Vienas Rīgas sabiedriskā transporta biļetes pašizmaksas pārrēķins veikts, lai Rīgas domei vairs nevajadzētu dotēt visus sabiedriskā transporta pasažierus, bet atlaides varētu piešķirt tieši rīdziniekiem, aģentūrai LETA skaidroja pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" preses sekretārs Viktors Zaķis.
Pēc Zaķa teiktā, līdz šim visiem pasažieriem bijušas pieejamas biļetes par nepilnu cenu, bet atlikušo daļu dotēja Rīgas dome. Zaķis skaidroja, ka biļešu cenu pārrēķinu izraisījis nevis konkrētu izmaksu kāpums, bet gan izmaiņas biļešu klāstā, proti, ieviešot biļešu atlaides Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem, lielākā daļa pasažieru, rīdzinieki, turpmāk saņems "vēl lielākas atlaides", savukārt pārējie pasažieri brauks par brauciena pašizmaksu, ko vairs nesegs Rīgas dome.
Biļešu pašizmaksa aprēķināta atbilstoši pērn 15.maijā apstiprinātajiem Ministru kabineta noteikumiem - pilsētas nozīmes maršrutos viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksu nosaka, prognozēto sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksu lielumu dalot ar prognozēto pārvadāto pasažieru skaitu.
"Rīgas satiksme" prognozē, ka kopējās uzņēmuma izmaksas 2014.gadā būs 150,75 miljoni eiro (106 miljoni latu) un tiks pārvadāti 140,5 miljoni pasažieru. Izdalot plānoto finansējumu ar prognozēto pasažieru skaitu, viena brauciena pašizmaksa veido 1,0728 eiro. Pieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN) 12% apjomā, pilna cena veido 1,20 eiro.
"Rīgas satiksmes" 2013.gada budžeta projektā sākotnēji tika paredzēts, ka ekspluatācijas izdevumi sasniegs 105,3 miljonus latu, bet pasažieru skaits - 147 miljonus.
Tarifu pielīdzinot pašizmaksai un nosakot braukšanas maksas atlaides Rīgā deklarētiem iedzīvotājiem, tiek plānots, ka kopējais pārvadāto pasažieru skaits nākamgad samazināsies par 6,8%. Plānojot pārvadāto pasažieru skaitu, ņemta vērā Centrālās statistikas pārvaldes informācija, ka 26% Rīgas iedzīvotāju jeb aptuveni 127 000 personu ir nodarbinātas Rīgā, bet dzīvesvietu deklarējušas citur.
2014.gadā lielāko daļu sabiedriskā transporta prognozēto izmaksu veidos personāla izmaksas, kas būs 35% no kopējiem tēriņiem. 23% būs materiālu un energoresursu izmaksas, 21% - amortizācijas izdevumi un procentu maksājumi par aizdevumiem, 2% - administrācijas izmaksas, savukārt 19% būs pārējās sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas izmaksas, ko veido iekārtu uzturēšana un remonts, apdrošināšana, elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšana, IT pakalpojumi, transporta nodevas, nekustamā īpašuma nodokļi, darbinieku apmācība, sakaru pakalpojumi un citas pozīcijas.
Rīgas domes dotācijas pēdējo piecu gadu laikā "Rīgas satiksmei" gandrīz katru gadu ir palielinājušās - 2008.gadā piešķirti 47,7 miljoni latu, 2009.gadā - 51,49 miljoni latu, 2010.gadā - 47,12 miljoni latu, 2011.gadā - 52,65 miljoni latu, pērn - 57,75 miljoni latu, bet šogad dotācijas apjoms sasniegs 63,29 miljonus latu. Tikmēr valsts dotācijas ir sarukušas - 2008. un 2009.gadā tās bijušas nepilnu 11 miljonu latu apjomā, no 2010. līdz 2012.gadam - tikai četru miljonu latu apmērā, bet šogad no valsts piešķirti 3,64 miljoni latu.
Zaķis noraida bažas, ka, ieviešot izmaiņas biļešu cenās, Rīgas domes budžeta dotācijas "Rīgas satiksmei" varētu strauji pieaugt. "Paredzams, ka tās būtiski nemainīsies, jo tikai daļa biļešu kļūs dārgākas, savukārt rīdziniekiem, kas ir lielākā pasažieru daļa, kļūs lētākas," sacīja uzņēmuma pārstāvis.
Jau ziņots, ka 2008.gadā "Rīgas satiksme" strādājusi ar 5,11 latu peļņu, 2009.gadā - ar 670 000 latu peļņu, bet kopš 2010.gada uzņēmums katru gadu noslēdz ar zaudējumiem. 2010.gadā zaudējumi bijuši 2,06 miljoni latu, 2011.gadā - 3,19 miljoni latu, pērn zaudējumi sasnieguši 5,48 miljonus latu, bet šo gadu paredzēts noslēgt ar zaudējumiem 1,56 miljonu latu apjomā.