Dienvidu tilta trešo kārtu varētu iesaldēt

© Rīgas dome

Krīze ir ietekmējusi arī Rīgas gadsimta būves – Dienvidu tilta – celtniecību. Ar pašlaik piešķirtajiem līdzekļiem no Rīgas domes budžeta investīciju sadaļas varētu pietikt tikai līdz marta vidum, atzinis viens no būvniekiem – SIA Rīgas tilti ģenerāldirektors Albins Jasaitis.

10 miljonu vietā – miljons

Lai tilta celtniecības trešo kārtu varētu turpināt plānotajā apjomā, vajadzētu 10 miljonus latu. Šāda summa tika pieprasīta, taču 2010. gada budžetā piešķirti tikai 1,26 miljoni latu, informē domes Satiksmes departamenta Komunikācijas daļas vadītāja Ieva Prauliņa. Piemēram, Satiksmes departamenta iesniegtajos aprēķinos Dienvidu tilta trešās kārtas (posms no Bauskas ielas līdz Ziepniekkalna ielai) būvniecības būvuzraudzībai un autoruzraudzībai vajadzīgi 470 000 latu, savukārt otrās kārtas būvuzraudzībai – 526 746 lati. Ja budžeta grozījumos šogad netiks paredzēti papildu līdzekļi, tad būvniecība būs jāpārtrauc līdz nākamajam gadam. Rīgas domē Neatkarīgā noskaidroja, ka budžeta grozījumus paredzēts izskatīt pavasarī.

Brīdina: būs dārgāk

Saskaņā ar līguma nosacījumiem tiltam ar visiem pievedceļiem vajadzētu būt gatavam tikai 2012. gadā, tāpēc no šā viedokļa iekavētos darbus varētu iedzīt. Tomēr A. Jasaitis vērtē, ka celtniecības apturēšana izraisīs dramatiskas sekas. Šis ir apjomīgs objekts, kura trešajā kārtā plānots izbūvēt autoceļu no Vienības gatves līdz Bauskas ielai, izveidojot divu līmeņu krustojumus ar Ziepniekkalna un Bauskas ielu. "Visur ir iesākti darbi, kas izpildīti jau par 36 procentiem," norāda A. Jasaitis. Pēc viņa stāstītā, problēmas varētu rasties, ja pārtrauktu ūdens līmeņa pazemināšanas darbus. Tādā gadījumā būvobjekts applūstu un tur tiktu sanestas smiltis, jo celtniecības vietā ir augsts gruntsūdeņu līmenis. Viņš saka – līdz zināmai kondīcijai jāpadara jau iesāktais, lai vēlāk nevajadzētu veikt papildu darbus, piemēram, zemes atrakšanu vai armatūras tīrīšanu. Tās, protams, būs arī papildu izmaksas. "Kaut kam vajadzēs sargāt objektu un maksāt par to. Ja konstrukcijas netiks apsargātas, tās būs bīstamas no drošības viedokļa. Nekas pāri nepaliks, ja nesargās. Cik maksās, lai būvi iekonservētu?" vaicā tiltu būves speciālists. Ar 1,26 miljoniem latu nepietiek, lai darbus pabeigtu vai iekonservētu būvobjektu. Šobrīd jau uzstādīts ielu apgaismojums, ievilkti kabeļi, ierīkotas rievsienas – ļoti iespējams, ka to visu iekāros garnadži. "Objekts vēl nebūs nodots, kad jau būs sabojāts," prognozē A. Jasaitis.

Turklāt sekas jāizvērtē arī no cita aspekta. Kamēr nebūs pabeigts Zemgales virziena maģistrālais transporta mezgls Daugavas kreisajā krastā, tikmēr Dienvidu tilta pievedceļi labajā krastā būs noslogoti tikai par 25 procentiem.

Cer uz Eiropas naudu

Būvnieki solījuši, ka darbus var paveikt jau līdz 2011. gadam – būtu tikai nauda. Pagājušā gada novembrī akciju sabiedrības Transport Systems (a/s Dienvidu tilts mainījusi juridisko nosaukumu) padomes priekšsēdētājs Guntis Rāvis bija gatavs tilta trešo kārtu pabeigt kopā ar otro, proti, 2011. gada vasarā. Pašlaik ar Daugavas labajā krastā veicamo darbu finansēšanu problēmu nav, jo tiek izmantots bankas kredīts, sacīja I. Prauliņa. Vēl novembrī arī Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) stāstīja, ka Dienvidu tilta trešās kārtas celtniecībai tiks meklēts Eiropas Savienības finansējums, tāpat arī pašvaldība meklē risinājumus, kā iespējami ātrāk nodot to ekspluatācijā.

Šogad vasarā Rīgas domei jāsāk pašai norēķināties par tilta celtniecību. Par pirmajā kārtā paveiktajiem darbiem – Dienvidu tilta uzbūvēšanu – otrā pusgada laikā jāsamaksā 8,5 miljoni latu, informēja Finanšu departamentā.

Svarīgākais