Rīgas siltums parādniekus informē, brīdina un sūdz tiesā

Aizvadītā apkures sezona šokēja iedzīvotājus, siltuma piegādātājus un pašvaldības ar strauji pieaugošo apkures parādu apmēru. Beidzoties apkures sezonai, Latvijas iedzīvotāji nebija samaksājuši vairāk nekā 44 miljonus latu.

Ik gadu vasarā parādi tiek deldēti, tomēr iepriekš uzkrātās summas pilnībā nomaksātas netiek un katras nākamās apkures sezonas pienesums vairo iedzīvotāju kopējās parādsaistības. Šādu tendenci apstiprina kādas 120 dzīvokļu ēkas piemērs Rīgā – kopš 2012. gada aprīļa ēkas kopējais parāds no 18 045 latiem palielinājies līdz 21 920 latiem šā gada augustā.

Galvaspilsētā 2013. gadā apkures parādnieki nebija samaksājuši 26 miljonus latu, bet tagad a/s Rīgas siltums (RS) informē, ka kopējais parāds par piegādāto siltumenerģiju ir vairs tikai septiņi miljoni latu. Arī liepājnieki spējuši samazināt apkures parādu par 160 000 latu, bet rēzeknieši – par 139 600 latiem. Vai tas ir daudz vai maz, ja Rēzeknē kopējais parāds par apkuri, noslēdzoties sezonai, bija nepilni divi miljoni latu? Šovasar pilsētā ir samazināts apkures tarifs, tas ir par apmēram 15 procentiem zemāks nekā iepriekš. Arī RS norāda, ka Rīgā apkures tarifs ir zemāks, nākamā apkures sezona ar zemāku tarifu gaidāma Ventspilī, Jelgavā un citās pilsētās un novados.

Tarifa samazinājums lielākoties būs no viena līdz dažiem procentiem, bet siltumuzņēmumi lēš, ka tomēr tie varētu būt labvēlīgāki apstākļi parādu nomaksai. Dzīvojamo ēku pārvaldnieku un siltumuzņēmumu pretimnākšana parādniekiem notiek, arī slēdzot vienošanos par parāda apmaksas grafiku vai dzēšot uzkrātos soda naudas procentus. RS informē, ka izsūta un izsūtīs informatīvas vēstules to namu iedzīvotājiem, kuriem uzkrājušies parādi par piegādāto siltumenerģiju, SIA Liepājas enerģija parādniekiem piedāvā abpusēji izdevīgus nosacījumus parāda apmaksai un brīdina, ka parādus publiskos un piedzīs tiesas ceļā. Rīgas pašvaldības uzņēmumi – Rīgas namu pārvaldnieks (RNP) un Rīgas pilsētbūvnieks (RPB) – piedāvās iespēju noslēgt izlīgumus par pakāpenisku parāda atmaksu, nepiemērojot soda procentus.

RS šogad iedzīvotājiem nosūtīja vairāk nekā 20 000 paziņojumu (piecas reizes vairāk nekā iepriekšējā apkures sezonā) ar aicinājumu kopā ar ēkas apsaimniekotāju risināt jautājumu par parādu nomaksu. Uzņēmums aicina saņemto informāciju neuztvert saasināti, jo tā mērķis ir informēt par norēķiniem konkrētajā namā. Dzīvokļu īpašnieki, norādot adresi un dzīvokļa numuru vai dzīvokļu īpašnieku pilnvarotās personas, pēc rakstiska pieprasījuma var saņemt no RS izziņu par norēķiniem, kurā norādīta izrakstītā ikmēneša summa, kad un kādā apjomā apsaimniekotājs veicis samaksu, un parāda apjoms. Pieprasījumus var sūtīt pa pastu (Cēsu iela 3a, Rīga, LV1012), faksu 67017303 vai uz epastu siltums@rs.lv.

RNP saviem klientiem no 2. septembra līdz 30. septembrim piedāvās iespēju noslēgt izlīgumus par pakāpenisku parāda atmaksu, nepiemērojot soda procentus. Arī RPB īrniekiem, kuri būs noslēguši vienošanos par parāda atmaksu, dzēsīs līgumsodu.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais