Otrdiena, 7.maijs

redeem Henriete, Henrijs, Jete

arrow_right_alt Reģionos \ Dobele

Dobeles dzirnavnieks ražos makaronus

© Ojārs Lūsis

Dobelei stratēģiski svarīgs uzņēmums, kas pilsētu sekmīgi prezentē ārvalstu tirgos, – tā par akciju sabiedrību Dobeles dzirnavnieks izsakās novada domē. Bet kā sevi un savu darbību raksturo pats uzņēmums un kādu attīstības kursu tas plāno uzņemt tuvākajā nākotnē? Par to plašāk stāsta Dobeles dzirnavnieka valdes priekšsēdētājs Kristaps Amsils.

«Ja atskatāmies uz pērno gadu, tad tas bijis patiesi veiksmīgs gan pārstrādāto graudu apjoma ziņā (pārsniedzām plānoto, un operatīvie dati liecina, ka kopējais pārstrādātais graudu apjoms pārsniedz 130 000 tonnu), gan ieguldītajās investīcijās – 2011. gada sākumā ekspluatācijai tika nodotas Baltijā modernākās kviešu dzirnavas, kas var pārstrādāt 400 tonnu graudu diennaktī, atvērām jaunu fasēšanas un graudu pirmapstrādes līniju, kā arī ieguldījām lielus līdzekļus jaunā miltu glabātavas izveidē, pie kuras darbi noslēgsies šogad. Glabātava ļaus optimālāk izmantot jauno dzirnavu jaudu un pavērs plašākas iespējas uzņēmuma tālākai attīstībai. Dobeles dzirnavnieka rekonstrukcijas rezultātā mainījusies arī ierastā Dobeles panorāma – virs elevatoriem slejas vēl augstāks miltu uzglabāšanas tornis. Atgriežoties pie 2011. gadā sasniegtā, jāteic, ka mums izdevās arī palielināt apgrozījumu, kas, pēc provizoriskiem datiem, pārsniedz 55 miljonus latu,» gandarīts ir Kristaps Amsils.

Jaunais zīmols gūst atzinību

Uzņēmums pērn arī čakli rosījās, lai apgūtu jaunus eksporta tirgus. «Tas noteikti nav vienas dienas, pat ne dažu mēnešu darbs. Jaunu tirgu apguvē palīdz arī pārējie grupas uzņēmumi – Igaunijas graudu pārstrādes uzņēmums Tartu Mill un Vācijas graudu pārstrādes uzņēmums Saalemuehle Alsleben, jo eksporta tirgu atrašana un pozīciju nostiprināšana notiek grupas līmenī. Pērn savu produkciju eksportējām ne tikai uz Eiropas valstīm, bet arī tā sauktajām trešajām valstīm, kā, piemēram, Izraēlu, Gambiju, Taizemi un citām. Veiksmīgo darbību eksporta tirgos pierāda arī iegūtā 2. vieta konkursā Eksporta un inovācijas balva 2011, nominācijā Eksportspējīgākais komersants lielo un vidējo komercsabiedrību grupā.»

K. Amsils ar lepnumu stāsta, ka pērn iegūta arī balva par labāko iepakojumu Latvijā (atgādinājumam – vairāk nekā gadu Dobeles dzirnavnieka produkciju rotā jauns logo un iepakojuma dizains), turklāt īpaša atzinība saņemta arī no Latvijas Dizaineru savienības. «Ne tikai profesionāļu žūrija, bet arī pircēji mūsu produkcijas vizuālās pārmaiņas ir novērtējuši un akceptējuši, ko pierāda pārdošanas rezultāti un iegūtā pirmā vieta interneta balsojumā šajā pašā konkursā,» uzsver K. Amsils.

Jauna makaronu ražotne

Taču uz lauriem uzņēmumam gulēt nav laika un Dobeles dzirnavnieks turpina realizēt savu attīstības stratēģiju, kuras divi galvenie stūrakmeņi ir palielināt pārstrādāto graudu apjomu un atvērt jaunu produktu ražotnes. «Patlaban finiša taisnē nonācis jaunais lieljaudas makaronu ražotnes projekts.

Rūpnīcas būvniecībā ieguldīti vairāk nekā 2,5 miljoni latu, no kuriem 623 189,80 latu ir Eiropas fondu līdzfinansējums. Ražotnes kapacitāte būs divas tonnas makaronu stundā. Ņemot vērā tendenci, ka Latvijas iedzīvotāji arvien biežāk dod priekšroku tieši pašmāju ražotajai produkcijai, ceram, ka viņi novērtēs mūsu darba augļus arī šajā pārtikas segmentā. Taču ar jauno produktu plānojam startēt ne tikai Baltijas tirgū, bet arī plašākā mērogā,» stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs.

«Lai arī jaunajā cehā ražošanas procesi lielākoties būs automatizēti un, lai vadītu šādu ražotni, maiņā pietiek pat ar vienu cilvēku, tomēr paredzam, ka fasēšanas un administrēšanas darbos būs nepieciešamība pēc papildu darba rokām. Prognozēju, ka darbinieku skaits šogad varētu pieaugt par 5–10 cilvēkiem. Jaunus darbiniekus pieņēmām arī pērn, un šobrīd Dobeles dzirnavnieka komandu veido aptuveni 150 cilvēku,» norāda K. Amsils.

Testē receptūras un izglītojas

Novērots, ka pēdējo divu, trīs gadu laikā būtiski mainījušies pircēju paradumi, proti, sašķoboties ekonomiskajai situācijai valstī, cilvēki vairāk sākuši gatavot mājās. «Taču neviens negrib pavadīt virtuvē pusi dienas, tāpēc, respektējot klientu vēlmes un vajadzības ēdienu pagatavot ātri, turklāt, lai process ir vienkāršs, bet rezultāts – garšīgs, plašā klāstā piedāvājam dažādus maisījumus pankūku, kēksu, dažādu desertu un citu ēdienu pagatavošanai, kā arī pērn pircēju vērtējumam nodevām trīs jaunus miltu maisījumus maizes cepšanai mājas apstākļos un divu veidu rudzu miltus. Uzņēmums vēlas popularizēt maizes cepšanu mājās un parādīt, ka tas nebūt nav sarežģīti, tādēļ tā mājaslapā izvietota informācija ar fotogrāfijām un pamācībām par to, kā pašu rokām pagatavot gardu maizīti.»

Un ar ko pircēji tiks pārsteigti šogad? «Protams, tiks turpināts darbs pie jaunu produktu izstrādes jau esošo produktu klāstā, taču kā šā gada lielāko jaunumu gribam uzsvērt mūsu radītos makaronus,» norāda K. Amsils. Patlaban itāliešu tehnologa pavadībā norit darbinieku apmācības, receptūras testēšana. «Arī visas iekārtas tika uzstādītas, klātesot itāliešu speciālistiem,» piebilst Dobeles dzirnavnieka valdes priekšsēdētājs. Uzņēmums sākotnēji iecerējis ražot dažādu veidu īsformas makaronus – radziņus, spirāles, gliemežvākus, bet ar laiku pircējiem tiks piedāvāti arī spageti. «Lai sāktu ražot spageti, ir vajadzīga atsevišķa ražošanas līnija, kas taps šogad ar līdzfinansējumu no Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras.