Rīgas sabiedriskajā transportā maksa par braucienu būs 60 santīmi [papildināta]

© Raitis Plauks, f64

Rīgas sabiedriskajā transportā no nākamā gada 1.janvāra maksa par braucienu sasniegs 60 santīmus, bet, pērkot biļeti pie vadītāja, būs jāšķiras pat no 80 santīmiem.

Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" plāno iesniegt Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijā lūgumu veikt izmaiņas biļešu cenās, ieviešot braukšanas maksu 0,60 latu apmērā.

"Rīgas satiksme" norāda, ka līdzšinējās uzņēmuma un pakalpojumu izmaksu optimizācijas iespējas ir izsmeltas, tādēļ jāpaaugstina braukšanas tarifs.

Atbilstoši pašvaldības prioritātēm skolēniem, studentiem, skolotājiem, pensionāriem, daudzbērnu ģimeņu vecākiem un citām pasažieru kategorijām būs pieejamas līdzšinējās biļetes ar atlaidi par nemainīgu cenu.

Piedāvātās izmaiņas biļešu cenās skar iedzīvotājus, kuri nesaņem atlaides - maksājot par vienu braucienu, turpmāk būs jāmaksā 60 santīmus. Mēneša abonementa biļešu cenas pieaugs par 50%.

"Rīgas satiksme" atgādina, ka, izvēloties mēneša abonementu vai biļeti vairākiem braucieniem, viens brauciens izmaksā mazāk.

"Nākamgad Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta nodrošināšanai pašvaldības uzņēmumam Rīgas satiksme plānots ievērojami mazāks finansējums nekā šogad, to apliecina kā apstiprinātais valsts budžets, tā pašvaldības finanšu iespējas. Tādēļ, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu, nepieciešams rast iespēju kompensēt radušos vairāk kā 13 miljonu budžeta deficītu," aģentūrai LETA skaidroja "Rīgas satiksmes" preses sekretāre Iluta Bērziņa.

Daļu no kopējā deficīta - piecus miljonus latu - iespējams segt, maksimāli samazinot izdevumus. Ar šo izdevumu optimizācijas iespējas ir izsmeltas, un atlikušos astoņus miljonus latu nepieciešams segt, veicot braukšanas cenas izmaiņas, norādīja Bērziņa.

"Rīgas satiksmes" pārstāve skaidroja, ka, ņemot vērā ekonomisko situāciju, šajā gadā samazinājušies pašu ieņēmumi par apmēram 20%. 2009.gadā pievienotās vērtības nodokļa likme paaugstināta no 5% uz 10%, taču biļešu cenās izmaiņas nav veiktas un izdevumi divu miljoni latu apmērā segti uz uzņēmuma rēķina.

Bērziņa norādīja, ka 2010.gads ieņēmumu ziņā būs vēl smagāks par šo. Darbības nodrošināšanai nepieciešamie ieņēmumi ir lielāki nekā domes nosauktais dotācijas kontrolskaitlis - gandrīz 45 miljoni latu - un plānotie pašu ieņēmumi kopā.

Pēc Bērziņas teiktā, šajā gadā veikta ievērojama izdevumu optimizācija un prioritāšu izvērtēšana. Vienīgā pozīcija, kurā izdevumi pieauguši, ir kredītu maksājumi - līdz 18 miljoniem latu. Ražošanas izmaksas samazinātas - nevis cenu krituma dēļ, bet proporcionāli darba apjomam. Ievērojami samazināti izdevumi darba samaksai - gan samazinot darbinieku skaitu par vairāk nekā 1000 darbiniekiem, tostarp likvidējot konduktora amata vienību, gan mazinot algas par vairāk nekā 20%.

"Arī nākamā gada budžets veidots, ņemot vērā esošo ekonomisko situāciju. Izdevumi plānoti tā, lai segtu, pirmkārt, pakalpojuma izmaksas, otrkārt, kredītsaistības, kas veido sesto daļu no visiem izdevumiem. Pamata darbībai nepieciešamie izdevumi plānoti taupības režīmā, un izmaksas jau budžeta projekta gatavošanas gaitā esam samazinājuši par pieciem miljoniem latu," skaidroja uzņēmuma pārstāve.

Tāpat uz uzņēmuma izmaksu optimizācijas rēķina kompensēts finanšu deficīts, kas rodas, turpinot nodrošināt atlaides, kuras vairs nefinansē valsts un kuras no jauna piešķīrusi pašvaldība.

Par konkrētām izmaiņām biļešu cenās un jauno cenu piemērošanu "Rīgas satiksme" informēs pēc tarifa apstiprināšanas.

Kā aģentūru LETA skaidroja Rīgas mērs Nils Ušakovs(SC), nākamgad krasi samazināta valsts dotācija Rīgas sabiedriskajam transportam, tādēļ pašvaldībai neesot citas izvēles kā paaugstināt braukšanas tarifu. "Tomēr kā kompensācija tiks saglabātas esošās atlaides esošajā apmērā," teica Ušakovs.

Rīgas mērs norādīja, ka jau uzdevis samazināt "Rīgas satiksmei" administratīvās izmaksas par 400 000 latiem, bet tagad tālākās samazināšanas iespējas ir izsmeltas un lielākus samazinājumus nevar atļauties, lai neparalizētu uzņēmuma darbību.

Pēc Ušakova teiktā, pašvaldības budžetā līdzekļi esošās braukšanas maksas saglabāšanai neesot atrodami. Uz jautājumu, vai "Rīgas satiksmei" nevarētu novirzīt daļu no Rīgas reklamēšanai paredzētajiem miljoniem, Ušakovs norādīja, ka ar šo naudu pilsētai plānots piesaistīt vēl lielāku naudu, tādēļ to iztērēt citiem mērķiem nedrīkstot.

Par plāniem paaugstināt braukšanas maksu sašutumu pauda opozīcijas deputāti, norādot, ka pašvaldības nākamā gada budžetā esot paredzēti daudzi nelietderīgi tēriņi, kurus ierobežojot, tarifs nebūtu jāpaaugstina.

Kā informē pašvaldība, 1.decembrī tika apstiprināts valsts budžets 2010.gadam, kurā valdība atteikusies dotēt pasažieru pārvadājumus Rīgas pašvaldības teritorijā.

Lai izvairītos no pienākuma piedalīties sabiedriskā transporta dotēšanā, šovasar Saeima un Ministru kabinets veica vairākas izmaiņas Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā un pieņēma Ministru kabineta noteikumus, ar kuriem uz pašvaldību pleciem pašlaik ir pārcelts viss finansiālais smagums par sabiedriskā transporta tarifu noturēšanu sociāli pieņemamā līmenī un atlaižu sistēmas saglabāšanu.

Jau 2009.gadā valsts dotācijai Rīgas sabiedriskajam transportam bija jābūt ap 20 miljoniem latu, bet, ņemot vērā šā gada 16.jūnijā veiktos grozījumus normatīvajos aktos, sākot no 2009.gada 1.jūlija, tika pārtraukts valsts budžeta finansējums sabiedriskajam transportam.

Savukārt Rīgas pašvaldība turpina dotēt pasažieru pārvadājumus, tomēr pašvaldības budžeta iespējas ir samazinājušās un plānotā dotācija 2010.gadā varētu būt par sešiem miljoniem latu mazāka nekā šogad.

Saistībā ar minēto, lai segtu finanšu deficītu, "Rīgas satiksme" plāno iesniegt Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijā lūgumu veikt izmaiņas biļešu cenās, ieviešot braukšanas maksu 0,60 latu apmērā.

Ņemot vērā to, ka sociālais atbalsts ir viena no galvenajām pašvaldības prioritātēm, ir paredzēts, ka skolēniem, studentiem, invalīdiem, pensionāriem un citiem atlaižu saņēmējiem izdevumi sabiedriskajam transportam nepalielināsies, jo tiks paaugstināts atlaižu apjoms.

Tā Rīgas pašvaldības skolu pedagogiem arī 2010.gadā mēneša abonements vienā maršrutā maksās 5,70 latus, pensionāri, kuri līdz šim par vienu braucienu ir maksājuši 20 santīmus, arī turpmāk par to maksās 20 santīmus, 5.-12.klases skolēni un studenti par mēnešbiļetēm - tikpat, cik šobrīd: piemēram, vienam transporta veidam visam mēnesim - 7,80 latus.

Rīgas dome pašlaik ir uzņēmusies saglabāt visas līdzšinējās atlaides braukšanai galvaspilsētas sabiedriskajā transportā - ieskaitot tās, no kuru finansēšanas valsts atteicās.

Patlaban braukšanas tarifs Rīgas sabiedriskajā transportā ir 40 santīmu, bet, iegādājoties braukšanas biļeti pie vadītāja, jāšķiras no 60 santīmiem. Ja braukšanas tarifs tiktu paaugstināts minētajā līmenī, tad iepriekšpārdošanā viena biļete maksātu 60 santīmus.

LETA jau ziņoja, ka Rīgā finansējuma trūkuma dēļ jau ir samazināts sabiedriskā transporta reisu skaits.

2008.gadā pašvaldības dotācija "Rīgas satiksmei" bija 47,7 miljoni latu, bet šogad tā ir paredzēta aptuveni 51,5 miljoni latu.

Kā ziņots, uzņēmums 2008.gadam lūdza piešķirt 58 miljonu latu dotāciju. Šādā apmērā dotāciju nepiešķīra, tādēļ no 2008.gada 1.janvāra braukšanas maksa Rīgas sabiedriskajā transportā tika paaugstināta no 30 līdz 40 santīmiem.

2007.gada sākumā braukšanas maksa Rīgas sabiedriskajā transportā tika paaugstināta no 20 santīmiem līdz 30 santīmiem.

"Rīgas satiksmes" neto apgrozījums pērn sasniedzis 113 miljonus latu, kas ir par 27% vairāk nekā gadu iepriekš, kad apgrozījums bija 89 miljoni latu, liecina Uzņēmumu reģistru apkalpojošās firmas SIA "Lursoft" informācija.

2006.gadā "Rīgas satiksmes" apgrozījums bija 71,2 miljoni latu, 2005.gadā - 63,8 miljoni latu, bet 2004.gadā tas bija 21,2 miljoni latu.

Savukārt "Rīgas satiksmes" peļņa pagājušajā gadā bija 5,11 miljoni latu, kas ir ievērojami vairāk nekā gadu iepriekš, kad peļņa bija tikai 164 962 lati. 2006.gadā uzņēmuma peļņa bija 822 472 lati, 2005.gadā - 3,96 miljoni latu, savukārt 2004.gadā bija 1,98 miljonu latu lieli zaudējumi.

"Rīgas satiksmei" pēdējo gadu laikā ievērojami samazinās pārvadāto pasažieru skaits. 2006.gadā tika pārvadāti 287 miljoni pasažieru, 2007.gadā - 269 miljoni, bet 2008.gadā - 246 miljoni. Prognozes par 2009.gadu liecina, ka varētu tikt pārvadāti vairs tikai 200 miljoni pasažieru.

Biznesa žurnāla "Kapitāls", "IBS Prudentia" un Rīgas Fondu biržas 2008.gada pētījumā "101 vērtīgākais Latvijas uzņēmums" "Rīgas satiksme" ar uzņēmuma vērtību 111 miljoni latu ierindojas 21.vietā, bet 2007.gada pētījumā "Rīgas satiksme" ar vērtību 99,24 miljoni latu ierindojās 27.vietā.

2009.gada pētījumā kompānija ar vērtību 201,29 miljoni latu jau ierindojas 11.vietā.

60 santīmiem. Ja braukšanas tarifs tiktu paaugstināts minētajā līmenī, tad iepriekšpārdošanā viena biļete maksātu 60 santīmus.

LETA jau ziņoja, ka Rīgā finansējuma trūkuma dēļ jau ir samazināts sabiedriskā transporta reisu skaits.

2008.gadā pašvaldības dotācija "Rīgas satiksmei" bija 47,7 miljoni latu, bet šogad tā ir paredzēta aptuveni 51,5 miljoni latu.

Kā ziņots, uzņēmums 2008.gadam lūdza piešķirt 58 miljonu latu dotāciju. Šādā apmērā dotāciju nepiešķīra, tādēļ no 2008.gada 1.janvāra braukšanas maksa Rīgas sabiedriskajā transportā tika paaugstināta no 30 līdz 40 santīmiem.

2007.gada sākumā braukšanas maksa Rīgas sabiedriskajā transportā tika paaugstināta no 20 santīmiem līdz 30 santīmiem.

"Rīgas satiksmes" neto apgrozījums pērn sasniedzis 113 miljonus latu, kas ir par 27% vairāk nekā gadu iepriekš, kad apgrozījums bija 89 miljoni latu, liecina Uzņēmumu reģistru apkalpojošās firmas SIA "Lursoft" informācija.

2006.gadā "Rīgas satiksmes" apgrozījums bija 71,2 miljoni latu, 2005.gadā - 63,8 miljoni latu, bet 2004.gadā tas bija 21,2 miljoni latu.

Savukārt "Rīgas satiksmes" peļņa pagājušajā gadā bija 5,11 miljoni latu, kas ir ievērojami vairāk nekā gadu iepriekš, kad peļņa bija tikai 164 962 lati. 2006.gadā uzņēmuma peļņa bija 822 472 lati, 2005.gadā - 3,96 miljoni latu, savukārt 2004.gadā bija 1,98 miljonu latu lieli zaudējumi.

"Rīgas satiksmei" pēdējo gadu laikā ievērojami samazinās pārvadāto pasažieru skaits. 2006.gadā tika pārvadāti 287 miljoni pasažieru, 2007.gadā - 269 miljoni, bet 2008.gadā - 246 miljoni. Prognozes par 2009.gadu liecina, ka varētu tikt pārvadāti vairs tikai 200 miljoni pasažieru.

Biznesa žurnāla "Kapitāls", "IBS Prudentia" un Rīgas Fondu biržas 2008.gada pētījumā "101 vērtīgākais Latvijas uzņēmums" "Rīgas satiksme" ar uzņēmuma vērtību 111 miljoni latu ierindojas 21.vietā, bet 2007.gada pētījumā "Rīgas satiksme" ar vērtību 99,24 miljoni latu ierindojās 27.vietā.

Latvijā

Valsts amatpersonu deklarācijas vēsta, ka Latvijas Bankas prezidenta amata kandidātam 2022. un 2023. gadā pamatdarbs bijis nevis "Altum" valdes priekšsēdētāja amats, bet gan valdes priekšsēdētāja amats Rīgas Stradiņa universitātē. Lai gan lielākos ienākumus (algu) šajā periodā R. Bērziņš guvis tieši "Altum" valdes priekšsēdētāja amatā, deklarācija no "Altum" kā pamatdarba pēdējo reizi iesniegta VID tālajā 2021.gadā.

Svarīgākais