Šobrīd Rīgas ielās ir deviņi tramvaju maršruti. Ņemot vērā, ka tramvajs ir videi draudzīgs, ātrs un ērts pārvietošanās līdzeklis, Rīgas satiksme (RS) ir apņēmusies turpināt attīstīt tramvaju tīklu. Iecerēts, ka līdz 2022. gadam tiks izveidota jauna tramvaja līnija Skanstes apkaimē. Posms gan nebūs ļoti garš – piecas līdz sešas pieturas, taču tas radītu iespējas veidot loka apli, ļaujot nokļūt no viena mikrorajona uz citu, nešķērsojot centru.
Strauji augošs mikrorajons
Savas nākotnes vīzijas par tramvaju tīkla attīstību Rīgas pilsēta izstrādāja jau 2013. gadā, gatavojot priekšlikumus Eiropas Savienības fondu plānošanas periodam (2014.-2020. gadam). Viens no izstrādātajiem un iesniegtajiem projektiem bija arī jaunas līnijas izveide Skanstes rajonā. Projekts tika atbalstīts, jo, kā skaidro RS Infrastruktūras uzturēšanas un attīstības projektu pārvaldības daļas vadītāja Rita Šaļnova, Skanstes apkaime atbilda vienam no izvirzītajiem ES kritērijiem par prioritāri attīstāmu teritoriju. «Šobrīd Skansti apmeklē ap 500 000 cilvēku gadā, aprēķināts, ka pēc dažiem gadiem šis cipars sasniegs 900 000, būtiski pieaugs arī darba vietu skaits - patlaban tās ir ap 7000, bet 2022. gadā jau plānotas ap 14 000 darba vietu. Redzams, ka Skanstes mikrorajons top par būtisku biznesa centru. Jau tagad tur atrodas Arēna Rīga, Olimpiskais sporta centrs, trīs bankas, Skanstes virsotnes un ne tikai. Apkaime strauji attīstās, un no kādreizējām pļavām tur praktiski nav ne miņas. Turklāt attīstība nav iedomājama arī bez pārdomātas sabiedriskā transporta kustības,» uzsver RS Maršrutu tīkla daļas vadītājs Reinis Auziņš.
«Esam plānojuši izbūvēt jaunu tramvaja līnijas posmu 3,6 kilometru garumā, kā arī atjaunot jau esošo tramvaju līnijas posmu aptuveni trīs kilometru garumā, kā arī, izsludinot konkursu, iegādāties jaunus 12 zemās grīdas tramvajus,» stāsta R. Šaļnova. Šo mērķu īstenošanai nepieciešami 97,4 miljoni eiro, no kuriem 70 miljonu būtu Kohēzijas fonda finansējums, bet pārējo, ņemot aizdevumu, nodrošinātu RS. «Līdz 17. oktobrim mums Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā jāiesniedz projekta pieteikums [Eiropas naudas saņemšanai]. Pēc apstiprinājuma saņemšanas sāksim projekta realizāciju,» komentē R. Šaļnova.
Diskutablā Senču iela
Iecerēts, ka līnija varētu sākties K. Barona ielā un noslēgties Ganību dambī (Pērnavas iela-Senču iela- Zirņu iela-Skanstes iela-Sporta iela). «Izpētes laikā tika analizēts tramvaja līnijas novietojums pilsētas ielu sarkano līniju robežās, un pašreizējais risinājums vislabāk atbilda pilsētas attīstības vadlīnijām un tramvaju maršruta tīkla pilnveidei,» norāda transportbūvju speciālists Jānis Bidzāns.
Publiskajā telpā gan plašas diskusijas izpelnījies sliežu ceļa posms Senču ielā, jo tur, kā zināms, paralēli ielai atrodas Lielie kapi. «Runa ir par aptuveni 250 metru garu posmu,» precizē J. Bidzāns. Maršruta līnija plānota ielas koridorā, kur jau tagad atrodas brauktuve un ir izbūvēti dažādi inženiertīkli gan zem ietves, gan zem brauktuves. Tur ir arī apgaismojuma tīkli, augstsprieguma kabeļi. «Ir jāizstrādā būvprojekts, un vajadzības gadījumā var tikt veikta papildu izpēte, kur vislabāk tramvaja līnijai atrasties,» informē J. Bidzāns.
«Šis nelielais tramvaja sliežu ceļš dod lielas iespējas veidot loka apli, nešķērsojot centru. Piemēram, no Pļavniekiem aizbraucot līdz Sarkandaugavai, proti, no Pļavniekiem pasažieris aizbrauc līdz Čaka ielai, tad pārsēžas jaunajā tramvaja maršrutā, aizbrauc līdz Skanstei un tad iekāpj maršrutā, kas ved uz Sarkandaugavu. Tas ļautu ērtāk un ātrāk nokļūt vajadzīgajā vietā, turklāt, tā kā pārbraucieni aizņem salīdzinoši neilgu laiku, cilvēks, iegādājoties laika biļeti, ietaupītu arī naudas resursus [vienu biļeti stundas laikā validējot trīs reizes],» stāsta R. Auziņš, piebilstot, ka pašreiz praktiski visi tramvaju maršruti saplūst centrā, kur ir tramvaju galapunkti. Jaunā tramvaja līnija ļautu izvērtēt citu savienojumu nepieciešamību, piemēram, maršruti, kad ved uz Juglu, Mežaparku u.c. mikrorajoniem.