Par Rīgas domes Satiksmes departamenta šogad īstenotajiem lielākajiem projektiem un plānotajiem darbiem informē departamenta direktora pienākumu izpildītājs Krišjānis Peters.
Salu tilta remonts atbilst grafikiem
Domāju, ka tikai retais autovadītājs nav pamanījis šovasar uzsāktos vērienīgos remontdarbus uz Salu tilta. Pirms būvdarbu uzsākšanas nopietni tika izvērtēta un pārdomāta satiksmes organizācija. Tā kā tilts ir ne tikai Rīgas, bet arī valsts stratēģiski nozīmīgs infrastruktūras objekts, lēmām satiksmi organizēt pa divām braukšanas joslām katrā virzienā, slēdzot vidējās divas joslas. Redzot, kā autovadītāji pielāgojušies jaunajām satiksmes organizācijas izmaiņām, domāju, ka tas bija pareizākais risinājums.
Tilts tika būvēts pagājušā gadsimta 70. gados, un nekādi vērienīgi uzlabošanas darbi līdz šim nebija veikti, vien ikdienas uzturēšana – bedrīšu lāpīšana, ziemā kaisīšanas un tīrīšanas darbi. Laika zobs tiltu bija nopietni skāris. Piesaistot Eiropas Savienības līdzfinansējumu, vasarā uzsākām tilta renovāciju. Šī ir tikai pirmā kārta, kuras ietvaros salabosim tiltu pār Lielo un Mazo Daugavu. Izmaiņas redzēsim ne tikai uz tilta, kur nomainīsim segumu, salabosim deformācijas šuves, un tiks uzstādītas jaunas tilta margas, lai varam priecāties par Rīgas panorāmu. Arī tilta apakšā, kur atrodas gājēju tunelis, beidzot būs būtiski uzlabojumi un pa tuneli varēs droši pārvietoties velobraucēji un gājēji, jo izbūvēsim apgaismojumu un drošībai uzstādīsim video novērošanas kameras. Vēl jāsakārto tilta iekšpusē komunikāciju tunelis. Laika gaitā daudz kas ir izpostīts un izzagts, līdz ar renovāciju atjaunosim tilta iekšējās komunikācijas un lietusūdens novadīšanas sistēmu.
Tilta renovāciju plānots pabeigt nākamā gada beigās. Šobrīd nekas neliecina, ka būvdarbi varētu iekavēties, bet par to vēl pāragri runāt. Nākamgad, kad uzsāksies vērienīgāki darbi pie malējām brauktuves joslām, redzēsim, kā darbi rit uz priekšu.
Salu tilta rekonstrukcijas kopējās izmaksas pirms iepirkuma rezultātiem tika lēstas vairāk nekā 20 miljonu eiro, taču iepirkuma rezultātā tās saruka līdz 8 miljoniem eiro. Būvnieku konkurence ir liela, un esam spējuši ietaupīt. Jāatzīst, ka liels atspaids domes budžetam ir Eiropas līdzfinansējuma piesaiste tilta renovācijai. Satiksmes ministrijas augstākās amatpersonas jau iepriekš bija apliecinājušas, ka šim projektam vajadzētu piesaistīt ES līdzekļus. Šobrīd Eiropas līdzfinansējums ir 80%, savukārt pašvaldības līdzekļi ir tikai 20% no iepirkuma kopsummas.
Esam plānojuši tilta renovācijai otro kārtu, kurā domājam būtiski uzlabot tiltu pār Bieķēngrāvi, estakādes pār Krasta ielu un Lucavsalas pārvadu. Šobrīd notiek pārrunas ar Satiksmes ministriju par Eiropas finansējuma piesaisti, bet galīgais lēmums vēl nav pieņemts.
Jauna pieeja – remontdarbi Pārdaugavā
Satiksmes departaments ir izstrādājis pilnīgi jaunu seguma atjaunošanas programmu. Ja atceramies iepriekšējos gadus, tad seguma atjaunošana notika visā Rīgā – divas ielas centrā, trīs Teikas apkaimē, divas Iļģuciemā, četras Imantā. Iedzīvotājiem nebija kopskata, un līdz ar to saņēmām sūdzības, ka nekas nenotiek.
No šā gada ir izstrādāta jauna seguma atjaunošanas programma četriem gadiem. Šogad segums ielās tika atjaunots Pārdaugavā. Šāda stratēģija ir loģiska arī no uzņēmēju viedokļa, jo tehnika netiek izsvaidīta pa visu pilsētu, bet koncentrējas vienuviet. Turklāt viens Rīgas rajons tagad ir pamatīgi sakārtots un cilvēki to izjūt. Darbi gan notiek vēl šobrīd, bet, tā kā laika apstākļi ir labvēlīgi, plānojam līdz sezonas beigām segumu atjaunot. Segums tiek atjaunots 15 Pārdaugavas ielās – Kuldīgas ielā, Jūrmalas gatvē, Slokas ielā, Kārļa Ulmaņa gatves posmos un arī mazākās ielās.
Ilgāk nevarēja gaidīt Brasas iela, kas ir tranzīta iela. Ielas segums bija pavisam nolietojies. Šī pagaidām ir ļoti nozīmīga iela, kamēr nav uzsākta Austrumu maģistrāles pēdējā posma būvniecība no Vietalvas ielas līdz Ieriķu ielai. Nākamgad plānots veikt uzlabojumus pilsētas centrā. Ņemot vērā, ka nākamgad Latvija ir Eiropas prezidējošā valsts, ir jānodrošina kvalitatīva un droša braukšana mūsu viesiem.
Velojoslu būs vairāk
Tāpat aktīvi strādājam ar valsts institūcijām un likumdevējiem, lai sekmīgi ieviestu vēl vairākas velojoslas, padarot pilsētvidi pieejamāku velobraucējiem. Velobraucēju skaits palielināsies ik gadu, ko pierādīja šī sezona, kad velobraucēju skaits pieauga par 20%. Līdz ar to galvaspilsētai jāmeklē risinājumi, kā iekļaut vēl vienu satiksmes dalībnieku esošajā satiksmes plūsmā.
Pirmās velojoslas šajā vasarā parādījās Dzirnavu, Elizabetes un Lāčplēša ielās, bija daudz neapmierināto, sākumā – arī sastrēgumi, bet tagad redzam, ka autobraucēji pielāgojušies esošajai satiksmes plūsmai, atraduši citus apbraucamos ceļus, arī velobraucēju uz joslām paliek arvien vairāk.
Nākamgad velojoslas tiks ieviestas paralēli esošajām ielām – maģistrālajās ielās. Vēl pāragri runāt par to, kurās ielās, šobrīd jāizvērtē satiksmes un velobraucēju plūsmas. Plānojam, ka līdz 2020. gadam, nodrošinot pilnvērtīgu veloinfrastruktūru, viena piektā daļa rīdzinieku brauks ar velosipēdiem.