Rīgas domes sēdē šodien apstiprināti Rīgas pilsētas būvvaldes sagatavotie grozījumi saistošajos noteikumos par reklāmām un izkārtnēm, kas paredz ierobežot neveselīgas pārtikas reklāmu izglītības iestāžu tuvumā.
Lai mazinātu neveselīgas pārtikas reklāmas ietekmi uz jūtīgāko auditoriju, bērniem, noteikumos iekļauta norma, kas aizliedz izvietot saldināto dzērienu, izņemot sulu un nektāru, enerģijas dzērienu un čipsu reklāmu 50 metru rādiusā ap izglītības iestāžu ēkām un būvēm. Šis ierobežojums netiks attiecināts uz augstskolām un koledžām.
Idejas autors ir Rīgas pilsētas būvvaldes vadītājs Inguss Vircavs, kurš sākotnēji rosinājis šādu liegumu ieviest 100 metru rādiusā ap izglītības iestādēm, taču ierobežojumi mīkstināti, jo nozares pārstāvji diskusijās norādījuši, ka reklāmām jau tagad ir daudz ierobežojumu, turklāt reklāmas tirgus ir ļoti mazs, līdz ar to paliktu ļoti maz vietu, kur šādu reklāmu izvietot.
Turpmāk reklāmās Rīgā būs arī aizliegts izmantot skaņu efektus, izvietot reklāmas ap kokiem un stabiem, tāpat būs aizliegts reklāmās izmantot gaismas iekārtas ar bākuguņu veida efektiem.
Noteikumi aizliegs ar mobilajām reklāmām braukt sastrēgumstundās - darba dienās no plkst.7 līdz 10 un no plkst.16 līdz 19. Tāpat būs aizliegts reklāmas uzkrāsot vai uzlīmēt uz ielas, ietves seguma, izņemot tirdzniecības centru un universālveikalu teritorijas ārpus Rīgas vēsturiskā centra.
Rīgas domes deputāts Olafs Pulks (V) ierosināja aizliegt mobilās reklāmas arī Vēsturiskajā centrā darba dienās no plkst.7 līdz 8.30 un no plkst.17.30, izņemot reklāmu uz sabiedriskā transporta un reklāmu uz cilvēku pārnēsāta stenda, transparenta un tamlīdzīga palīglīdzekļa. Tāpat viņš vēlējās, lai tiktu svītroti šā gada sākumā pieņemtie Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas nosacījumi, kas liedz izvietot politisko reklāmu vēsturiskās apbūves teritorijā, ieskaitot pilsētas vēsturisko centru, Mežaparku, Āgenskalnu un vairumu citu Rīgas apkaimju, taču viņa priekšlikumi netika atbalstīti.
Jau ziņots, ka būvvaldes speciālisti norāda, ka saistošo noteikumu projekta galvenais mērķis ir harmoniski attīstīta pilsētvide, lai reklāmas nedominētu pār arhitektūru, nekļūtu pārāk agresīvas, bet tajā pašā laikā neliegtu iespēju uzņēmējiem sevi reklamēt.
Saistošo noteikumu izpildi kontrolēs Rīgas pilsētas būvvalde, kas pārkāpumu gadījumā noformēs administratīvos protokolus.
Grozījumu izstrādāšanas gaitā notikušas konsultācijas ar Vides reklāmas asociāciju, Latvijas Reklāmas asociāciju un Latvijas Ārstu biedrības prezidentu Pēteri Apini.
Pēc Rīgas domes gala lēmuma pieņemšanas noteikumi tiks nosūtīti izvērtēšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā. Noteikumi stāsies spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".