Rīgas domes deputāti mudina vērsties pret ālēšanos sabiedriskajā transportā

Jaunieši Rīgas sabiedriskajā transportā uzvedoties neaudzināti, un pieaugot tādu pasažieru skaits, kuru ārējais veidols radot diskomfortu apkārtējiem, tāpēc esot jādomā, kā šo situāciju uzlabot, šonedēļ Rīgas domes Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejā pauda vairāki domes deputāti.

"Vēlos vērst uzmanību uz to, ka pēdējā laikā pasliktinās kārtība sabiedriskajā transportā. Es bieži braucu ar tramvajiem, trolejbusiem, autobusiem un redzu, ka ir slikta situācija ar pensionāriem un invalīdiem - 13 un 14 gadus veci skolēni pirmie metas iekšā, nedod viņiem vietas, apsēžas, apguļas, ālējas kā pērtiķi, spēlējas. Cilvēki klusi stāv," novērojumos dalījās Viktors Fedotovs (SC).

Deputāts norādīja, ka daudzi jaunieši sabiedriskajā transportā atrodoties reibuma stāvoklī vai ir "salietojušies zālītes". "Viņi uzvedas skaļi, kliedz. Viss smird pēc alkohola, benzīna, cilvēki bļaustās. Vietas nav, jaunieši ālējas, iekāpj bezbiļetnieku bari, bet citi neko nevar. Bezbiļetnieki nāk kā savās mājās, brauc un lieto alkoholu. Situācija ir slikta. Jāskatās, lai cilvēki pēc darba var mierīgi aizbraukt mājās," norādīja Fedotovs.

Domnieks pauda cerību, ka nu jau bijušais Rīgas pašvaldības vadītājs Jānis Geduševs, kurš šovasar pameta policijas priekšnieka amatu, lai sāktu strādāt pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", varētu analizēt situāciju un šo jautājumu izskatīt komitejas sēdē, jo par līdzīgām tēmām sūdzas arī iedzīvotāji.

Fedotovs ierosināja, ka transportlīdzekļa vadītājs līdzīgās situācijās varētu apturēt autobusu un piedāvāt trokšņotājiem izkāpt. Tāpat viņš minēja, ka sabiedriskā transporta vadītājiem būtu jānodrošina trauksmes podziņa, lai šādās situācijās izsauktu ceļu policiju.

Fedotovam piebalsoja arī Jānis Šmits (GKR): "Es arī daudz kur esmu bijis liecinieks līdzīgām situācijām, bet ir jādomā par divām lietām. Esmu piekritējs, ka vecākiem cilvēkiem ir jādod vieta, bet mūsu sabiedrība audzināta citā garā, tāpēc bērni vietas nedod. Dzērāji un jaunieši ir audzināšanas jautājums, bet ir arī cilvēki, kas pēc darba ieveļas iekšā ar netīru apģērbu. "Rīgas satiksmei" varbūt būtu šie cilvēki jāsoda, lai saprot, ka civilizētā sabiedrībā ir kaut kādas normas," prātoja deputāts.

Šmits norādīja, ka Rīgas dome "Rīgas satiksmei" piešķir ļoti daudz naudas, tāpēc būtu pienācis laiks kopīgiem spēkiem prasīt no uzņēmuma atbildību. "Katrā trolejbusā ir videokamera, kas ieraksta visu, kas notiek. Varbūt vajag kādu vienu vai divas reizes sodīt. Cilvēks labāk saprot, ja viņam atsūta soda kvīti, nevis pakrata pirkstu," uzskata deputāts. Viņš ierosināja, ka problēmas risināšanai sabiedriskajā transportā varētu organizēt līdzīgu sabiedrisko akciju, kāda ir aizsākta pret "legālajām narkotikām".

Latvijas Apvienoto biedru arodbiedrības (LABA) vadītājs Raimonds Gailis atzina, ka par līdzīgām situācijām ikdienā daudz sūdzas arī transportlīdzekļu vadītāji, taču viņš norādīja, ka "Rīgas satiksmei" ir līgums ar apsardzes sabiedrību un šoferis nepieciešamības gadījumā var pie tās vērsties pēc palīdzības - traucējošie pasažieri tiek izolēti tuvākajā pieturā vai galapunktā.

""Rīgas satiksmes" un kontrolieru funkcijas nav izvērtēt, kam netīrs apģērbs vai nepatīkams aromāts - Rīgas Pašvaldības policija (RPP) var sodīt par atrašanos cilvēka cieņu aizskarošā stāvoklī, un daudzi vadītāji to izmanto. RPP ierodas un tiek ar problēmu galā," norādīja Gailis. Deputāts uzsvēra, ka šai problēmai jāpievērš arī sabiedrības uzmanība, lai arī cilvēki paši šādos gadījumos zvanītu Pašvaldības policijai. "Pats personīgi esmu zvanījis, un tas tiek novērsts," piebilda Gailis.

Rīgas domes Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejas priekšsēdētājs Dainis Turlais (GKR) norādīja, ka jautājumu par kārtību sabiedriskajā transportā varētu plašāk apspriest kādā no nākamajām komitejas sēdēm, uzaicinot "Rīgas satiksmes" atbildīgās amatpersonas un lūdzot izstāstīt, kāda ir aktuālā situācija, kā plānots rīkoties un kur nepieciešama papildu palīdzība. "Mums ir jāuzklausa, cik tālu "Rīgas satiksme" kā uzņēmums pati tiek galā, un kur jau ir citu Rīgas domes institūciju kompetence," piebilda Turlais.

Svarīgākais