Ceļu satiksmes noteikumos iecerēts izdarīt ap 150 grozījumu – tik daudz, ka Satiksmes ministrija rosinājusi izdot pilnīgi jaunus.
Vakar tie uzsaukti valsts sekretāru sanāksmē un sācies divu nedēļu apspriešanas periods. Ceļu satiksmes drošības direkcijas vadītājs Andris Lukstiņš aicina piedalīties ikvienu interesentu, sniegt ierosinājumus un debatēt, jo iecerētās izmaiņas skars ne vien tos 800 000 iedzīvotāju, kam ir kaut kāda braucamrīka vadīšanas apliecība, bet katru cilvēku, kurš sper soli ārpus mājas.
Uzreiz jāpaskaidro, ka nekāda revolūcija Latvijas ceļos un ielās nav paredzēta, – pa pretējo joslu nebūs jāsāk braukt un arī braukšanas ātrums vismaz pagaidām netiek pazemināts. Tomēr vairākas iecerētās izmaiņas ir gana būtiskas, lai satiksmes dalībniekiem nāktos mainīt savus paradumus. Īpaša uzmanība tiek pievērsta mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem.
Gājējiem turpmāk nāksies kļūt redzamākiem, turklāt ne tikai ārpus apdzīvotām vietām, kā iepriekš izskanējis, bet arī apdzīvotās vietās jāvalkā atstarojoša veste, ja ceļš nav pietiekami labi apgaismots. Tātad arī pilsētās. Savukārt pašas pilsētas iecerēts padarīt grūtāk pamanāmas, jo to pieprasot Vīnes konvencija. Autovadītāji, kas pārvietojas pa Eiropu, bieži vien apjūk, nesaprotot, kādā apdzīvotā vietā atrodas. Ceļa zīmē uz balta fona uzzīmētas būdiņas, bet apdzīvotas vietas nosaukuma nav. Latvijā mēs varam priecāties, ka viss labi saprotams, – baltajā zīmē ierakstīts pilsētas vai miesta nosaukums. Taču atbilstoši iecerei triju pārejas gadu laikā šīs zīmes jāaizvieto ar jau pieminētajām anonīmajām būdiņām.
Sabiedriskais transports satiksmē tiek uzskatīts par neaizskaramu, jo tam ātri jāpārvieto daudz cilvēku. Tomēr tagad autobusiem un trolejbusiem nāksies saspiesties ciešāk. Viņu joslās, izvietojot attiecīgas zīmes, tiks ielaisti velosipēdi. Arī elektromobiļi drīkstēs izmantot sabiedriskā transporta joslas. Bet iekšdedzes dzinēju īpašniekiem nav pamata greizsirdībai, jo elektromobiļu enerģijas resurss ir tik niecīgs, ka normālus apstākļus tie nemaz nespēj izturēt. Nepieciešamas subsīdijas gan iegādei, gan priekšrocības pārvietojoties.
Velosipēdisti jaunajos satiksmes noteikumos būs izcīnījuši pilnvērtīgu satiksmes dalībnieku statusu. Viņi pēdējos gados tik bieži gājuši bojā, ka beidzot pamanīti, un, kā atzīst CSDD, ir jādod iespēja velosipēdistiem braukt brīvāk, bet ar skaidriem noteikumiem. Ceļu satiksmē drīkstēs piedalīties jau no desmit gadu vecuma, ja nokārtots eksāmens un galvā ķivere. Krustojumus drīkstēs šķērsot un kreiso pagriezienu izdarīt arī no kreisās joslas. Ja velosipēds brauc taisni, bet mašīna nogriežas, tad priekšroka ir velosipēdam. Gājēju pārejas drīkstēs šķērsot, nenokāpjot no riteņa. Savukārt velosipēdistu huligānismu ļaus apkarot noteikumu norma, kas liek pārvietoties ar tādu ātrumu, lai neapdraudētu ceļu satiksmes drošību. Uz ietvēm šogad jau 58 reizes velosipēdisti ir uzbraukuši gājējiem.
Arī motohuligānus, ko pavasara saulīte jau atmodinājusi, policijai būs vieglāk pārmācīt. Numurzīmes aizsegšana vai nolocīšana turpmāk būs pārkāpums, un, kā zināms, tieši numuru slēpēji mēdz pilsētā braukt uz pakaļējā riteņa, biedēt gājējus vai muļķīgi apgāzties uz līdzenas vietas. Visas ceļu satiksmē iecerētās izmaiņas atrodamas Satiksmes ministrijas mājaslapā un arī šajā valdības adresē: http://www.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40319541.
Foto:
PILNVĒRTĪGS DALĪBNIEKS. Pirms zebras jāapstājas un tad lēnām jābrauc pāri. Velosipēdistam vairs nebūs jāizliekas par gājēju