Pēdējo gadu laikā Rīgas satiksmes sabiedriskā transporta vadītāji kļuvuši daudz pretimnākošāki un atsaucīgāki, apkalpojot pasažierus ar invaliditāti, secina Personu ar invaliditāti nevalstisko organizāciju konsultatīvās padomes biedri. Taču līdzās uzslavām viņi arī norāda uz nepieciešamību pēc vairākiem uzlabojumiem, lai sabiedriskā transporta izmantošana cilvēkiem ar invaliditāti būtu vēl draudzīgāka.
Lai izvērtētu jau paveikto darbu bilanci un apspriestu jaunas iniciatīvas, padome nesen tikās ar Rīgas satiksmes darbiniekiem.
Rīgas satiksme par vienu no uzdevumiem ir izvirzījusi ieviest ekspluatācijā jaunus sabiedriskos transportlīdzekļus, paaugstinot to pakalpojumu komforta līmeni un pieejamību personām ar īpašām vajadzībām un pasažieriem ar maziem bērniem. Soli pa solim šī apņemšanās tiek pildīta, piemēram, vēl 2008. gadā tikai puse sabiedriskā transporta līdzekļu bija pielāgoti cilvēkiem ar invaliditāti, bet šogad šis skaitlis ir 74%. Plānots, ka līdz 2016. gada 1. janvārim 94% autobusu un 73% elektrificētā transporta būs zemā grīda. Šo skaitli gadu no gada arī turpmāk iecerēts kāpināt. Jaunajiem transporta līdzekļiem ir vēl kāds pluss – norādes, kas par transportu ir piebraucis pieturā, ir gana labi saredzamas – gan maršruta numurs, gan gala stacija, tādējādi cilvēkiem ar redzes traucējumiem ir vieglāk informāciju pamanīt un izlasīt. Jaunākajos transportlīdzekļos ir uzstādīti arī monitori ar video informāciju par gaidāmajām pieturvietām. Arī daudzas tramvaju pieturvietu platformas ir pielāgotas cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, tostarp tās ir vienā līmenī ar tramvaja grīdu, kas atvieglo iekļūšanu un izkļūšanu no transporta, kā arī platformas segumā iebūvēts speciāls bruģis pasažieriem ar redzes invaliditāti. Jāpiemin, ka jauno spēkratu interjerā jaunums ir kontrastējošas krāsas marķējumi pieturstieņiem un marķējums Braila rakstā.
Aicina par pārkāpumiem ziņot
Rīgas satiksmes ekspluatācijas direktors Jānis Dziedātājs informē, ka regulāri no pasažieriem tiek saņemtas sūdzības par pieturvietu Autoosta, kur bieži patvaļīgi uz kādu laiku ir apstājušies citi spēkrati, kas savukārt apgrūtina sabiedriskā transporta piebraukšanu tuvu ietvei un ērtu iekāpšanu vai izkāpšanu no transporta, it sevišķi cilvēkiem ar kustību ierobežojumiem. Rīgas satiksme šajā sakarā ir saukusi ceļu policiju, bet līdz viņu atbraukšanai neapdomīgi novietotās automašīnas jau ir prom. «Ja autobuss vai trolejbuss ir spiests apstāties vienu vai divus metrus no trotuāra, šoferi ir informēti, ka viņiem ir jāsniedz nepieciešamā palīdzība pasažieru iekāpšanai vai izkāpšanai,» skaidro J. Dziedātājs. Tāpat vadītāja pienākums, redzot pieturā cilvēku ar paceltu balto spieķi, ir izkāpt un noskaidrot, kādu transportu persona gaida, palīdzēt tai iekāpt un izkāpt no transporta. Ja šis pienākums tiek klaji ignorēts, Rīgas satiksme par to aicina informēt, zvanot pa bezmaksas tālruni, rakstot epastu, nosūtot ziņu uz uzņēmuma mājaslapas sadaļu Sazinies ar mums vai sociālajiem tīkliem vai sūtot vēstuli pa pastu. Rīgas satiksme arī skaidro – vadītājs nedrīkst atteikt palīdzību, aizbildinoties, ka transports atpaliek no kustības grafika.
Cīņa ar pseidoinvalīdiem
Arī Rīgas satiksmes apsaimniekotajās autostāvvietās ir izveidotas atsevišķas vietas, kas domātas tikai invalīdu transportlīdzekļiem, – kopumā 137 automašīnām. Taču auto logā ievietojot invalīdu karti, persona bez maksas var stāvēt jebkurā no vairāk nekā 5000 pašvaldības autostāvvietām, norāda Rīgas satiksmes autostāvvietu vadītāja vietnieks Sergejs Gusevs. Nav noslēpums, ka Rīgas ielās ir daudz pseidoinvalīdu, – nereti glaunu mašīnu logus rotā invalīda karte, turklāt to īpašnieki parasti noparkojušies Vecrīgā vai tuvu tai, kur auto stāv principā visu dienu. Tāpēc uzņēmums aicināja Personu ar invaliditāti nevalstisko organizāciju konsultatīvo padomi iesniegt savus priekšlikumus šādu situāciju mazināšanai, ko viņi apņēmās arī izdarīt.
Padomes ierosinājumi
Rīgas satiksme norādīja arī uz nepieciešamību piekļūt 1. 2. un 3. grupas invalīdu datubāzēm, kas atvieglotu atlaides piešķiršanu braukšanai sabiedriskajā transportā. Arī šajā jautājumā abas puses kopīgiem spēkiem apņēmās rast risinājumu. Bet no padomes izskanēja aicinājums apdomīgāk izvietot reklāmas uz transportlīdzekļiem, jo cilvēkiem ar redzes traucējumiem ir samērā grūti ieraudzīt durvis un atvēršanas pogu, ja, piemēram, pieturvietā apstājas ar reklāmām pārraibināts autobuss. Padome arī lūdz maršrutos, kur transports kursē aptuveni pusstundā reizi un retāk, palaist tikai zemās grīdas spēkratus, kā arī norāda uz nepieciešamību pēc aprīkotām pieturvietām, lai izkāpšana nenotiek vienkārši ceļa malā, kas cilvēkiem ar invaliditāti ir apgrūtinoša.