Mācību vielas apguve klases solā ir pavisam ikdienišķs process, bet Viļa Plūdoņa Kuldīgas ģimnāzija ir izdomājusi veidu, kā ieinteresēt un sniegt padziļinātāku priekšstatu par mācību stundās dzirdēto un izpratni, kā skolotājas stāstītais praktiski izmantojams.
Skola rīko izglītojošas ekskursijas un viesojas dažādos Latvijas uzņēmumos un iestādēs.
Ekskursijas organizē mācību priekšmetu metodiskās komisijas. «Katra komisija atrod tos uzņēmumus, kur pēc iespējas labāk var saredzēt mācību priekšmetu praktisko pusi. Jāteic, ka līdz šim mūsu aicinājumam uzņēmēji ir labprāt atsaukušies un izradījuši interesi. Audzēkņi ir bijuši Jaņa Rozentāla Saldus vēstures un mākslas muzejā, izšūšanas fabrikā Mary’s Delicete Line, Dobeles sveču rūpnīcā, gobelēnu aušanas darbnīcā, Saldus maizniekā, Ziemassvētku kauju muzejā, Aleksandra Čaka muzejā, Latvijas Nacionālajā teātrī, kā arī maizes ceptuvē Lāči,» stāsta direktore Jana Jansone.
Jāpiebilst, ka ekskursijas savā ziņā ir arī kā balva par aktīvu izziņas darbību, kulturālu uzvedību un cītīgu skolas apmeklēšanu. «Šīs ekskursijas ir vērtējamas ļoti pozitīvi. Tās palīdz tikt skaidrībā par savām interesēm – kas patīk, kas ne, kurā sfērā būtu vēlme veidot karjeru. Ekskursiju laikā var uzzināt, ko katras profesijas pārstāvis dara. Piemēram, it kā visi zina, kas ir maiznieks, bet priekšstats, kāda ir viņa darba diena, neskaidrs. Ekskursiju laikā šo izpratni var gūt,» norāda 12. klases skolnieces Madara Šneidere un Lolita Ūdre, piebilstot – tā kā ciemoties uzņēmumos var tikai labākie skolēni, tas kalpo kā dzinulis pacensties un mācīties vēl labāk.
Izmēģina savu varēšanu
Parasti ekskursijās ir iekļauta ne vien iepazīstināšana ar konkrētu uzņēmumu, iestādi, tās darbības specifiku, strādājošo darba ikdienu, bet vizīte organizēta, lai arī paši jaunieši varētu izmēģināt savu varēšanu konkrētā arodā, tiek rīkoti arī nelieli konkursi, sacensības, citas aktivitātes, kas attīsta spēju sadarboties, komunicēt, strādāt komandā.
Šajā gadā vēl plānots aizbraukt uz Ventspils pusi un apmeklēt planetāriju un observatoriju. Šajā reizē īpaši tiek domāts par uzņēmumiem, kuri pieejami cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, jo ekskursijā paredzēts piedalīties arī skolēnam ar īpašām vajadzībām. «Ekskursija vēl tikai plānojas, tāpēc, iespējams, būs vēl kāds uzņēmums iekļauts. Uzklausām arī skolēnu ieteikumus, kur viņi vēlētos paviesoties,» teic J. Jansone. Parasti vietu uz ekskursijām ir mazāk nekā gribētāju, un, lai nelielajos izbraucienos nedotos tikai vieni un tieši paši audzēkņi, skolotāji izvērtē, kurās jomās skolēni ir spējīgāki, un attiecīgi katram piedāvā atbilstošu ekskursiju.
Mācību ekskursijas iecerēts rīkot arī nākamgad, lai tās kļūtu par vienu no skolas tradīcijām. «Es domāju, ka tikai pēc pāris gadiem jaunieši tā pa īstam novērtēs šo ekskursiju ieguvumu, jo šādas aktivitātes paplašina redzesloku, un, ja vēl kādam tās spēj viest skaidrību par savas profesionālas darbības izvēli, tad tas ir lieliski,» uzsver J. Jansone.
Veicina skolēnu saliedētību
Skola organizē iepazīšanās vizītes arī ar vietējā novada – Kuldīgas – darba devējiem. «Tajās gan var doties ikviens skolēns, kuram ir interese,» piebilst direktore. Pēc ekskursijām parasti notiek audzēkņu aptauja, lai uzzinātu viņu iespaidus, ieteikumus, lai nākamā ekskursija izdotos vēl labāka. Bet galvenās atziņas tiek publicētas skolas avīzē.
Direktore pauž gandarījumu, ka arvien vairāk Latvijas uzņēmumu atver durvis skolēniem, gan atļaujot ēnot strādājošos, gan kā citādi iepazīstinot sevi ar potenciālajiem darbiniekiem.
Skola iesaistījusies arī citos projektos, lai veicinātu skolēnu saliedētību un pilnveidotu ikdienā jebkuram svarīgas iemaņas. «Jau otro gadu piedalāmies Izglītības attīstības centra piedāvātajā projektā Skolas kā satelīti attīstības izglītībā. Tur kā komanda startējam kopā ar Kuldīgas Alternatīvo sākumskolu,» stāsta J. Jansone. Projekta mērķis ir veicināt Latvijas sabiedrības informētību par globālo jeb attīstības izglītību un sekmēt tās integrēšanu formālajā un neformālajā izglītībā Latvijā.