Opozīcija: Viena kilometra izmaksas RS ir vairākas reizes lielākas nekā citviet

© F64

Viena kilometra izmaksas Rīgas sabiedriskajā transportā vairākkārtīgi pārsniedzot šīs izmaksas citos plānošanas reģionos Latvijā, tostarp arī Rīgas plānošanas reģionā, aģentūru LETA informēja Rīgas domes "Vienotības" deputātu frakcijas sabiedrisko attiecību speciālists Nils Josts.

Frakcijas priekšsēdētāja Sarmīte Ēlerte (V) skaidro, ka viena kilometra izmaksas pēc "Rīgas satiksmes" aprēķiniem ir 3,79 eiro, kamēr citviet Latvijā tās bieži vien nepārsniedzot vienu eiro.

"Rīgas satiksmes" pārstāvis Viktors Zaķis aģentūrai LETA apliecināja, ka minētās izmaksas par vienu kilometru ir precīzas. Zaķis uzsver, ka izmaksas ir aprēķinātas atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem un viņš nevar komentēt, kā veidojas izmaksu atšķirība dažādos Latvijas reģionos, nezinot, kāda bijusi šo izmaksu veidošanās un aprēķināšanas kārtība citviet.

"Rīgas kilometrs nav kaut kāds lauku kilometrs. Rīgas kilometrs ir pamatīgs galvaspilsētas kilometrs. Un kā Latvijā īpašam kilometram tam arī jāmaksā īpaši. Acīmredzot tā domā "Rīgas satiksmē", rēķinot viena kilometra izmaksas sabiedriskajā transportā. Sabiedriskā transporta Rīgas kilometrs 2015.gadā maksās 3,79 eiro. Uzzinot šo skaitli, rodas loģisks jautājums, vai summa ir pieņemama, nav pārspīlēta, bet varbūt pārāk maza un neprecīzi aprēķināta," norāda Ēlerte.

Viņa skaidro, ka viena kilometra izmaksas sabiedriskajā transportā Kurzemes plānošanas reģionā esot 0,762 eiro, Latgales plānošanas reģionā - 0,864, Vidzemes plānošanas reģionā - 0,962, Zemgales plānošanas reģionā - 0,967, bet Rīgas plānošanas reģionā - 0,927 eiro.

Pat atšķirība starp Rīgas pilsētu un Rīgas plānošanas reģionu ir vairāk nekā četras reizes, norāda Ēlerte. "Kādēļ tieši Rīgā ir tik dārgs kilometrs? Ja pieņemam, ka viena kilometra izmaksas rēķina, dalot kopējos izdevumus ar kilometru skaitu, tad ir acīmredzami, ka salīdzinājumā ar citiem Latvijas reģioniem Rīgā nesamērīgi liels ir cipars virs daļsvītras, tātad "Rīgas satiksmes" 2015.gadā plānotie izdevumi. Šogad, balstoties uz mūsu rīcībā esošo ar 2014.gada 24.septembri datēto "Rīgas satiksmes" 2015.gada budžeta projektu, izdevumi ir plānoti 160 miljoni eiro," skaidro Ēlerte.

Pēc Ēlertes vārdiem, izdevumus veido dažādas pozīcijas - gan tādas, kas rīdziniekiem svarīgas, gan tādas kas varēja būt mazākas, piemēram, katru gadu augošie procentu maksājumi, kas jāmaksā par kredītiem. Pieaugums esot no 4,4 miljoniem 2013.gadā un 5,8 miljoniem 2014.gadā līdz 6,6 miljoniem eiro, kas plānoti šogad. 2015.gadā procentu maksājumi pieaugšot par 722 200 eiro, jo pieaugs aizdevumu apjoms jaunu trolejbusu un autobusu iegādei. Ir labi, ka Rīgā ir jauns sabiedriskais transports, tikai nav saprotams, kādēļ vieni un tie paši trolejbusi Rīgā ir divreiz dārgāki nekā Slovākijā, pauž Ēlerte.

Ēlerte uzsver, ka jau aizvadītajā gadā asi iebildumi pret "Rīgas satiksmes" izdevumu daļu bija Valsts kontrolei, kura revīzijas laikā atklāja vairāk nekā 16 miljonu eiro nelietderīgu izlietojumu. "Toreiz tika pārbaudīta tikai neliela daļa no finanšu dokumentiem. Arī šogad Valsts kontrole uzskata, ka "Rīgas satiksme" nav novērsusi revīzijas laikā atklātos trūkumus. Krāšņi "Rīgas satiksmes" tikumus atklāja nesenais "nanoūdeņu" skandāls. Zinot to, kādēļ lai rīdzinieki tic, ka 2015.gada "Rīgas satiksmes" izdevumu daļa ir adekvāta un tātad aprēķins par vienu kilometru pašizmaksu ir pamatots? Un rīdziniekiem tas rūp, jo 88,6 miljoni, tātad vairāk nekā puse no uzņēmuma apgrozījuma, ir rīdzinieku - nodokļu maksātāju nauda!" norāda opozicionāre.

Joprojām neapsīkst rīdzinieku neapmierinātība ar gandrīz divreiz palielināto braukšanas maksu Rīgas sabiedriskajā transportā. Rīgas domes vadība stāsta, ka rīdzinieki pat esot ieguvēji, jo viena brauciena pašizmaksa esot 1,175 eiro, bet biļetes cena vien nieka 1,15 eiro. Tomēr, salīdzinot ar citām lielajām Latvijas pilsētām, atklājas, ka Rīgas viena brauciena pašizmaksa atkal ir krietni lielāka, norāda Ēlerte. Daugavpilī šī pašizmaksas esot 0,46 eiro, Jūrmalā - 0,60 eiro, Ventspilī - 0,86 eiro, Jelgavā - 1,09 eiro un Liepājā - 0,42 eiro.

Sabiedriskā transporta tarifu noteikšanas nodošana no Rīgas domes Licencēšanas komisijas Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai dotu lielāku ticību tarifu objektīvam aprēķinam, uzskata opozicionāre. "Skaitļi liecina, ka "Rīgas satiksmes" finanšu kuģis, slikti vadīts un slikti pārvaldīts, tuvojas klintīm. Kuģa kapteinis, stūrmanis un daži citi vadībai pietuvinātie, iespējams, paspēs ielēkt glābšanas laivās, atrodot sev "siltas" vietas "Saskaņas centra" un "Gods kalpot Rīgai" paspārnē, bet uzņēmumu nāksies glābt uz rīdzinieku - nodokļu maksātāju - rēķina," savu pozīciju pauž "Vienotības" frakcijas priekšsēdētāja.