Montesori pedagoģija – vispusīga bērna attīstība

© Ojārs Lūsis

Montesori pedagoģijas pamatā ir speciāli sagatavotā vide un pedagogs – pasaule, kurā viss izveidots, ņemot vērā bērna vajadzības.

Montesori pedagogs ir palīgs patstāvīgas personības attīstībā. Kad nepieciešams, pedagogs dod padomu un palīdz bērnam pašam veikt uzdevumu.

Montesori nodarbības vada Montesori pedagoģe Inga Mālniece Kuldīgā, Dzirnavu ielā 9. Nodarbības tiek organizētas vienlaikus ne vairāk kā trīs bērniem, kas garantē pilnīgi individuālu pieeju katram mazulim. Šobrīd nodarbības apmeklē bērni vecumā no 2 līdz 5 gadiem.

Pedagoģe skaidro: Montesori didaktiskais materiāls dalāms piecās grupās: praktiskās dzīves, sajūtu, matemātikas, valodas un kosmiskās audzināšanas materiāls.

Praktiskās dzīves vingrinājumi palīdz koordinēt kustības, palīdz bērnam kļūt neatkarīgam no pieaugušajiem. No 2–2,5 gadiem bērniem ļoti patīk darboties praktiski. Nodarbībās bērni paši izvēlas, ar ko nodarbosies. Bērns izvēlas darba ritmu un darbošanās ilgumu, vai vēlas darboties viens vai ar citiem. Brīvā izvēle bērnos rada disciplīnu. Ļoti svarīgi, lai arī mājās vecāki turpinātu ar bērnu strādāt pēc Montesori pedagoģijas principiem, un tie ir:

1. Uztvert bērnu kā personību un pilnvērtīgu cilvēku;

2. Palīdzēt attīstīties bērna vajadzībām, palīdzēt bērnam patstāvīgi domāt un darboties;

3. Dot iespēju sekot paša mācīšanās spējām, jo bērni nevēlas mācīties kaut ko, bet gan noteiktā laikā noteiktas prasmes;

4. Palīdzēt bērnam pārvarēt grūtības, nevis izvairīties no tām.

«Esmu novērojusi, ka tie bērni, kuru vecāki izmanto šo stratēģiju, attīstās daudz straujāk.»

Montesori pedagoģija labus panākumus sniedz arī bērniem un pieaugušajiem ar garīga rakstura traucējumiem.

Pašvaldības aģentūras Sociālais dienests direktores vietniece Anda Šlakorciņa informē, ka Montesori pedagoģijas ieviešana ir tikai viens no pasākumiem, kas palīdz augt un attīstīties cilvēkam. Šā gada 8.03. ir noslēgta vienošanās par Eiropas Savienības fonda projekta Sociālā rehabilitācija personām ar garīga rakstura traucējumiem vai psihiskām saslimšanām īstenošanu un Eiropas Sociālā fonda finansējuma piešķiršanu. Tā kopējais finansējums ir 49 590 latu, no kura 100% sedz ES Sociālais fonds.

Projekta mērķis ir attīstīt un ieviest sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, lai, uzlabojot sociālās un funkcionālās prasmes, veicinātu šo cilvēku integrāciju sabiedrībā un darba tirgū, samazinot risku nokļūt ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā. Šobrīd palīdzība ir nepieciešama 40 Kuldīgas novada pieaugušajiem cilvēkiem. Anda Šlakorciņa uzsver, ka sociālā rehabilitācija ir ļoti dārga, tāpēc šo pakalpojumu sniegšana iespējama tikai ar ES Sociālā fonda finansējumu.

Svarīgākais