SIA Baltic Oil Terminal (BOT) nav atkāpies no ieceres Rīgā, Daugavgrīvā uzbūvēt naftas produktu pārkraušanas termināli, par 15,5 metriem padziļinot Daugavu un izbūvējot vēl vienu dzelzceļa sliežu ceļu. Rīgas domē pret šo projektu izturas piesardzīgi, jo neatbildētu jautājumu pagaidām ir daudz.
Sabiedriskās apspriešanas laikā par šo ieceri saņemtas 235 atbalstošas un 3453 noraidošas atsauksmes, kopumā izteikušies 3685 iedzīvotāji un trīs organizācijas. Iepriekšējā sabiedriskajā apspriešanā 2002. gadā, kad BOT nāca klajā ar līdzīgu ideju, savu viedokli sabiedriskajā apspriešanā izteica 13 000 iedzīvotāju, no kuriem nedaudz vairāk nekā 10 000 bija pret termināļa būvniecību.
Grandiozi solījumi
Pašreizējais BOT piedāvājums paredz Flotes ielā 2 uzbūvēt termināli naftas produktu – dīzeļdegvielas, benzīna un mazuta – pārkraušanai un uzglabāšanai ar apjomu 10 miljoni tonnu gadā. Projektā paredzēts līdz 15,5 metriem padziļināt ostas akvatorijas un Daugavas gultni, lai izbūvētu divas piestātnes; no Bolderājas stacijas līdz Flotes ielai 2 rekonstruēt aptuveni 4 kilometrus sliežu ceļa, papildus izbūvējot otru sliežu ceļu paralēli esošajam; atjaunot tiltu pār Buļļupi. Teritorijā plānots izveidot vairākus 16 līdz 20 metrus augstus rezervuārus ar kopējo tilpumu 450 000 kubikmetru. BOT sola, ka termināļa būvniecības laikā tikšot nodarbināti aptuveni 400 cilvēku, bet pēc tā pabeigšanas ap 100 inženiertehnisku darbinieku.
Iedzīvotāju vairākums ir pret
Tomēr arī šonedēļ, tāpat kā janvāra sākumā, Rīgas domes deputāti nebija simtprocentīgi pārliecināti par ieceres perfektumu. Pašvaldības Pilsētas attīstības komitejas vadītājs Sergejs Dolgopolovs (SC) skaidroja, ka jārespektē iedzīvotāju viedokļi un viņi publiskās apspriešanas gaitā uzdevuši daudz jautājumu – gan par iespējamā termināļa ietekmi uz transporta kustību, gan par īpašumu jautājumiem, gan par vidi un kultūras pieminekļu aizsardzību. "Uzskatu, ka mums šie viedokļi ļoti nopietni jāņem vērā un jācenšas sniegt iespējami precīzas atbildes uz visiem pagaidām vēl neskaidrajiem jautājumiem," norādīja S. Dolgopolovs. Pašlaik pieņemts lēmums domes sēdē izskatīt ziņojumu par sabiedriskās apspriešanas rezultātiem, bet būvniecības iecere vēl ir jāpilnveido un nepieciešams saņemt arī ietekmes uz vidi novērtējumu. Tāpēc būvniecības ieceri izskatīs kopā ar šo novērtējumu, kurš vēl nav pabeigts. Deputāti atzīst, ka trūkst skaidrības ne tikai par Daugavas padziļināšanas iespējām, lai tur varētu peldēt kuģi ar kravu līdz 100 000 tonnām, bet arī par dzelzceļa iespējām pārvadāt šādus naftas produktu apjomus (turklāt tad projekta īstenošanā vajadzētu uzaicināt arī valsts akciju sabiedrību Latvijas dzelzceļš), par ietekmi uz ekoloģiju, kā arī par problēmām, kas rastos iedzīvotājiem. Iepriekš viņi bija nobažījušies par neērtībām, kas sagaida, ja BOT īstenos savus plānus. Piemēram, kā dzīves kvalitāti ietekmēs troksnis, vibrācijas, gaisa piesārņojums un apgrūtinātā satiksme, kā arī iespējamais avāriju risks uz pievedceļiem un Rīgas līcī.
Brīdinājumi par briesmām
Jau pirms septiņiem gadiem, kad projekts tika apturēts vēsturiskā Komētforta neskaidrā statusa dēļ, Ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) valsts biroja atzinumā izskanēja brīdinājums, ka no Daugavgrīvas uz Rīgas centru autotransports, tajā skaitā sabiedriskais un operatīvais transports, var nokļūt, tikai šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuves. Lai tiktu pārvadāti BOT piedāvātie naftas produktu apjomi, ir skaidrs, ka dzelzceļa transporta intensitāte pieaugs. "Tas ir būtisks traucējošs, bet ārkārtas situācijās pat kritisks apstāklis. No Daugavgrīvas uz Rīgas centru autotransports, tajā skaitā sabiedriskais un operatīvais transports, var nokļūt, tikai šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuves," uzsvērts atzinumā. Eksperti tolaik arī neslēpa, ka nelabvēlīgas apstākļu sakritības dēļ (ugunsgrēka sekas, aizdegoties kādam no gaišo naftas produktu rezervuāriem) varētu pārsniegt ziņojumā analizēto sliktāko avārijas scenāriju, kas uzskatāms par visbīstamāko un no IVN valsts biroja viedokļa nepieņemamu variantu.
Otrdien šo jautājumu plānots izskatīt Rīgas domes sēdē.