Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) sagatavotā atbilde par ieceri diferencēt Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenas atkarībā no pasažieru deklarētās dzīvesvietas pēc būtības ir liekulīga, politiska lirika, uzskata Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC).
Atbildot uz ministra Edmunda Sprūdža (RP) apgalvojumu, ka izstrādātie noteikumi ir brāķis, Ušakovs paziņoja, ka "Sprūdžs pats ir brāķis". Rīgas mērs norādīja, ka ministra atbilde ir absolūti liekulīga, jo vēl pirms pusgada Sprūdža (RP) padomniece Inga Antāne (RP) kā Rīgas mēra amata kandidāte piedāvāja Rīgā ieviest bezmaksas transportu, tāpat kā Tallinā, kur visiem ārpus pilsētas deklarētajiem pasažieriem par biļeti jāmaksā 1,60 eiro. "Tagad ieceri Rīgā ieviest braukšanas maksas atlaidi 50% apmērā rīdziniekiem viņi sauc par diskrimināciju - tā ir liekulība un ākstīšanās," žurnālistiem pauda Ušakovs.
Rīgas mērs noraida VARAM izteikumus, ka Rīgas pašvaldība būtiski paaugstinās cenu Rīgā nedeklarētām personām. Viņš skaidroja, ka biļešu cena tiek pielīdzināta pašizmaksai, kas ir aprēķināta atbilstoši ministru kabineta noteikumiem, un jebkurai pašvaldībai un pašvaldības uzņēmumam ir tiesības noteikt pakalpojuma maksu, kas atbilst pašizmaksai.
Ušakovs uzskata, ka nav pareizi apgalvot, ka šajā gadījumā pakalpojuma pieejamība tiek diferencēta atkarībā no deklarētās dzīvesvietas. "Lielākā daļa pakalpojumu tiek piesaistīti deklarētai dzīvesvietai - skolas, bērnudārzi, pabalsti utt. Tā ir būvēta visa sistēma. [VARAM raksta, ka] iespēja noteikt kādai grupai atlaides atkarībā no deklarētās dzīvesvietas ir diskriminējoša, bet Siguldā jau kādus divus gadus ir bezmaksas transports siguldiešiem. Kur tad Sprūdžs ir skatījies? Tādā gadījumā viņam vajadzēja demisionēt vēl ātrāk, un visām pašvaldībām no tā būtu tikai labāk," pauda Rīgas mērs.
Atbildot uz VARAM bažām, ka šī sistēma veicinās fiktīvu deklarēšanos, Ušakovs piekrita, ka tas nav pieļaujams, taču atzīmēja, ka ministru nez kāpēc neinteresē fakts, ka Rīgā aptuveni 100 000 cilvēku strādā un dzīvo, bet nav deklarēti, pēc būtības nepildot noteikumu normas par deklarēto dzīvesvietu.
"Viss, kas šeit sarakstīts, ir tīrā politika un lirika. Rīgas dome sagaidīs Saeimas lēmuma galīgo redakciju [par grozījumiem Sabiedriskā transporta likumā], visus tos prātojumus apkopos un attiecīgi pieņems lēmumu, kas tik un tā ļaus rīdziniekiem saņemt sabiedriskā transporta atlaides," rezumēja Ušakovs.
Rīgas mērs ir pārliecināts, ka pašvaldībai izdosies visas nepieciešamās izmaiņas noteikumos izstrādāt līdz 1.janvārim un iecere tiks īstenota dzīvē, turklāt paredzot, ka papildus lētākam sabiedriskajam transportam rīdzinieki baudīs arī citus labumus, piemēram, atlaides autostāvvietās. Jautāts, kādas varētu būt alternatīvas, ja ieceri tomēr neizdosies īstenot, Ušakovs atkārtoja, ka atlaides rīdziniekiem tiks nodrošinātas.
Ušakovs norādīja, ka Latvija ir brīva valsts un arī ministram ir tiesības paust savu viedokli, taču gadījumā, ja VARAM nolems noteikumus atcelt, Sprūdžam šis lēmums būs jāpamato. "Variantu ir daudz. Patlaban nebūtu pareizi spriest, jo jāsagaida Saeimas lēmums," uzsvēra Rīgas mērs.
Domes priekšsēdētājs noraidīja aizdomas, ka lēmums diferencēt biļešu cenas būtu pieņemts tāpēc, ka pašvaldība neapdomīgi subsidē bezmaksas transportu nesamērīgi lielam pasažieru skaitam un tagad to vairs nevar atļauties. "Mēs to ļoti labi varam atļauties, bet Rīga visu šo laiku subsidēja transportu visiem. Jautājums ir, vai rīdziniekiem vajadzētu turpināt subsidēt braukšanu visiem un apmaksāt iespēju visiem pārvietoties ar atlaidi," uzskata Ušakovs. Uz jautājumu, vai rīdziniekiem kāds ir vaicājis viedokli par bezmaksas transportu pensionāriem, Rīgas mērs norādīja, ka atbalstu šādai politikai rīdzinieki parādījuši vēlēšanās.
Kā ziņots, VARAM ir izvērtējusi Rīgas domes pieņemtos saistošos noteikumus par diferencētām biļešu cenām Rīgas sabiedriskajā transportā un nolēmusi prasīt pašvaldībai šo normu atcelt. "Nav valstiski pareizi vienas pašvaldības transporta uzņēmuma budžeta problēmas risināt uz citu pašvaldību un visas valsts iedzīvotāju rēķina," paudis Sprūdžs, piebilstot, ka Rīgas domes iecerei būs negatīvas sekas arī uz pašvaldību finansēšanas sistēmu kopumā.
VARAM juristi, iesaistot arī citu institūciju speciālistus, secinājuši, ka Rīgas domes noteiktā diferencētā maksa par sabiedrisko transportu neatbilst vienlīdzības principam un rada neattaisnojamu diskrimināciju.
Atzinumā norādīts uz virkni likumu un Satversmes pantu, kā arī starptautisko tiesību normu, ar kuriem Rīgas domes sagatavotie noteikumi ir pretrunā. Arī Eiropas Savienības tiesas spriedums līdzīgā jautājumā secina, ka ekonomiski apsvērumi nevar būt par pamatu, lai nostādītu labvēlīgākā situācijā kādas teritorijas iedzīvotājus.
Vēl viens no aspektiem, uz ko norāda juristi, saistīts ar Rīgas kā galvaspilsētas statusu un attiecīgi pilsētā esošajām valsts iestādēm, ārstniecības un sociālo pakalpojumu centriem un uzņēmumiem. Šo iemeslu dēļ iedzīvotājiem no citām pašvaldībām Rīgu jāapmeklē ne tikai darba, bet arī daudzu citu iemeslu dēļ.
Juridiski neprecīzas un tiešā pretrunā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu ir arī normas, kas paredz iespēju citām pašvaldībām slēgt līgumus ar Rīgas domi par atlaidēm saviem iedzīvotājiem.
Līdz ar to VARAM prasa Rīgas domei atcelt noteikumu 1.3 punktu, kas paredz diferencētu sabiedriskā transporta maksu atkarībā no deklarētās dzīvesvietas, un precizēt normu par atlaižu iespējām citu pašvaldību iedzīvotājiem.
Ušakovs vairākkārt ir uzsvēris, ka dome jebkurā gadījumā atradīs juridiski korektu veidu, kā saviem iedzīvotājiem noteikt atlaidi pilsētas sabiedriskajā transportā.
Jau ziņots, ka Rīgas domē 7.oktobrī tika apstiprināti grozījumi pašvaldības saistošajos noteikumos, kas paredz no 1.janvāra būtiski palielināt sabiedriskā transporta biļešu cenas no 50 santīmiem uz 84 santīmiem jeb 1,20 eiro, kas atbilstot pašizmaksai. Vienlaikus paredzēts Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem, kas izmanto personalizēto e-talonu jeb "Rīdzinieka karti", noteikt 50% atlaides. Līdzīgas atšķirības plānotas arī mēnešbiļešu cenās, kamēr skolēniem un studentiem, kas apmeklē izglītības iestādes Rīgas administratīvajā teritorijā, neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas atlaides tiks palielinātas no 60% līdz 80%.
Ar šādu soli Rīgas domes vadība cer pamudināt Rīgā dzīvojošos un strādājošos cilvēkus deklarēties Rīgā, lai tādējādi šo cilvēku maksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) nonāktu galvaspilsētas kasē.
Lai mēģinātu šādu situāciju nepieļaut, Saeimā šodien otrajā lasījumā atbalstīti partijas "Vienotība" ierosinātie grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumā, kas paredz aizliegumu noteikt braukšanas maksas atvieglojumus, kā vienīgo kritēriju izmantojot personas dzīvesvietu.