Rīga nevar iztikt bez darbaspēka importa no citiem reģioniem

Rīga un Pierīga nevar iztikt bez darbaspēka "importa" no laukiem, jo galvaspilsētas darbspējīgie spēj aizpildīt vien nepilnus 80% darba vietu, liecina laikraksta "Dienas Bizness" veiktais pētījums par darba vietu pieejamību pašvaldībās.

Rēķinot, ka statistika darbspējīgo vecumā iekļauj arī vidusskolēnus, profesionālās izglītības iestāžu audzēkņus, kā arī augstskolu studentus, var diezgan droši prognozēt, ka Rīgā un Pierīgā darbaspēka deficīts attiecībā pret šajās pašvaldībās dzīvojošajiem jeb deklarētajiem darbspējas vecuma iedzīvotājiem ir vēl iespaidīgāks, norāda laikraksts.

Savukārt citās pašvaldībās sociāli ekonomiskās sistēmas maiņas rezultātā daudz darba vietu ir pazudušas, bet jaunradītās nespējot visiem darbspējīgajiem nodrošināt darba iespējas.

Darba vietu pieejamības indeksu "Dienas Bizness" aprēķinājis, izmantojot Centrālās statistikas pārvaldes datus par aizņemtajām darba vietām šā gada otrajā ceturksnī un iedzīvotāju skaitu darbspējas vecumā (15 - 61 gads).

Laikraksts gan piebilst, ka pašdeklarēšanās neļauj secināt, kur patiesībā dzīvo cilvēki - tur, kur deklarējušies, vai kaut kur citur, jo ir gadījumi, kad deklarējušies Latvijā, bet jau daudzus gadus dzīvo un strādā, piemēram, Īrijā.

Tāpat indeksa veidotāji norāda, ka tādu darbu kā mežizstrāde, ceļu būve un labošana, kravu pārvadājumi veikšana nenotiek tikai vienas pašvaldības teritorijā.

Jau ziņots, ka Rīgas dome 7.oktobrī nolēmusi paaugstināt sabiedriskā transporta biļešu cenu no 50 uz 84 santīmiem jeb 1,20 eiro, vienlaikus nosakot, ka Rīgā deklarētie iedzīvotāji, kas saņēmuši "Rīdzinieka karti", varēs braukt ar 50% atlaidi un maksāt 42 santīmus jeb 0,60 eiro.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija uzskata, ka šie noteikumi ir diskriminējoši, un pieprasīja veikt izmaiņas, savukārt Saeimā atbalstītas izmaiņas Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, paredzot, ka personas deklarēto dzīvesvietu nevar izmantot par vienīgo kritēriju, nosakot braukšanas atvieglojumus sabiedriskajā transportā.

Rīgas dome šodien ārkārtas sēde plāno apstiprināt jaunus noteikumus par braukšanas maksas atvieglojumiem. Lai deklarētā dzīvesvieta formāli nebūtu vienīgais kritērijs, pēc kura piešķir atlaides, noteikumi tiks papildināti ar frāzi, ka 50% braukšanas maksas atlaide tiek piešķirta Rīgas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušajiem iedzīvotājiem "līdz 75 gadu vecumam".

Latvijā

Rīgas pašvaldības Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone stāsta: “Lai tās vēsturiskās ēkas iedzīvinātu, tur atgrieztos cilvēki, viņām ir vajadzīga renovācija. Renovācija vēsturiskām ēkām visdrīzāk ir salīdzinoši dārga, un jaunos projektos dominē zaļi iekšpagalmi, ļoti daudz zaļā infrastruktūra. Tas ir kaut kas, kur ir izaicinājums iestādīt koku, jo bieži pazemē ir ūdens caurules un siltumtīkli.”

Svarīgākais