Nākamnedēļ lems par maksas paaugstināšanu sabiedriskajā transportā

īgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija nākamnedēļ lems par braukšanas maksas paaugstināšanu "Rīgas satiksmes" sabiedriskajā transportā - autobusos, trolejbusos un tramvajos.

Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" komisijai lūgusi veikt izmaiņas biļešu cenās, ieviešot braukšanas tarifu 0,60 latu apmērā jeb par 50% vairāk nekā šobrīd.

Plānots, ka sabiedriskajā transportā no nākamā gada 1.janvāra maksa par braucienu sasniegs 60 santīmus, bet, pērkot biļeti pie vadītāja, būs jāšķiras pat no 80 santīmiem.

Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija par tarifu paaugstināšanu varētu lemt otrdien, 8.decembrī, plkst.8.30, aģentūrai LETA pieļāva komisijas priekšsēdētājs Jānis Zaržeckis (LPP/LC).

"Rīgas satiksme" norāda, ka līdzšinējās uzņēmuma un pakalpojumu izmaksu optimizācijas iespējas ir izsmeltas, tādēļ jāpaaugstina braukšanas tarifs.

Atbilstoši pašvaldības prioritātēm skolēniem, studentiem, skolotājiem, pensionāriem, daudzbērnu ģimeņu vecākiem un citām pasažieru kategorijām būs pieejamas līdzšinējās biļetes ar atlaidi par nemainīgu cenu.

Piedāvātās izmaiņas biļešu cenās skar iedzīvotājus, kuri nesaņem atlaides - maksājot par vienu braucienu, turpmāk būs jāmaksā 60 santīmus. Mēneša abonementa biļešu cenas pieaugs par 50%.

"Rīgas satiksme" atgādina, ka, izvēloties mēneša abonementu vai biļeti vairākiem braucieniem, viens brauciens izmaksā mazāk.

"Nākamgad Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta nodrošināšanai pašvaldības uzņēmumam Rīgas satiksme plānots ievērojami mazāks finansējums nekā šogad, to apliecina kā apstiprinātais valsts budžets, tā pašvaldības finanšu iespējas. Tādēļ, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu, nepieciešams rast iespēju kompensēt radušos vairāk kā 13 miljonu budžeta deficītu," aģentūrai LETA skaidroja "Rīgas satiksmes" preses sekretāre Iluta Bērziņa.

Daļu no kopējā deficīta - piecus miljonus latu - iespējams segt, maksimāli samazinot izdevumus. Ar šo izdevumu optimizācijas iespējas ir izsmeltas, un atlikušos astoņus miljonus latu nepieciešams segt, veicot braukšanas cenas izmaiņas, norādīja Bērziņa.

"Rīgas satiksmes" pārstāve skaidroja, ka, ņemot vērā ekonomisko situāciju, šajā gadā samazinājušies pašu ieņēmumi par apmēram 20%. 2009.gadā pievienotās vērtības nodokļa likme paaugstināta no 5% uz 10%, taču biļešu cenās izmaiņas nav veiktas un izdevumi divu miljoni latu apmērā segti uz uzņēmuma rēķina.

Bērziņa norādīja, ka 2010.gads ieņēmumu ziņā būs vēl smagāks par šo. Darbības nodrošināšanai nepieciešamie ieņēmumi ir lielāki nekā domes nosauktais dotācijas kontrolskaitlis - gandrīz 45 miljoni latu - un plānotie pašu ieņēmumi kopā.

Pēc Bērziņas teiktā, šajā gadā veikta ievērojama izdevumu optimizācija un prioritāšu izvērtēšana. Vienīgā pozīcija, kurā izdevumi pieauguši, ir kredītu maksājumi - līdz 18 miljoniem latu. Ražošanas izmaksas samazinātas - nevis cenu krituma dēļ, bet proporcionāli darba apjomam. Ievērojami samazināti izdevumi darba samaksai - gan samazinot darbinieku skaitu par vairāk nekā 1000 darbiniekiem, tostarp likvidējot konduktora amata vienību, gan mazinot algas par vairāk nekā 20%.

"Arī nākamā gada budžets veidots, ņemot vērā esošo ekonomisko situāciju. Izdevumi plānoti tā, lai segtu, pirmkārt, pakalpojuma izmaksas, otrkārt, kredītsaistības, kas veido sesto daļu no visiem izdevumiem. Pamata darbībai nepieciešamie izdevumi plānoti taupības režīmā, un izmaksas jau budžeta projekta gatavošanas gaitā esam samazinājuši par pieciem miljoniem latu," skaidroja uzņēmuma pārstāve.

Tāpat uz uzņēmuma izmaksu optimizācijas rēķina kompensēts finanšu deficīts, kas rodas, turpinot nodrošināt atlaides, kuras vairs nefinansē valsts un kuras no jauna piešķīrusi pašvaldība.

Par konkrētām izmaiņām biļešu cenās un jauno cenu piemērošanu "Rīgas satiksme" informēs pēc tarifa apstiprināšanas.

Kā skaidroja Rīgas mērs Nils Ušakovs(SC), nākamgad krasi samazināta valsts dotācija Rīgas sabiedriskajam transportam, tādēļ pašvaldībai neesot citas izvēles kā paaugstināt braukšanas tarifu. "Tomēr kā kompensācija tiks saglabātas esošās atlaides esošajā apmērā," teica Ušakovs.

Rīgas mērs norādīja, ka jau uzdevis samazināt "Rīgas satiksmei" administratīvās izmaksas par 400 000 latu, bet tagad tālākās samazināšanas iespējas ir izsmeltas un lielākus samazinājumus nevar atļauties, lai neparalizētu uzņēmuma darbību.

Pēc Ušakova teiktā, pašvaldības budžetā līdzekļi esošās braukšanas maksas saglabāšanai neesot atrodami. Uz jautājumu, vai "Rīgas satiksmei" nevarētu novirzīt daļu no Rīgas reklamēšanai paredzētajiem miljoniem, Ušakovs norādīja, ka ar šo naudu pilsētai plānots piesaistīt vēl lielāku naudu, tādēļ to iztērēt citiem mērķiem nedrīkstot.

Par plāniem paaugstināt braukšanas maksu sašutumu pauda opozīcijas deputāti, norādot, ka pašvaldības nākamā gada budžetā esot paredzēti daudzi nelietderīgi tēriņi, kurus ierobežojot tarifs nebūtu jāpaaugstina.

Ņemot vērā to, ka sociālais atbalsts ir viena no galvenajām pašvaldības prioritātēm, ir paredzēts, ka skolēniem, studentiem, invalīdiem, pensionāriem un citiem atlaižu saņēmējiem izdevumi sabiedriskajam transportam nepalielināsies, jo tiks paaugstināts atlaižu apjoms.

Tā Rīgas pašvaldības skolu pedagogiem arī 2010. gadā mēneša abonements vienā maršrutā maksās 5,70 latus, pensionāri, kuri līdz šim par vienu braucienu ir maksājuši 20 santīmus, arī turpmāk par to maksās 20 santīmus, 5.-12.klases skolēni un studenti par mēnešbiļetēm - tikpat, cik šobrīd: piemēram, vienam transporta veidam visam mēnesim - 7,80 latus.

Rīgas dome pašlaik ir uzņēmusies saglabāt visas līdzšinējās atlaides braukšanai galvaspilsētas sabiedriskajā transportā - ieskaitot tās, no kuru finansēšanas valsts atteicās.

Patlaban braukšanas tarifs Rīgas sabiedriskajā transportā ir 40 santīmu, bet, iegādājoties braukšanas biļeti pie vadītāja, jāšķiras no 60 santīmiem. Ja braukšanas tarifs tiktu paaugstināts minētajā līmenī, tad iepriekšpārdošanā viena biļete maksātu 60 santīmus.

Svarīgākais