Nenoliedzami, ir patīkami, ja sabiedriskais transports nekavējas un akurāti noteiktajā laikā ir vajadzīgajā pieturvietā. Pēc Rīgas satiksmes (RS) aprēķiniem, 87% gadījumu sabiedriskais transports iekļaujas kustības grafikā, tomēr dažreiz, piemēram, sliktu laika apstākļu, avāriju, ceļa remontu, sastrēgumu dēļ tas atpaliek no grafika. RS skaidro, ka uzņēmums dara visu iespējamo, lai transports būtu laikā, tomēr vienlaikus aicina pasažierus būt iecietīgiem gadījumos, kad transports kavējas, jo vienmēr izvairīties no visiem iespējamajiem kavēšanās iemesliem nav neviena spēkos.
Lai pasažieriem atgādinātu un izskaidrotu galvenos faktorus, kas var ietekmēt autobusu, trolejbusu un tramvaju iekļaušanos kustības grafikā, RS kopš 22. oktobra ir uzsākusi informatīvu kampaņu. Kampaņas laikā sabiedriskā transporta līdzekļu salonos un pieturvietās ir izvietoti plakāti, kuros grafiskā veidā parādīti galvenie kavēšanās cēloņi.
Netīkamie sastrēgumi
«Transporta kavēšanās brīdī, protams, pasažieris ir dusmīgs. Viņš vaino šoferi, Rīgas satiksmi, taču ir dažādas situācijas, no kurām Rīgas ielās nevar izvairīties un kas var kavēt sabiedriskā transporta kustību. Mēs tās nekādi nevar ietekmēt vai novērst,» norāda Rīgas satiksmes preses sekretārs Viktors Zaķis.
Viens no raksturīgākajiem kavēšanās iemesliem ir sastrēgumi – sabiedriskais transports kursē pa koplietošanas ceļiem un ir pilnībā atkarīgs no kopējās transporta plūsmas. V. Zaķis stāsta, ka, veidojot kustības grafiku, protams, tiek ņemtas vērā ierastās pīķa stundas, taču citreiz sastrēgumi mēdz būt daudz pamatīgāki. Un šo korķu dēļ nobīdās viss kustības grafiks konkrētajām maršrutam, tostarp tas var iebraukt galapunktā ar kavēšanos, līdz ar to arī izbraukt no tā ar laika nobīdi.
Laikus plānot braucienu
Arī avārijas ietekmē sabiedriskā transporta kustību, it sevišķi, ja sadursme notikusi uz tramvaja sliedēm. Autobuss, trolejbuss var mēģināt avārijas vietu apbraukt, bet tramvajam šādas iespējas nav – tas atsāk kustību tik tad, kad sliežu ceļš ir brīvs. Sabiedriskā transporta kavēšanās iemesls var būt arī ceļu remonti, spēkratu tehniskie bojājumi, kā arī laika apstākļi – spēcīgas lietus gāzes, apledojums, vētras, kas aiz sevis uz ceļa braucamās daļas atstāj nolauztus kokus un to zarus. «Aicinām pasažierus būt saprotošiem sabiedriskā transporta kavēšanās gadījumā un, piemēram, redzot, ka ārā ir slikti laika apstākļi, rēķināties, ka transports var kavēties, un laikus plānot savu braucienu,» piebilst V. Zaķis.
Viņš stāsta, ka visi autobusi un jaunākie trolejbusi, tramvaji ir aprīkoti ar GPS sistēmu. «Analizējos sistēmas rādītājus, redzams, ka vasarā 90% reisu iekļaujas grafikā, ziemas mēnešos – 85%. Tātad vidēji 87% gadījumu transports pieturvietās pienāk paredzētajā laikā.»
Pieturvietās plānoti tablo
V. Zaķis arī uzsver: «Mēs negribam no sevis novelt atbildību. Mēs esam atbildīgi par kustības grafika sastādīšanu, šoferu un dispečeru apmācību, bet visas iespējamās ķibeles novērst mēs nevaram.» Tāpēc arī kampaņā ir norādīti galvenie kavēšanās faktori, lai tie cilvēkiem kalpotu par atgādinājumu, ka uz ceļa var notikt dažādas likstas un visas savas negācijas uzreiz nav jāvelta šoferim, kura vadītais transports kavējas objektīvu iemeslu dēļ. Šis jautājums ir pārrunāts arī ar transporta vadītājiem, vēlreiz atgādinot, ka uz pasažieru jautājumiem par kavēšanās iemesliem ir pieklājīgi jāizskaidro radusies situācija.
V. Zaķis stāsta, ka pasažieri transporta kavēšanās brīdī gana aktīvi zvana uzņēmuma centrālei vai raksta, taujājot, kur viņa gaidītais transports palicis un cik ilgi vēl pieturā būs jāgaida. Lai pēc iespējas operatīvāk braucējus informētu par izmaiņām kustības grafikā, RS plāno tuvākajā nākotnē (ap 2017. gadu) pieturvietās izvietot informatīvus tablo, kur būs redzami precīzi transporta pienākšanas laiki, kā arī iemesli, ja tas kavējas. Testa režīmā šobrīd strādā divi tablo, kas informē par pienākšanas, atiešanas laikiem – tie uzstādīti 6. tramvaja galapunktā Juglā un šī paša tramvaja pieturā Alfa. Šobrīd Rīgā un tās tuvākajā apkaimē ir gandrīz 1800 pieturvietu, kur piestāj RS transports. Tablo paredzēts uzstādīt tajās, kur ir vislielākā pasažieru plūsma.
Ir notikušas arī pārrunas par aplikācijas izstrādi, kas sniegtu jaunāko informāciju par transportu kustības gaitu. Šobrīd norit izpētes un analīzes darbi, kā šādu risinājumi ieviest. Turklāt vēl ir nepieciešams aprīkot visu transportu ar GPS, lai dati būtu pilnīgi.