Līdz ar to, ka valdība akcentējusi Latgales nozīmi valsts kopējā tautsaimniecības attīstībā, arī ceļu infrastruktūras uzlabošanai un kopšanai šogad piešķirti papildu līdzekļi. Kopumā Latgales reģiona ceļiem šogad atvēlēts vairāk par sešiem miljoniem latu, nekā plānots, un kopējā summa pārsniedz 14 miljonus latu.
Vairāk par gatavību sniegiem un saliem, kā arī vasarā paveikto, stāsta a/s Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) valdes priekšsēdētājs un vienlaikus arī LAU Rēzeknes ceļu rajona direktors Vladimirs Kononovs.
– Vai valsts izteiktais atbalsts Latgalei ir devis arī kādu reālu rezultātu?
– Jāteic, ka gan Satiksmes ministrija, gan premjerministrs tiešām ir pavērsuši skatu uz Latgali ne tikai vārdos, bet arī darbos. Latgales ceļu infrastruktūras uzlabošanai un kopšanai šogad papildus piešķirti 6,4 miljoni latu, kas deva iespēju būtiski mainīt braukšanas apstākļus uz daudziem Latgales ceļiem.
– Piemēram?
– Šogad esam ar bituma un šķembu maisījumu, kas nodrošina gludāku ceļa virsmu, kas nav jāgreiderē, kā arī novērš putekļu veidošanos, apstrādājuši vairāk nekā 48 km, bet nākamajā gadā tiešā Rēzeknes tuvumā ieplānota vēl 30 km ceļu apstrāde, bet reģionā kopumā ap 70 km. Protams, ja tam būs nauda.
– Vai izmantotā tehnoloģija ir jauna?
– Nē, jau pirms četriem gadiem ap Rāznas ezeru šādā veidā apstrādājām nepilnus četrus kilometrus. Tehnoloģija ir ļoti vienkārša un samērā lēta, jo nav jāveido pamatkārta, kāda nepieciešama asfaltbetona segumiem. Tajā pašā laikā redzam, ka pirms četriem gadiem apstrādātā ceļa virsma ir labā stāvokli. Vietās, kur nav paredzēta smagā transporta kustība, pietiek dažkārt tikai ar 11 mm biezu virskārtu. Līdz ar to, ka sastāvā ir daudz bituma, virskārta ir elastīga, ziemā neplaisā un tajā neveidojas bedres. Arī ceļi, kur uzklāts plānā kārtā, pēc divām ziemām vēl ir labā stāvoklī.
– Tuvojas ziema – jau šonedēļ sola sniegu. Vai esat gatavi strādāt?
– Protams, mūsu rīcībā ir salīdzinoši jauna un spēcīga tehnika, kas spēj tikt galā gan ar sniega tīrīšanu, gan kaisīšanu. Kā vienu no vasarā paveiktajiem darbiem vēlos akcentēt jaunās sāls uzglabāšanas noliktavas būvniecību. Tā jau ir piepildīta ar sāls rezervēm visai ziemai. Sagādāta ir arī smilts, tāpēc varu teikt, ka kurā katrā brīdī varam sākt strādāt arī ziemas apstākļos.
– Savulaik man ceļinieki teica, ka nav iespējams sniegpārslas noķert gaisā – vispirms tām jānokrīt, un tikai tad var sniegu nošķūrēt...
– Tā tas tiešām ir, un tas attiecas ne tikai uz ziemu – vispirms ir bedrei jārodas, un tikai tad to var aizlāpīt. Tātad vienmēr būs kāds brīdis, kad tā bedre uz ceļa būs. Tāpat ar sniegu un ledu – vispirms sasnieg sniegs vai nolīst atkala, un tikai tad varam veikt pretslīdes apstrādi. Atzīmēšu, ka normatīvi paredz, ka uz galvenajiem A1 kategorijas ceļiem, kuri ir ap Rēzekni, jāveic pretslīdes apstrāde četru stundu laikā, bet uz mazāk noslogotiem ceļiem vēl ilgākā laika periodā. Tas nozīmē, ka vismaz četras stundas pēc puteņiem un atkalām braukšanas apstākļi var būt apgrūtināti.
– Kā ziemu un slidenus ceļus vajadzētu uztvert autobraucējiem?
– Vispirms ir jāatceras, ka ziema ir ziema – šajā gadalaikā braukšana nevar būt tikpat droša un ērta kā vasarā. Tāpēc, pirms dodaties ceļā, jāapzinās, ka ir ziema un ka ceļš var būt aizputināts vai slidens, vajadzētu piezvanīt informatīvajam dienestam pa tālruni : 80005555 vai ieskatīties sic@lvceli.lv interneta mājaslapā, kur redzama aktuālā informācija. Uzzinot informāciju, katram pašam jāizvērtē – doties ceļā vai mazliet pagaidīt un braukt pa drošu ceļu. Arī mūsu tehnikai strādāt ir daudz vieglāk un labs rezultāts sasniedzams ātrāk, ja uz ceļiem ir mazāk transportlīdzekļu.
Tāpat jāizvēlas ziemas riepas, kas ir ļoti svarīgs faktors un sniegotiem un slideniem ceļiem, kā arī jāizvēlas drošs braukšanas ātrums, kas neapdraud ne pašu, nedz citus satiksmes dalībniekus.
– LAU Rēzeknes ceļu iecirknis konkursa kārtībā veic arī pilsētas ielu uzturēšanu. Vai tas uzliek papildu atbildību?
– Nenoliedzami, ka pilsētā ar lielu satiksmes intensitāti strādāt nav viegli un katra mūsu kļūme var atstāt iespaidu uz kopējo pilsētas transporta plūsmu. Uz mūsu pleciem gulstas liela atbildība, jo, pirmkārt, ir jārada droši braukšanas apstākļi uz Rēzeknes tranzīta maģistrāles – Atbrīvošanas alejas, kurā vēl arvien norit rekonstrukcijas darbi, kā arī citām lielākajām pilsētas ielām, galvenokārt tām, pa kurām kursē sabiedriskais transports. Tāpat ir jāattīra sniegs no mazajām privātmāju rajonu ieliņām. Tur gan mazāk vērības tiek pievērsts pretslīdes apstrādei, bet cilvēkiem ir jāspēj izkļūt no mājām uz darbu, uz skolu, pie ārsta, uz veikalu.
Visiem novēlu ziemu kā ziemu – ar baltu sniegu un ar mērenu, bet pastāvīgu salu, un drošu braukšanu ne tikai pa Rēzeknes ceļiem.