Intervija ar a/s Severstaļlat valdes priekšsēdētāju Andreju Aleksejevu.
– Pastāstiet, lūdzu, par klientu servisa attīstīšanu uzņēmumā, kas veicina pārdošanas apjomu pieaugumu jūsu vadītā Severstaļ distribūcijas tīkla uzņēmumos – tostarp arī Latvijas rūpnīcā.
– Šī ideja – piedāvāt klientiem servisu – radās vēl divtūkstošo gadu sākumā, kad a/s Severstaļlat, jau uzkrājot pieredzi metāla tirdzniecībā un izvērtējot situāciju Baltijas tērauda tirgū, pieņēma lēmumu par tālāka eksporta attīstības nepieciešamību. Mums tuvākie tirgi ir Somija un Zviedrija, kur ar standarta produkciju mūs neviens negaidīja, jo jau tolaik Rietumeiropā bija attīstīta servisa centru pakalpojumu izmantošana. Tērauda patērētājiem ir izdevīgāk samaksāt pārstrādātājam vairāk un iegādāties produktu ar viņam nepieciešamajiem parametriem – izmēru un iepakojumu – norādītājā laikā un vietā, jo tad klients var koncentrēties uz pamatražošanu un izvairīties no liekām izmaksām. Ņemot vērā iepriekš teikto, tika pieņemts lēmums par pirmā AAS Severstaļ koncerna metāla servisa centra izveidošanu – Latvijā. Metāla apstrādes attīstība sekmēja mūsu uzņēmuma piegāžu apjoma kāpumu Skandināvijā, Vācijā, Austrumeiropā.
Pēdējo gadu laikā piedāvājums tirgū pārsniedz pieprasījumu, gandrīz visās nozarēs pastiprinās konkurence, un vinnē tas piegādātājs, kurš atšķiras no citiem. Kad jūs saprotat klienta vajadzības un problēmas, jums rodas iespēja pārdot nevis preci, kuru var iegādāties arī jebkurā citā vietā, bet piedāvāt klientam produktu kopā ar risinājumu: viņa vajadzībām pielāgotu produktu, organizētus pārvadājumus, pēc grafika nodrošinātas piegādes, dažādus finanšu risinājumus un tā tālāk. Gan a/s Severstaļlat, gan citi Severstaļ distribūcijas tīkla uzņēmumi piedāvā klientiem plašu produktu un saistīto pakalpojumu klāstu, no kura klienti paši var izveidot viņiem optimālu sadarbības shēmu.
Mēs esam atvērti atgriezeniskajai saiknei no klientiem, jo tā palīdz plānot mūsu attīstību. Zinot, kādus klients vēlas redzēt savus piegādātājus rīt, jūs jau šodien varat veidot savas konkurences priekšrocības nākotnei. Ir vienkārša lieta, kas jāatceras: pie panākumiem nonāk efektīvas komandas, un biznesā ir gluži tāpat. Piegādātājam un klientam jāsadarbojas – jādarbojas komandā, kurā ir savstarpēja saprašana, cieņa, uzticība un saistību izpilde.
– A/s Severstaļlat šā gada svarīgākais notikums – oktobrī atklāta jaunā iekārta, kas dos iespēju ražot produkciju arī ES valstīm. Cik sarežģīts ir šis produkts? Vai ir jau pirmie pasūtījumi?
– Tā ir augstas kvalitātes loksne ar biezumu līdz 12 mm, ko mēs ražojam no tērauda ruļļiem. Jaunajam produktam salīdzinājumā ar iepriekš pieejamo līdzīgo produktu ir uzlabots virsmas līdzenums un mūsu jaunradītā iespēja sagriezt loksnes klientam nepieciešamajos izmēros. Mūsu iekārta atrisina vēl vienu problēmu: ja tērauda loksnes nav speciāli iepakotas, ilgstošas transportēšanas laikā uz to virsmas veidojas rūsa. Tādējādi pirms tālākas pārstrādes klientam ir jāveic vēl viena operācija – lokšņu tīrīšana. Savukārt mūsu Latvijā ražotajai produkcijai ir tīra virsma, jo kraušana un piegāde notiek ļoti ātri – rūsa nepaspēj izveidoties.
Tērauda loksnes ir paredzētas turpmākai apstrādei – no tās izgriež detaļas, ko izmanto dažādu inženierkonstrukciju ražošanai. Pirmās piegādes jau ir bijušas – klienti no Baltijas valstīm, kā arī no Somijas un Polijas ir apmierināti.
– Es pamanīju, ka uzņēmumā ir izveidota karstā līnija, kur var griezties ar priekšlikumiem, jautājumiem, sūdzībām. Pastāstiet, lūdzu, par to.
– Jā, kā es jau teicu, mēs gaidām no klientiem atsauksmes, kas mēdz būt dažādas. Reizēm varbūt grūti ir pateikt par problēmu tieši acīs vai arī kādā veidā ir par to ziņots, bet informācija nav nonākusi līdz adresātam. Tāpēc priekš klientiem, partneriem, darbiniekiem – visiem, kas vēlas nodot mums kādu ziņu, izveidojām šo karsto līniju. Pagaidām gan zvanus pa to neesam saņēmuši. Iespējams, tas tāpēc, ka klienti mūs uztver kā drošus partnerus un atklāti ar mums izrunājas par visiem jautājumiem. Savukārt darbiniekiem ir nodrošinātas dažādas iespējas sarunai ar vadību – sākot ar pastkastītēm Jautājums vadītājam, kur var uzrunāt jebkuru vadītāju, un beidzot ar projektu Ideju fabrika, kura ietvaros katrs darbinieks var iesniegt savu ideju un atkarīgi no viņa idejas paredzamā efekta saņemt dāvanas vai naudas balvas. Mūsu vadītāji nesēž augstajā pilī, visi ir darbiniekiem pieejami un viegli sasniedzami. Uzņēmuma galvenais attīstības spēks ir darbinieki, nekas nenotiek pats par sevi, katrs no kolēģiem pilda savus pienākumus, nodrošinot biznesa procesus, kā arī piedāvā idejas uzņēmuma pilnveidošanai. Manuprāt, ir svarīgi dzirdēt to, ko saka klienti, partneri un darbinieki, ņemt to vērā un rīkoties, veidojot vīziju par uzņēmuma nākotnes plāniem.