Rīgas satiksme testē elektroautobusu

PĀRBAUDA DARBĪBĀ. Domājot par videi draudzīgiem risinājumiem, Rīgas satiksme meklē atbilstošus sabiedriskā transporta līdzekļus. Šobrīd tiek testēts elektroautobuss © F64

Rīgā no 12. līdz 23. martam izmēģinājuma kārtā 1., 23. un 25. autobusu maršruta atsevišķos reisos kursē sudrabots balta krāsojuma elektroautobuss. Kā skaidro Rīgas satiksmē – domājot par videi draudzīgiem risinājumiem, uzņēmums meklē atbilstošus sabiedriskā transporta līdzekļus. Šobrīd tiek testēts Polijas kompānijas Solaris Bus & Coach S.A piedāvātais Solaris Electric elektroautobuss, kas ir krietni klusāks par ierastajiem autobusiem, turklāt tas tiek darbināts ar uzlādējamām baterijām, tāpēc tam nav kaitīgo izmešu.

Solaris uz laiku Rīgas satiksmei ir piedāvājis izmēģināt elektroautobusu, kas minētajos maršrutos uzņem un pārvadā arī pasažierus. Kaut gan šim elektroautobusam ir nestandarta krāsojums, tas pilda Rīgas sabiedriskā transporta funkcijas, un visiem pasažieriem tajā ir jāreģistrē e-talons vai jāiegādājas braukšanas biļete. 

Pagājušonedēļ visi interesenti to varēja apskatīt arī Rātslaukumā pie Rīgas domes. SIA Solaris Bus & Coach Latvija vadītājs darbam ar klientiem Baltijas valstīs Rolands Katkēvičs stāsta, ka autobusi darbojas tikai un vienīgi ar elektrību, līdz ar to nav kaitīgu izmešu. «Cilvēkiem ar to ir patīkama braukšana – transports ir klusāks.» Rēķinot ilgtermiņā, eletroautobusiem arī uzturēšanas izmaksas ir mazākas. Kā liecina Solaris aprēķini, elektroautobuss uz 100 kilometriem patērē elektrību 25–30 eiro apmērā, degvielas izmaksas esot augstākas.

Baterijas lādējas aptuveni 5–6 stundas, pēc tam autobuss var nobraukt aptuveni 150 kilometru. «Turklāt autobuss ne tikai bateriju tērē, bet arī, ievērojot pareizas braukšanas principus, bateriju uzlādē. Šoferiem šajā ziņā vajag nedaudz iepraktizēties,» piebilst R. Katkēvičs.

Rīgas satiksmes pārstāvis Viktors Zaķis informē, ka, domājot par videi draudzīgiem risinājumiem, uzņēmums orientējas uz vidi saudzējošām tehnoloģijām, tajā skaitā arī elektrotransportu. Minētais elektroautobuss ir paņemts tikai izmēģinājumam.

«Rīgas satiksme vairs neiepirks autobusus, kas darbojas ar dīzeļdegvielu. Mēs meklējam jaunas tehnoloģijas, risinājumus. Viens no variantiem ir elektroautobusi, bet varbūt tie būs autobusi, kuru dzinējs darbojas ar ūdeņradi. Katrā ziņā Rīgas satiksme turpmāk plāno iepirkt tikai bezizmešu sabiedriskā transporta līdzekļus,» skaidro V. Zaķis.

Izstrādes stadijā ir arī pilotprojekts, kas paredz, ka jaunākajos trolejbusos tiks integrēta ūdeņraža šūna, proti, trolejbusi būs darbināmi ar ūdeņradi. Pašlaik tiek pētīts, kur pilsētā visizdevīgāk varētu uzstādīt ūdeņraža uzpildes iekārtas. Projekta īstenošanai piesaistīts ES finansējumu. Plānots, ka pirmie ūdeņraža transportlīdzekļi Rīgā varētu sākt kursēt šā gada beigās vai nākamgad, pēc tam arī vērtēs, vai projekts ir attīstāms nākotnē.

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks norāda: «Eiropā sabiedriskais transports kļūst arvien modernāks, klusāks, videi draudzīgāks. Arī Rīgas pašvaldība, atjaunojot sabiedriskā transporta parku, domā par šiem aspektiem.».



Latvijā

Ar 2025.gadu stāsies spēkā vairākas izmaiņas pievienotās vērtības nodokļa (PVN) jomā. Viena no svarīgākajām attiecas uz PVN reģistrācijas sliekšņa aprēķinu. Turpmāk 50 000 eiro sliekšņa aprēķinā jāņem vērā ne tikai ar PVN apliekamie darījumi, kā tas bija līdz šim, bet arī vairāki ar PVN neapliekamie darījumi, informē Valsts ieņēmumu dienests (VID).

Svarīgākais