Vienā solī ar darba tirgus prasībām

© Ojārs Lūsis

Nodrošināt ar darba tirgus prasībām saskaņotu mācību procesu – tāds ir viens no Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma profesionālās vidusskolas (KTTPV) stratēģiskajiem mērķiem.

Un tas ir pašsaprotami – jo zinošāks, prasmīgāks būs jaunais darbinieks, jo vieglāk viņam būs uzsākt profesionālās darba gaitas. Darba devēji savā komandā saredz vietu tikai pašatbildīgiem, kvalificētiem speciālistiem.

KTTPV ir iespējams apgūt 10 izglītības programmas: automehāniķis, atslēdznieks, mēbeļu galdnieks, galdnieks, galdnieka palīgs, konditors, ēdināšanas pakalpojumu speciālists, tūrisma pakalpojumu speciālists, programmvadības darbagalda operators, vispārējās izglītības izlīdzinošais kurss. Sadarbībā ar sociālajiem partneriem – darba devējiem, pašvaldībām un asociācijām – ikviena KTTPV apgūstamā profesionālās vidējās izglītības programma ir modernizēta, tajā integrējot papildu profesionālās kompetences un prasmes, kas paaugstina absolventa konkurētspēju darba tirgū.

Īpaši sekmīga saikne izveidojusies ar Latvijas Viesnīcu un restorānu asociāciju, Mašīnbūves un metālapstrādes asociāciju, Latvijas Kokapstrādes uzņēmēju un eksportētāju asociāciju, Amadeus Latvija, Siera klubu, Pavāru klubu, SIA Volvo Truck Latvija. «Sociālie partneri aktīvi iesaistās skolas stratēģiskajā attīstībā, nodrošina ar prakses vietām, sniedz materiālo palīdzību. Piemēram, Volvo Truck Latvija skolai ir uzdāvinājis jaunu smagās mašīnas Volvo Truck motoru, profesionālus mācību materiālus, kas skolai bez sadarbības nebūtu nekādi pieejams. Un šāds dāvinājums ir neatsverams ieguvums mācību procesā. Minētais uzņēmums, atbalstot topošos automehāniķus, piešķir labākajiem audzēkņiem arī uzņēmuma stipendiju. Tāpat kopā ar Volvo Truck un Mašīnbūves un metālapstrādes asociāciju KTTPV plāno skolotāja Ivara Asņa vadībā realizēt Latvijas – Lietuvas pārrobežu projektu ar Panevēžas profesionālās izglītības centru, kura galvenais uzsvars būs audzēkņiem sniegt padziļinātākās praktiskās iemaņas darbā ar kravas mašīnām,» stāsta skolas direktore Dace Cine. Automehāniķa arods ir ļoti populārs arī pašu jauniešu vidū. Piemēram, pagājušajā gadā uz vienu vietu pretendēja 2,3 interesenti. «Lūdzām Izglītības un zinātnes ministrijai atļaut uzņemt papildu grupu. Ministrija deva tam zaļo gaismu.» Otrs lielākais konkurss vērojams ēdināšanas un tūrisma pakalpojumu profesijās.

Skola jau vairākus gadus ir iesaistījusies skolēnu mācību firmu Junior Achievement – Latvija aktivitātēs – konkursos, tirgos. Ir izveidota mācību ēdnīca Eža kažociņš, arī mēbeļu galdnieki nodibinājuši mācību uzņēmumu Ašais bebrītis, bet konditori – Saldo pieturu. Jāpiebilst, ka Ašais bebrītis pērn tika atzīta par vienu no labākajām mācību firmām Latvijā.

«KTTPV audzēkņi katru gadu godam pārstāv Latviju un savu skolu starptautiskā līmenī. Turklāt dalība sacensībās ļauj izvērtēt, cik konkurētspējīgi un labi sagatavoti ir mūsu jaunieši salīdzinājumā ar citu valstu topošajiem speciālistiem. Piemēram, 2009. gadā Starptautiskās viesnīcu un tūrisma profesionālo skolu asociācijas AEHT (skola trešo gadu ir tās locekle) sacensībās 700 dalībnieku konkurencē tūrisma nominācijā starptautiskā komandā mūsu audzēkne Kitija Fūrmane ieguva sudraba medaļu. Tikko no AEHT sacensībām Boloņā atgriezās mūsu skolas audzēkņi – topošais bārmenis un konditore,» ar gandarījumu un lepnumu stāsta direktore.

Skola piedāvā arī divas izglītības programmas personām vecumā līdz 25 gadiem, kam jau ir vidusskolas diploms. «Mācības norit 1,5 gadus, un ir iespējams apgūt programmvadības darbgaldu operatora (citur Latvijā šādu izglītības programmu nemāca) un automehāniķa profesiju. Pavisam nesen uzsākta tālmācība personām bez vecuma ierobežojuma tūrisma pakalpojumu komercdarbinieka izglītības programmā. Taču tā ir maksas programma. Tikko ir noslēgušies mobilie kursi – KTTPV izbraukuma mācības Alsungas novadā.»

Direktore arī uzsver – nekas no iepriekšminētā nebūtu sasniegts, «ja skolā nestrādātu tik fantastisks, radošs darbinieku kolektīvs, kurš apzinās – mācību metodes mainās, jauniešiem jādod darba tirgū pats jaunākais, tāpēc skolotāji nemitīgi izglītojas, gūst starptautisko pieredzi». Kopumā mācību iestādē strādā 52 darbinieki, no tiem 40 ir pedagogi. Bet kopējais audzēkņu skaits ir 600.

Ieskicējot skolas tālāko attīstību, ļoti svarīgi ir divi aspekti – kopā ar asociācijām un ERAF atbalstu (piešķirts Ls 1 199 000) tiek veidots tehnoloģiju centrs, kas nominēts kokizstrādājumu un autotransporta dažāda līmeņa izglītības programmu modernizēšanai un apguvei. «Noslēdzoties projektam, būs gan mūsdienīga mācību ēka, gan iegādātas vismodernākās iekārtas, aprīkojums, kas tiks izmantots gan profesionālajā sākotnējā izglītībā, gan mūžizglītības daudzveidīgās izglītības programmās personām bez vecuma ierobežojuma un personām ar īpašām vajadzībām. Mūsu stratēģija paredz arī pārrobežu sadarbības attīstību starp Baltijas valstīm. Mums ir ko mācīties no Igaunijas un Lietuvas profesionālajām skolām, tāpat varam dalīties savā pieredzē. Šāda sadarbība paaugstinās izglītības programmu kvalitāti un audzēkņu vēl pilnvērtīgāku sagatavošanu darba tirgum,» uzsver D. Cine.

Svarīgākais