Valdība ātrās palīdzības automašīnas iepirks līzingā

© f64

Valdība šodien atbalstījusi veselības ministra Gunta Belēviča (ZZS) ieceri nodrošināt ātrās palīdzības automašīnas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (NMPD), Rīgas reģiona centram iegādājoties tās līzingā.

Līdz ar to par spēku zaudējušu kļūst iepriekš 2014.gada 9.septembrī izsludinātais konkurss par medicīnisko transportlīdzekļu un to vadītāju nodrošināšanu Rīgas reģionam ārpakalpojumā, kurš tika pārtraukts pagājušā gada 29.decembrī.

Finansējuma nodrošināšanai paredzēts veikt līdzekļu pārdali neatliekamās medicīniskās palīdzības apakšprogrammas ietvaros, samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem, attiecīgi palielinot izdevumus atlīdzībai, tostarp atalgojumam, līzinga procentu izdevumiem un pamatkapitāla veidošanai.

Veselības ministrija (VM) aprēķinājusi, ka nepieciešamais finansējums automašīnu nodrošināšanai šogad ir 7 536 430 eiro, no kuriem 2 718 346 eiro paredzēts samaksāt "Rīgas Sanitārā transporta autobāzei" par sniegtajiem pakalpojumiem līdz 28.aprīlim.

No 2016.gada līdz 2021.gadam plānots, ka pakalpojuma nodrošināšanai no valsts budžeta līdzekļiem katru gadu būs nepieciešami 7 536 430 eiro, bet 2022.gadā - 2 512 143 eiro.

Aprēķinos nav ņemts vērā iespējamais degvielas, darbaspēka un citu resursu izmaksu pieaugums, ko VM vērtēs katru gadu no jauna, sagatavojot jaunās politikas iniciatīvas un administratīvās kapacitātes stiprināšanas pasākumus.

Plānots, ka 2015.gadā līzingā tiks iegādātas 30 ātrās palīdzības automašīnas, 2016.gadā - 42, 2017.gadā - 10, 2020.gadā trīs, 2021.gadā - 10 un 2022.gadā četras ātrās palīdzības automašīnas.

Tāpat VM norāda, ka neatkarīgi no tā, vai pakalpojums tiek nodrošināts ārpakalpojumā vai iepērkot mašīnas līzingā, no 29.aprīļa pastāv risks NMPD pakalpojumu sniegšanas kvalitātes saglabāšanai, jo kopumā uz visu Latviju paliks tikai 20 no 60 nepieciešamajiem rezerves ātrās palīdzības mašīnām, kas uz līnijas esošo automašīnu atteikumu gadījumā nespēs nodrošināt to savlaicīgu aizvietojamību.

Ārpakalpojuma gadījumā piegādātājam būtu tiesības gatavoties līdz oktobrim, lai nodrošinātu visas nepieciešamās ātrās palīdzības automašīnas, bet, iegādājoties mašīnas līzingā, nepieciešami vismaz desmit mēneši, lai pilnvērtīgi nodrošinātu pakalpojumu.

Tomēr VM norāda, ka jaunu mašīnu iepirkšana tiks sadalīta vairākās kārtās un daļu no jaunajām mašīnām varēs saņemt jau jūnijā.

Tāpat, lai mazinātu riskus, VM uzsāks slimnīcām nodoto ātrās palīdzības automašīnu apzināšanu, kā arī uz līnijas tiks palaisti par Eiropas Reģionālā attīstības fonda līdzekļiem iegādātie mazgabarīta operatīvie medicīniskie transporta līdzekļi, kas varēs nodrošināt viena mediķa piebraukšanu palīdzības sniegšanai.

Jau ziņots, ka Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) izsludinājis konkursu par 40 jaunu operatīvo medicīnisko transportlīdzekļu iegādi līzingā. Kā liecina informācija par iepirkumu NMPD mājaslapā, pretendentiem ir jāsagatavo divi piedāvājuma varianti - pirmajā variantā jāparedz, ka NMPD veic pirmo iemaksu 10% apmērā no piedāvātās līgumsummas par 40 automašīnām, bet otrajā variantā jāparedz, ka pirmā iemaksa būtu 15% apmērā. Piedāvājumus konkursam var iesniegt līdz 2015.gada 2.februārim.

Konkurss tika izsludināts, vēl pirms valdība bija lēmusi par labu šādam risinājumam. Kā aģentūrai LETA pastāstīja VM pārstāvis Oskars Šneiders, ministrija lēmumprojektu par atteikšanos no ātrās palīdzības automašīnu izmantošanas ārpakalpojumā un to iepirkšanu līzingā izskatīšanai valdībā virzīs, kad iecerētais lēmums būs saskaņots ar Finanšu un Tieslietu ministriju.

Jautājums par to, kā valstij nodrošināt operatīvos medicīniskos transportlīdzekļus Rīgas reģionā, ir bijis asu diskusiju objekts. Ilgus gadus valsts šos pakalpojumus pirka ārpakalpojumā no "Rīgas Sanitārā transporta autobāzes", taču Valsts kontrole un atsevišķi politiķi ir norādījuši, ka valsts šādi ievērojami pārmaksā.

 

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais