Cilvēki sociālajos tīklos veido domubiedru grupas, lai protestētu pret dārgo braukšanas maksu Rīgas sabiedriskajā transportā. Tomēr šīs aktivitātes vairāk atgādina tvaika nolaišanu – tūkstošiem feisbuka un tvitera lietotāju dusmojas, izsaka viedokli, bet realitātē protestētāju ir daži desmiti. To apliecināja 1. un 2. februārī izsludinātās akcijas, aicinot pasažierus boikotēt sabiedrisko transportu. Pašlaik nav informācijas par to, vai SIA Rīgas satiksme autobuss Vecmīlgrāvī apšaudīts tāpēc, ka kāds tādā veidā ir izrādījis nepatiku pret jaunajiem braukšanas maksas tarifiem, vai pavisam citu iemeslu dēļ.
Cilvēki sociālajos tīklos veido domubiedru grupas, lai protestētu pret dārgo braukšanas maksu Rīgas sabiedriskajā transportā. Tomēr šīs aktivitātes vairāk atgādina tvaika nolaišanu – tūkstošiem feisbuka un tvitera lietotāju dusmojas, izsaka viedokli, bet realitātē protestētāju ir daži desmiti. To apliecināja 1. un 2. februārī izsludinātās akcijas, aicinot pasažierus boikotēt sabiedrisko transportu. Pašlaik nav informācijas par to, vai SIA Rīgas satiksme autobuss Vecmīlgrāvī apšaudīts tāpēc, ka kāds tādā veidā ir izrādījis nepatiku pret jaunajiem braukšanas maksas tarifiem, vai pavisam citu iemeslu dēļ.
Sociālajos tīklos plašumā vēršas nevardarbīgas protesta akcijas, aicinot ne tikai boikotēt sabiedrisko transportu, bet arī piedāvājot lietotni, kas ļauj fiksēt kontrolieru pārvietošanos. Sociālajā tīklā Facebook kustībai pret biļešu cenu paaugstināšanu atbalstu izteikuši tūkstošiem cilvēku, bet protesta akcijās piedalījās labi ja daži desmiti. Svētdien, 1. februārī, kad stājās spēkā jaunā braukšanas maksa – 1,15 eiro par vienu braucienu, protestētāji nemaksājot vizinājās vairākos transporta līdzekļos. Kontrolierus viņi nesastapa, un akcija beidzās miermīlīgi. Savukārt vakar Vecrīgā bijis manāms tikai viens protestētājs.
Pat ne pēdējās dienās, bet stundās popularitāti iegūst lapa, kurā tās veidotāji dalās pieredzē, kā braukt par zaķi, kā uzvesties, ja iekāpj kontrole, un ko teikt vai neteikt policistiem, kuri pavada kontroles reidus, un kā izvairīties no kontrolētājiem. Kāda domubiedru grupa ir izveidojusi lietotni Zakiem.lv, ar kuras palīdzību iespējams noteikt sabiedriskā transporta kontroles atrašanās vietu. Lietotnē ir iespēja pievienot kontrolieru atrašanās vietu pēc trīs kategorijām – parastā kontrole jeb kontrole, kas pārbauda biļetes; kontrole ar policiju; kā arī reids jeb kontrole, kurā tiek apturēti visi transporta līdzekļi. Atsauksmes sociālajos tīklos ir dažādas – vieni emocionāli šo iespēju slavē, citi meklē un atrod racionālus iebildumus un aizrādījumus. Skeptiķi netic, ka lietotne sasniegs mērķi. Daži norāda, ka kartē taču var norādīt arī kontrolieru viltus atrašanās vietas. SIA Rīgas satiksme valdes priekšsēdētājs arī Leons Bemhens atgādina, ka kontrolieri ne tikai atrodas konkrētās vietās un apstādina transportu, bet arī iekāpj pieturā un biļetes pārbauda brauciena laikā. Paredzēts, ka kontroli pastiprinās, piesaistot pašvaldības policistus. Kopš 20. februāra sods par braukšanu bez biļetes būs 20 eiro (pašlaik – 5 eiro).
Pagaidām, kamēr pasažieri ir iegādājušies braukšanas biļetes par vecajām cenām, viņi tarifa kāpumu vēl neizjūt. Iedzīvotāji ir nodrošinājušies, lai līdz 2. martam, kad drīkstēs braukt tikai par jauno tarifu, varētu izmantot iespēju braukt par iepriekšējo tarifu, kad viens brauciens maksāja 60 centu. Šā gada janvārī Rīgā par apmēram 460 000 eiro ir pieaugusi sabiedriskā transporta biļešu pārdošana, salīdzinot ar 2014. gada decembri. Iespējams, tāpēc pagaidām protesti izskan vairāk vārdos nekā rīcībā. Aktīvisti gan sola, ka turpinājums sekos, vienlaikus uzsverot, ka viņu akcijas būs miermīlīgas.
Jaunā tarifa ieviešanas pirmajā dienā, 1. februāra pievakarē, Vecmīlgrāvī ticis apšaudīts satiksmes autobuss. Rīgas satiksmē pieļauj, ka šauts ar pneimatisko ieroci, incidentu izmeklē policija, saka uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis. Viņš stāsta, ka 29. maršruta autobusam izšauti pieci logu stikli; ar akmeņiem tik daudz logu vienlaikus diez vai varētu izsist. Nav cietuši ne pasažieri, ne vadītājs. Aculiecinieki stāstījuši, ka netālu no autobusa redzējuši aizskrienam divus jauniešus ar pneimatiskajiem ieročiem, taču šī informācija vēl jāpārbauda. Uzņēmumam nodarītie zaudējumi vēl tiek precizēti. Policija par notikušo sākusi kriminālprocesu par mantas tīšu bojāšanu un meklē vainīgos.
APTAUJA
Kā ikdienu ietekmē cenu pieaugums Rīgas sabiedriskajā transportā?
Sarma:
– Tās ir šausmas! Tikko vēlējos braukt ar mikroautobusu, pajautāju, cik maksā brauciens, un, kad šoferis pateica, ka divi eiro, izkāpu. Ikdienā man nepieciešams pārvietoties ar sabiedrisko transportu, bet tagad pa pilsētas centru iešu kājām. Biļešu cenas nav samērotas ar iedzīvotāju algām. Minimālo algu pacēla, bet es kā darba devēja zinu, ka mani darbinieki šo algas pielikumu iztērēs transportam.
Ligita:
– Mani sabiedriskā transporta biļešu cenu paaugstināšanās neietekmē, jo dzīvoju Jūrmalā un braucu ar vilcienu, kas ir izdevīgāks. Ļoti reti izmantoju Rīgas sabiedrisko transportu, bet brīvdienās pārvietojos ar personīgo automašīnu.
Mārtiņš:
– Ja man nepieciešams nobraukt divas pieturas par diviem eiro, tad labāk ņemt taksi. Tagad pa centru izdevīgāk iet kājām. Pie mūsu minimālās algas uzskatu, ka sabiedriskā transporta biļešu cenas ir par augstām, nav sabalansētas ar iedzīvotāju ienākumiem. Ja naudu izmantotu, piemēram, ceļu remontā vai jaunu transportu līdzekļu iegādē, tad tas būtu pieņemami, bet pilsētas ielas un autobusi ir briesmīgi.
Kirils:
– Biļešu cenas, protams, ir pārāk augstas, bet turpināšu izmantot sabiedrisko transportu. Man nav ne autovadītāja tiesību, ne automašīnas. Arī degviela sanāktu pārāk dārga.
Juris:
– Man sabiedriskais transports ir bez maksas, jo man ir 3. grupas invaliditāte. Radi un draugi savukārt pa pilsētu pārvietojas ar velosipēdu. Saprotams, ka nepieciešams ieguldīt sabiedriskajā transportā, bet ne ar tik strauju biļešu cenu paaugstināšanu.
Guna:
– Biju Tallinā un kā iebraucēja maksāju 1,60 eiro, bet tallinieši brauc par brīvu. Pāris reižu aizbraucot uz Tallinu, es to varu atļauties. Rīgā es maksāju 1,15 eiro un atmaksāju braucienu tiem 40%, kuri brauc ar biļešu cenas atvieglojumiem. Man nav tādas Eiropas līmeņa algas, lai maksātu par tiem, kuri brauc par puscenu vai par velti. Un kāda jēga man bija nokārtot Rīdzinieka karti?
Uzklausījusi Lelde VEINBERGA, speciāli Neatkarīgajai
Pasažieru struktūra 2014. gadā Rīgas satiksmes sabiedriskajā transportā:
par pilnu cenu – 44,8%;
ar Rīgas domes atlaidēm (studenti, daudzbērnu ģimeņu vecāki, skolotāji) – 10,5%;
bez maksas – 44,7%.
Soda nauda par braukšanu bez biļetes, EUR
Rīga 5
Brisele 105
Oslo 84,67
Vīne 103
Helsinki 80
Prāga 54,6
Ļubļana 40
Berlīne 40
Amsterdama 35
Londona 103,83
Viļņa 28,96
Vidēji citās Eiropas pilsētās 67,51
Avots: SIA Rīgas satiksme