām ministrijām.

Likumi pieļauj patvaļu

Kā liecina publiski pieejamie dokumenti, Rīgā vieglo taksometru pārvadājumu licences ir izsniegtas 70 pārvadātājiem, savukārt transportlīdzekļiem kopā izsniegto licences kartīšu skaits ir 1377. Satiksmes departamentā atzīst, ka pašlaik šajā biznesā diemžēl iespējami labvēlīgi priekšnosacījumi ēnu ekonomikai. Pasažieru sūdzībās teikts, ka taksisti pieprasījuši neadekvāti un nelikumīgi augstu maksu, braukuši bez skaitītāja ieslēgšanas, brauciena laikā patvaļīgi mainījuši tarifus. Departamenta speciālisti uzskata, ka šī problēma lielā mērā ir saistīta ar nepilnībām tiesību normās, kur nav noteikta taksometru vadītāju atbildība, kā arī gadījumos, ja vadītājs pieļāvis nopietnus pārkāpumus, viņam nav nekādu šķēršļu sākt darba attiecības pie cita pārvadātāja.

Kā būtiska problēma uzsvērts fakts, ka bieži juridiskā persona, kura pašvaldībā ir saņēmusi licenci, faktiski neveic pārvadājumus ar taksometru, bet gan par noteiktu naudas summu iznomā licences kartīti fiziskai personai. Šajos gadījumos transportlīdzekļa vadītājam netiek maksāta darba alga, kā to paredz tiesību normas, bet vadītājs maksā pārvadātājam noteiktu naudas summu par tiesībām izmantot tā nosaukumu un licences kartīti. Tādējādi no šofera ienākumiem netiek iegūti nodokļi.

Kaimiņi krāpjas

Rīgas domi arī neapmierina pašreizējā kārtība, kad pilsētā ikdienā iebrauc liels skaits vieglo taksometru, kuriem licences izsniegtas citās pašvaldībās, piemēram, Mārupes novadā vai Garkalnes novadā. Taču tie pārvadā pasažierus Rīgā (nelegāli, protams), jo šeit ir daudz vairāk klientu. Kad šādu šoferīti pieķer, viņš aizbildinās ar Autopārvadājuma likuma 35. pantu, kurš dod tiesības vadītājam uzņemt pasažieri atpakaļceļā gadījumos, ja cits pasažieris ir ticis nogādāts uz vietu ārpus tās administratīvās teritorijas, kurā ir izsniegta licence. Ej nu pierādi, ka kāds no Mārupes nav atbraucis uz Rīgu un nu atpakaļceļā uzņemts cits pasažieris. Pērn Rīgas pašvaldības policija pārbaudē konstatējusi, ka nepilnu divu nedēļu laikā no 284 transportlīdzekļiem, kuru vadītāji ir pārkāpuši tiesību normas, vairāk nekā 50 transportlīdzekļiem nav Rīgas domes izsniegto licenču kartīšu.

Piedāvā grozīt tiesību aktus

Tā kā vieglo taksometru pārvadājumu organizēšana saskaņā ar likumu nav Rīgas domes funkcija, pašvaldībai nav citu iespēju, kā rosināt veikt grozījumus vairākos Latvijas likumos. Viens no tādiem ir jau minētais Autopārvadājumu likums, kura 35. pantu dome lūdz papildināt ar nosacījumu, ka pašvaldībai ir tiesības noteikt kritērijus, kādiem jāatbilst pārvadātāja transportlīdzeklim, lai pārvadātājs būtu tiesīgs saņemt licenci. Pamatojums: šis grozījums dos tiesības pašvaldībai lemt par kritēriju ieviešanu, kas novērsīs nelikumīgu licences kartīšu iznomāšanu un ļaunprātīgu nodokļu nemaksāšanu. Tāpat arī Rīgas dome vēlas izsniegt licences, kas dod tiesības veikt pārvadājumus ar vieglajiem taksometriem Rīgā un teritorijā līdz 15 kilometriem ārpus galvaspilsētas. Vēl viens ierosinājums piedāvā pašvaldībām veikt taksometru vadītāju sertifikāciju, kas nozīmē – vadītājam par pārkāpumiem būs iespējams anulēt sertifikātu, aizliedzot strādāt vieglo taksometru nozarē.

Domes piedāvātie grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā varētu palielināt sodus taksometru vadītājiem līdz 250 latiem. Pašvaldība arī vēlas aizliegt lietot dubultā tarifa aprēķina režīmu, lai pasažierim neprasītu maksu gan par braucienā pavadīto laiku, gan par nobraukto attālumu. Pašlaik tiek ierosināts, sākot ar šā gada 1. jūliju, taksometru pārvadājumos atļauts izmantot tikai skaitītājus, kuri nodrošina automātisku elektroniskā čeka izdruku, un taksometra vadītājs par pārvadājumu pasažierim izsniedz elektroniski izdrukātu čeku. Dome arī norādījusi, ka taksometros, kuros tiek pārvadāti bērni, kuru augums nepārsniedz 150 centimetrus, jābūt bērnu sēdeklītim.

Svarīgākais