Rīgas sabiedriskais transports laiku lokos – nu arī grāmatā

Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens (no labās) saņēma no abiem autoriem – Andra Biedriņa un Edvīna Liepiņa – parakstītu grāmatu, kas noteikti būs topošā muzeja ekspozīcijā © F64

Pašvaldības SIA Rīgas satiksme (RS) izdevusi Andra Biedriņa un Edvīna Liepiņa grāmatu Rīgas sabiedriskais transports no 19. gadsimta vidus līdz mūsdienām. Tajā apkopotais plašais vēsturiskais materiāls ļauj uzzināt daudzpusīgu informāciju par visiem tiem transporta līdzekļiem, kas braukuši pa galvaspilsētas ielām un arī Daugavas ūdeņiem.

Grāmatas atvēršanā Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks norādīja, ka šis apjomīgais pētījums pierāda: Rīgas sabiedriskais transports ir veiksmīgi attīstījies, ne velti Eiropas pilsētu vidū tas ieņem augsto ceturto vietu, bet «Austrumeiropā esam pat labākie». Arī paši rīdzinieki un pilsētas viesi esot augsti novērtējuši RS pakalpojumus – 70% atzinuši, ka ir apmierināti ar tiem.

RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens atzīmēja, ka grāmatas atvēršana ir vēsturisks brīdis, kas apliecina to, ka «bez pagātnes nav arī nākotnes». Taču šis materiāls ir tikai viens uzņēmuma ieceru posms. L. Bemhens atgādināja, ka RS desmit gadu jubilejā jau prezentēta skiču versija sabiedriskā transporta muzejam, ko plānots atvērt 4. tramvaja depo teritorijā. Lai gan projekts dažādu apsvērumu dēļ esot piebremzējies, taču tas noteikti tiks īstenots. Grāmata ir viens solis muzeja virzienā, un tās eksemplārs ar abu autoru parakstiem noteikti būs atrodams tā ekspozīcijā.

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) vēstures muzeja vadītāja Alīda Zigmunde grāmatas iznākšanu nosauca par notikumu pilsētas un Latvijas dzīvē. Viņa izteica cerību, ka tā neieguls putekļainos plauktos, bet tiks plaši izmantota, gan gatavojot zinātniskos darbus, gan kā rokasgrāmata studentiem. «Es te saskatu lielu kopsakarību: gan sabiedriskais transports sāka kursēt 19. gadsimta otrajā pusē, gan RTU tika izveidota. Līdz ar to droši var teikt: sabiedriskais transports nav nošķirams no RTU inženieriem,» piebilda A. Zigmunde.

Paši autori atzina, ka grāmatas rakstīšana, kas aizņēmusi vairāk nekā divus gadus, bijis liels izaicinājums – nācies apkopot visu dažādos avotos atrodamo informāciju par Rīgas pasažieru transporta attīstību, sākot no pirmā zirgu vilces omnibusa 19. gadsimta vidū, līdz pat mūsdienām. A. Biedriņš uzsvēra, ka viens no patīkamākajiem posmiem šajā darbā bijusi sadarbība ar RS – gan arhīva materiālus atlasot, gan atmiņu stāstus uzklausot. Grāmatas tapšanas laikā no arhīvu, muzeju un privātajiem krājumiem izcelti līdz šim nepublicēti materiāli – būvniecības rasējumi, fotoattēli, pilsētas plāni, dažādas koncepcijas, kā arī nerealizētas idejas un projekti. Izmantoti arī iepriekš publicētie materiāli, tajā skaitā atsevišķi pētījumi par transporta vēsturi, avīžu un žurnālu raksti. Monogrāfijai esot 374 lappuses, tā saturot vairāk nekā 800 ilustratīvā materiāla vienību – attēlus, shēmas, rasējumus, tabulas un citas, bet grāmatas beigu daļā ievietots hronoloģisks pārskats par Rīgas sabiedriskā transporta svarīgākajiem notikumiem laika posmā no 1851. līdz 2014. gadam.

Savukārt E. Liepiņš, šķirstot dokumentus, atcerējies savu bērnību, un tas bijis kā ceļojums pagātnē. Spilgtā atmiņā esot spārnu ratu kuģītis, kas kursējis no Rīgas centra puses uz Pārdaugavu un atpakaļ. Un kur tad vēl ormaņi, kas, iestājoties ziemai, pārvietojušies zirga vilktās kamanās. Kāpēc? Jo sniegu no ielām netīrīja, tikai dažās vietās kupenas bija aizmēztas. Mašīnām tas bijis liels pārbaudījums – braukt pa pieputinātajām brauktuvēm. Tāpat neaizmirstams esot brauciens, uzlecot kamanām aizmugurē vai arī tramvajam uz pakāpieniem, vizinoties «par zaķi». Tramvajs laiku laikos bijis kā Rīgas satiksmes mugurkauls, jo trolejbuss jeb elektriskais autobuss, kā to pirmsākumos sauca, galvaspilsētas ielās pirmo reizi izripoja 1947. gadā. Arī viņš bijis to vidū, kas toreiz izmēģinājis jauno satiksmes līdzekli.

No 10. decembra grāmatu Rīgas sabiedriskais transports no 19. gadsimta vidus līdz mūsdienām varēs iegādāties visos RS klientu apkalpošanas centros – Brīvības ielā 49/53, 191 un 384b, Prāgas ielā 1, Spīķeru ielā 1, Kurzemes ielā 137 un Vienības gatvē 117a. Grāmata tiks pārdota tikai RS klientu apkalpošanas centros, grāmatnīcās to iegādāties nevarēs, informēja RS pārstāvis Viktors Zaķis.



Latvijā

Speciālos avio līgumreisus valsts amatpersonas varēs izmantot gan ārkārtas situācijās vai izņēmuma stāvoklī, gan gadījumos, kad regulārie komercreisi ir jāgaida ilgāk par 12 stundām pirms vai pēc apmeklējamā pasākuma, paredz Valsts kancelejas (VK) izstrādātie grozījumi regulējumā par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi.

Svarīgākais