Kopš 1. jūlija Rīgas sabiedriskajā transportā par braucienu var samaksāt ne tikai ar etalonu vai skaidrā naudā, pērkot biļeti pie vadītāja, bet arī ar bankas Citadele izsniegto MasterCard norēķinu karti.
Sadarbojoties SIA Rīgas satiksme, SIA Rīgas karte un bankai Citadele, ir izveidots Baltijas valstīs pirmais produkts, kas apvieno gan tradicionālo maksājumu karti, gan etalona funkciju. SIA Rīgas satiksme valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens skaidro: «Jaunā karte būs lieliska iespēja tiem, kuri sabiedrisko transportu izmanto neregulāri vai nevēlas uzreiz ieguldīt salīdzinoši lielu summu, pērkot mēnešbiļeti, kas uz visiem transportiem visos maršrutos maksā 50 eiro. Jaunajā kartē šī summa tiks tērēta pakāpeniski, un, līdzko viena mēneša laikā par braucieniem Rīgas satiksmes sabiedriskajā transportā būs iztērēti 50 eiro, pārējie braucieni tekošajā mēnesī viņam būs bez maksas. Līdz šim katru mēnesi braukšanas biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja par 2 eiro iegādājas vidēji 95 000–100 000 iedzīvotāju. Turpmāk iedzīvotajiem, ja tiem būs jaunā Citadeles maksājumu karte ar etalona funkciju, nebūs jāpērk biļete pie transportlīdzekļa vadītāja par paaugstinātu cenu vai jāmeklē vieta, kur iegādāties braucienam biļeti par 1,15 eiro. Reģistrējot savu bankas maksājumu karti, cilvēks par braucienu samaksās no sava bankas konta.» Diemžēl esošie MasterCard īpašnieki šo karti norēķiniem izmantot nevar – tā ir jāapmaina pret jaunu – tādu, kurā jau ir iestrādāta etalona funkcija. Tāpat tai var pieteikties jebkurš Latvijas iedzīvotājs. Bankas speciālisti sola, ka Rīgas filiālēs jauno karti var saņemt divu līdz trīs dienu laikā, bet citviet Latvijā trīs līdz piecu dienu laikā.
Citadeles valdes priekšsēdētājs Guntis Beļavskis atzīmē: «Ieviešot maksājumu karti ar etalonu, vēlamies Latvijas iedzīvotāju ikdienu padarīt ērtāku. Norēķiniem Rīgas sabiedriskajā transportā izmantojot Citadeles karti ar etalona funkciju, nav jāuztraucas nedz par etalona pirkšanu, nedz par biļetes iegādi pirms brauciena. Ja naudasmakā ir jaunā Citadeles maksājumu karte ar etalona funkciju, Rīgas sabiedrisko transportu var izmantot jebkurā laikā.»
Aktrise Regīna Devīte ir viena no tiem cilvēkiem, kas iesaistījās jaunā produkta testēšanā. Viņa uzsver: «Reizēm Rīgā ierodos ļoti vēlu vakarā, kad atrast vietu, kur nopirkt etalonu, ir visai sarežģīti. Esmu viena no pirmajām, kas savu iepriekšējo Citadeles izsniegto MasterCard nomainīja pret jauno, kurai pievienota arī etalona funkcija. Tas manu dzīvi ir padarījis daudz ērtāku, man par etalonu vairs nav jāuztraucas – atliek iekāpt transportā un reģistrēt bankas karti.»
Ir padomāts arī par to, lai maksājumu karti ar etalonu būtu izdevīgi izmantot sabiedriskā transporta pasažieriem, kuri mēnesī brauc 10 vai 20 reizes. Piemēram, reģistrējot 10 braucienus ar transportu, par katru braucienu no konta tiek noņemta maksa 1,15 eiro, bet par desmito braucienu – 0,55 eiro. Tādējādi kopējā cena par 10 braucieniem veidojas 10,90 eiro, kas atbilst etalona cenai par 10 braucieniem. Nav nozīmes tam, ar kādu transportu un kādā maršrutā pasažieris ir braucis – sistēma uzskaita kopējo braucienu skaitu gan tramvajos, gan trolejbusos, gan autobusos, gan minibusos, tiesa, minibusu braucieni neieskaitās mēneša biļetē.
Pagaidām uz šo karti neattiecas nedz valsts, nedz pašvaldības noteiktie braukšanas maksas atvieglojumi (bērni bāreņi, personas ar invaliditāti, politiski represētās personas, skolēni u.c.). Taču Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks informē, ka patlaban tiek izstrādāts tehniskais risinājums, lai jauno sistēmu pilnā apmērā varētu izmantot arī cilvēki, kam pienākas valsts vai pašvaldības noteiktie braukšanas maksas atvieglojumi. «Tas ir tikai tehniskas dabas un laika jautājums. Tāpat mēs atbalstām arī citu banku izteikto vēlmi iesaistīties Citadeles bankas uzsāktā procesa attīstībā, lai rezultātā visi cilvēki, kam ir vienas vai citas bankas maksājumu kartes, tās varētu izmantot, norēķinoties arī par sabiedrisko transportu.» Jautāts, vai jaunā sistēma neizspiež no ierindas etalonu, Baraņņika kungs uzsver: «Nē, mēs to uzskatām par etalona attīstības nākamo pakāpi.»
Šobrīd ir izveidota bāze tam, lai pasažieriem norēķini par sabiedrisko transportu kļūtu arvien ērtāki un mūsdienīgāki, jo no 2300 Latvijā esošajiem pasažieru transporta līdzekļiem 1400 transporta vienībās var norēķināties ar bankas karti. No tiem 800 ir Rīgas satiksmes transporta līdzekļi, kuros pagaidām var norēķināties tikai ar bankas Citadele karti.