«Lūdzam nestāvēt pie [sabiedriskā transporta] vadītāja kabīnes. Jūs apgrūtināt vadītajam redzamību,» – ar šādu lūgumu Rīgas satiksme vēršas pie pasažieriem, aizsākot kampaņu, kuras laikā tā atgādinās elementārus nosacījumus, lai pārvietošanās sabiedriskajā transportā būtu droša.
Lai arī pie vadītāju kabīnēm jau sen lasāms, ka braukšanas laikā šoferus nevar traucēt ar jautājumu gūzmu vai vēlmi iegādāties braukšanas biļeti, mudinot to darīt pieturvietās, kad transports apstājies, tāpat uz grīdām ir izvietotas informatīvas zīmes, ka pie vadītāja kabīnes stāvēt nevar, tomēr šos aspektus nenāk par skādi vēlreiz atgādināt. Tāpēc jau šonedēļ gan galvaspilsētas sabiedriskā transporta pieturvietās, gan transporta salonos uzstādītajos monitoros tiks izvietoti Rīgas satiksmes sagatavoti informatīvi materiāli, atgādinot pasažieriem, lai tie neapgrūtina vadītājam redzamību, stāvot pārāk tuvu viņa kabīnei.
Primāra pasažieru drošība
«Regulāri caur kampaņām izglītojam gan pasažierus, gan semināros un apmācībās sabiedriskā transporta vadītājus, galveno uzmanību pievēršot pasažieru, satiksmes drošībai un sabiedriskā transporta pieejamībai, ērtumam un kvalitatīvi sniegtiem pakalpojumiem. Arī jaunā kampaņa ietver minētos aspektus. Jau vairākus gadus pie vadītāju kabīnēm ir informatīvas uzlīmes, taču tik un tā daļa pasažieru tās ignorē, iespējams, neiedziļinoties to būtībā. Tāpēc kampaņā vēlamies izskaidrot, kāpēc ir svarīgi ievērot šos it kā vienkāršos nosacījumus,» stāsta Rīgas satiksmes Satiksmes un kustības uzraudzības daļas vadītājs Kaspars Čaša.
Pirmkārt: vadītājam ir jāpārredz viss ceļš (brauktuves, ietves, nomales) un jāvēro notiekošais uz tā. Taču ja pie viņa kabīnes stāv pasažieri, viņi aizsedz atpakaļskata spoguli un apgrūtina ceļa labās daļas redzamību. «Atpakaļskata spogulī šoferis vislabāk redz pasažieru kustību – izkāpšanu un iekāpšanu sabiedriskajā transportā. Turklāt, ja, braucot pieturvietā, ir apgrūtināta labās puses redzamība, vadītājs nevar novērtēt attālumu starp brauktuvi un ietves malu, līdz ar to viņš var apstāties par tālu no platformas vai ietves. Rezultātā pasažieriem jākāpj ārā uz ceļa braucamās daļas, kas nav ērti veciem cilvēkiem, māmiņām ar bērnu ratiņiem un cilvēkiem ar kustību traucējumiem,» norāda K. Čaša.
Otrkārt, ja pasažieri ir aizseguši skatu uz ceļu, ir problemātiski veikt arī labo pagriezienu, šoferis var laikus nepamanīt kādu gājēju vai velosipēdistu. «Piemēram, jau uzsākot veikt manevru, šoferis ierauga riteņbraucēju un ir spiests strauji bremzēt. Savukārt straujas bremzēšanas sekas var būt dažādas: pasažieru nokrišana, iegūtas traumas,» skaidro K. Čaša.
Kampaņām pozitīvs efekts
Ikdienā gan par šīm lietām pasažieri piemirstot – par šo nelāgo cilvēku paradumu informējis ne viens vien vadītājs, jo tas liedz kvalitatīvi un droši pārvadāt pasažierus. Mēdz būt pat gadījumi, kad stāvēt tieši pie vadītāja kabīnes cilvēkiem ir kļuvis par ikdienišķu ieradumu, pat ja salons ir pustukšs. «Ir jāsaprot, ka tādējādi viņš apgrūtina šofera darbu un apdraud savu un citu cilvēku drošu pārvietošanos. Ar likumu aizliegt viņam tur atrasties mēs nevaram. Tie ir rekomendējoši ieteikumi.» Vieta, kur pasažieriem nav vēlams stāvēt, ir iekrāsota dzeltenā krāsā vai marķēta ar speciālu uzlīmi uz grīdas.
Protams, nevar cerēt, ka kampaņa sasniegs visas dzirdīgās ausis un visi lūgumu ievēros, taču, kā liecina uzņēmuma pieredze, kampaņas sniedz pozitīvu efektu. Piemēram, pirms vairāk nekā gada pieturvietās, kas ir tā sauktās kabatas, sāka krāsot sarkanas līnijas, kas norāda, ka aiz tām atrasties ir bīstami, jo transportlīdzeklim, iebraucot pieturā, sanāk šķērsot šo atzīmēto ietves daļu. Un pat pirms informatīvas kampaņas uzsākšanas šoferi stāstījuši, ka pasažieri līnijas ievēro un saprot to nozīmi un būtiskumu drošības palielināšanai pieturvietās.
Nevēlami niķi
Arī kampaņa, kura atgādināja, ka braucienā laikā ir jāturas, deva rezultātu – saruka traumas guvušo pasažieru skaits. Šis nelāgais niķis – neturēties – gan vēl nav izskausts pavisam. Ik pa laikam atradīsies kāds, kas to uztvers kā apgrūtinājumu, nevis pienākumu, piemirstot, ka brauciena laikā autobusam, trolejbusam var nākties strauji bremzēt, jo kopējā transporta plūsmā var notikt pēkšņas un negaidītas situācijas. «Ja cilvēks tajā brīdī neturas, viņš var krist. Inerces spēks ir liels,» akcentē uzņēmuma Satiksmes un kustības uzraudzības daļas vadītājs.