Sestdiena, 4.maijs

redeem Vijolīte, Viola, Vizbulīte

arrow_right_alt Reģionos \ Daugavpils

Jārada ilgtermiņa stabilitāte

© Ojārs Lūsis

«Krīzi esam pārdzīvojuši!,» teic a/s Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) valdes priekšsēdētāja Natālija Petrova.

– Jūs apgalvojat, ka ekonomiskā krīze, kas skāra praktiski visu pasauli, jūsu vadītajā uzņēmumā ir beigusies. Kāds ir atveseļošanās laiks?

– Saspringts, ar daudzu un dažādu problēmu risināšanu, bet tās atšķirībā no krīzes gadiem ir vērstas uz uzņēmuma atjaunošanu un attīstību, ražošanas paplašināšanu, jaunu produktu un pakalpojumu ieviešanu.

Patlaban ir saņemts pietiekami daudz pasūtījumu, lai efektīvi izmantotu esošo materiāli tehnisko bāzi un darbaspēka resursus, taču ir jāstrādā, lai stabilitāte būtu ilgtermiņā, nevis atkarīga no veiksmēm vai neveiksmēm, startējot dažādos konkursos.

– Neraugoties uz pamatotu kritiku, konkursu sistēma tiek izmantota praktiski visu pašvaldību un valsts uzņēmumu pasūtījumu iepirkumos, jo to paredz likumdošana. Jūsuprāt, ir iespējamas izmaiņas?

– Izmaiņām ir jābūt iespējamām, ja tiek piedāvātas ekonomiski un sociāli efektīvas alternatīvas. Patlaban gatavojam strukturizētu piedāvājumu ilgtermiņa līgumam ar a/s Latvijas dzelzceļš – tiksimies ar uzņēmuma valdes priekšsēdētāju un mēģināsim rast savstarpēji izdevīgus noteikumus, kas, no vienas puses, samazinās izmaksas Latvijas dzelzceļam, no otras puses, radīs stabilitāti mūsu uzņēmumā. Ja mēs būsim pārliecināti par pasūtījumu apjomu vairākiem gadiem uz priekšu, vieglāk varam plānot investīcijas tehnoloģijās un rēķināties ar ātrāku to atmaksāšanos, kas savukārt pazemina sniegtā pakalpojuma cenu.

– Runājot par investīcijām – viens no a/s DLRR akcionāriem plašai sabiedrībai darījis zināmu, ka tuvāko piecu gadu laikā uzņēmumā dividendes netikšot izmaksātas – visi brīvie naudas līdzekļi tiks ieguldīti uzņēmuma attīstībā. Tieši kur?

– Jaunu tehnoloģisko iekārtu iegādē un jaunu pakalpojumu un produktu ieviešanā, ražošanas vides modernizācijā, materiāli tehniskās bāzes, tajā skaitā ēku un pievedceļu, rekonstrukcijā. Rūpnīca atrodas senās ēkās un to uzturēšana un remonts prasa vairāk līdzekļu nekā jaunu ražotņu ekspluatācija. Tāpat mums ir ļoti svarīgi uzlabot darba apstākļus strādājošajiem, jo tagadējā situācija mūs neapmierina.

Gribu pateikt milzīgu un patiesu paldies mūsu cilvēkiem, kuri ne tikai noticēja uzņēmuma vadībai krīzes laikā un palika lojāli uzņēmumam, bet, neraugoties uz neritmisko darba laiku (nepieciešamības gadījumā strādā virsstundas vai brīvdienās), smago fizisko darbu un salīdzinoši pieticīgo atalgojumu, turpina strādāt arī tagad.

Mūsu uzņēmums piešķir stipendijas jaunajiem inženieriem, jo uzskatām, ka Latvijas tautsaimniecībai, arī mūsu uzņēmumam, ir nepieciešami jauni un spējīgi inženiertehniskie darbinieki, kuri spētu virzīt Latvijas rūpniecības attīstību, – ekonomistu, sociologu un citu humanitāro zinātņu speciālistu mums jau pietiek. Investīcijas darbaspēkā ir vienas no stratēģiski nozīmīgākajām.

– Kas slēpjas aiz vārdiem: jaunu pakalpojumu un produktu ieviešana.?

– Vēsturiski mūs uzņēmuma darbības specifika ir dīzeļlokomotīvju remonts un rezerves daļu izgatavošana. Taču esošā materiāli tehniskā bāze, kā arī darbinieku potenciāls dod iespēju remontēt arī elektrovilcienus, pasažieru vagonus, izgatavot rezerves daļas gan iepriekšminētajās jomās, gan arī automašīnu iekšdedzes motoriem un ritošajai daļai.

Labas iespējas saskatījām, piedaloties Daugavpils domes izsludinātajā iepirkuma konkursā par jaunu tramvaja vagonu piegādi, apkalpošanu un garantijām, darbinieku apmācību. Mūsu piedāvājums paredzēja komplektējošo detaļu iegādi no Krievijas tramvaju ražošanas kompānijas Ustjkatovas un to komplektāciju Daugavpilī, nodrošinot modernu, augsta komforta, ekspluatācijā ekonomisku tramvaju piegādi pilsētai. Diemžēl mūsu piedāvājuma cena bija augstāka par konkurentu – Baltkrievijas ražotāja daudz zemākas kvalitātes vagonu piedāvājumu.

Laiks rādīs, vai pašvaldības izvēle attaisnosies, jo, pirmkārt, nauda par tramvajiem nepalika Latvijas ekonomikā, otrkārt, vēl nav zināms, kādas būs jauno tramvaju ilgtermiņa ekspluatācijas izmaksas.

Jāteic, ka ar esošās domes lēmumiem un darba stilu apmierināti nav daudzi uzņēmumi un salīdzinoši liela sabiedrības daļa. Par to liecina ļoti aktīvā jaunu lokālo partiju veidošanās – paredzams, ka pašvaldību vēlēšanās Daugavpilī piedalīsies vismaz 10 partiju saraksti, tostarp arī manis pārstāvētā, jaundibinātā partija Daugavpils mana pilsēta.