Sabiedrisko transportu aprīko ar tehnoloģiskiem risinājumiem drošības paaugstināšanai

SALONOS būs uzstādīta pasažieru informēšanas sistēma, kā arī vairākas videonovērošanas kameras © F64

Šobrīd Rīgas ielās pasažierus pārvadā vairāki sabiedriskā transporta līdzekļi, kas ir aprīkoti ar dažādiem jauniem tehnoloģiskiem risinājumiem, lai braucieni kļūtu vēl drošāki, komfortablāki un patīkamāki. Iecerēts, ka tuvākajā nākotnē visos autobusos, trolejbusos un tramvajos būs uzstādīti jauninājumi.

Vienota novērošanas, kontroles sistēma

«Rīgas satiksme ik dienu pārvadā teju pusmiljonu pasažieru, kuri vēlas ar sabiedrisko transportu pārvietoties ērti, ātri un, protams, droši. Pārvadājot tik lielu cilvēku skaitu, neizbēgami var rasties dažādas situācijas, arī incidenti, piemēram, konflikti, zādzības, vandalisms, kas prasa operatīvu rīcību. Lai šādās situācijas Rīgas satiksme spētu zibenīgi rīkoties, tika pieņemts lēmums izveidot vienotu, integrētu novērošanas, kontroles un koordinācijas sistēmu sabiedriskajā transportā un dispečeru centrā, kas ļautu online režīmā pārraudzīt, kas notiek transporta līdzeklī un ārpus tā, un dispečers, konsultējoties ar transporta līdzekļa vadītāju, varētu pieņemt visatbilstošāko lēmumu situācijas risināšanai. Šādas sistēmas uzdevums ir nodrošināt Rīgas satiksmi un tiesībsargājošās institūcijas ar informāciju un pierādījumiem, lai ļaunprātīgu rīcību gadījumā varētu notvert un sodīt vainīgos,» stāsta Rīgas satiksmes meitasuzņēmuma Rīgas acs [sistēmas ieviesējs] valdes priekšsēdētāja Anita Ārgale. Sākotnēji Rīgas acs veica jau esošo sistēmu izpēti un izvērtēja to savienojamību vienotā sistēmā. Pēc tam Rīgas acs sadarbībā ar Rīgas satiksmi izstrādāja prasības vienotas sistēmas izveidei, piesaistīja finansētāju (Danske bank) un atrada sistēmas izstrādātāju. Nākamais posms bija dažādu testu veikšana, tostarp ar inovācijām tika aprīkoti vairāki sabiedriskā transporta līdzekļi, un tie tagad ir palaisti maršrutos, lai pārbaudītu sistēmu reālā darbībā. Plānots, ka līdz nākamā gada sākumam tehnoloģiskās iekārtas būs uzstādītas visos sabiedriskā transporta līdzekļos un sistēma varēs pilnvērtīgi sākt savu darbu.

Kameras, alkometrs, trauksmes poga

«Pasažieru drošībai sabiedriskajā transportā ir uzstādītas video novērošanas kameras - gan salonā, gan ārpus tā. Pasažieriem ir ierīkots arī trauksmes signāls - to piespiežot, vadītājs ir informēts, ka salonā noticis kas nelāgs. Vēl viens jauninājums - vadītāja kabīnē atrodas alkometrs. Ar tā palīdzību regulāri tiks veikta alkohola pārbaude, principā ikreiz, kad šoferis būs veicis vienu pilnu apli maršrutā, būs jāveic pārbaude. Šofera izelpā jābūt 0,00 promilēm, citādi transporta līdzekļa gaita tiek bloķēta.

Domājot par komforta paaugstināšanu, salonos būs pasažieru informēšanas sistēma - tie ir dubulti monitori, kur kreisajā monitora pusē ir redzama pietura, kurā transporta līdzeklis ir apstājies, kā arī ir sniegta informācija, kuras ir nākamās pieturas, un izlasāms arī iepriekšējās pieturvietas nosaukums. Turpat arī norādītas pārsēšanās iespējas konkrētajā pieturā. Turpat redzams arī maršruta nosaukums un virziens. Savukārt otrā monitora pusē redzamas informatīva rakstura ziņas par Rīgas satiksmi un ne tikai. Turpat ik pa brīdim būs redzams salona kopskats, kas kalpos kā atgādinājums, ka transportā viss tiek filmēts, tādējādi jau preventīvi novēršot varbūtējas ļaunprātības. Monitoru un kameru skaits ir atkarīgs no transporta līdzekļa garuma,» skaidro Rīgas acs projektu vadītājs Nauris Bloks.

Pasažieru skaitītāji

Sistēma atvieglo arī šoferu darbu: ir uzstādīts vadītāju terminālis, kas parāda, vai transports brauc atbilstoši grafikam vai kavē. Tāpat sistēma tagad pati automātiski veic virkni darbību, kas kādreiz bija jādara vadītājam, tāpēc šoferi maksimāli savu uzmanību varēs veltīt transporta vadīšanai. Vadītāju un pasažieru drošībai ir izveidota arī SOS poga, kas izmantojama ārkārtas situāciju gadījumā.

Pakāpeniski transporta līdzekļos tiks ierīkoti arī pasažieru skaitītāji. Pirmkārt, iegūtā informācija ļaus precīzāk noteikt, kāda ir reālā pasažieru plūsma un vai un kādos maršrutos ir vajadzība pēc lielākas ietilpības braucamajiem. Otrkārt, tiks salīdzināti skaitītāju rādījumi un etalonu validācijas statistika, kas ļaus saprast, kur biežāk nepieciešams veikt biļešu pārbaudes.



Svarīgākais