Daugavpils gaida jaunos tramvajus

© Ojārs Lūsis

Sabiedriskais transports spēlē nozīmīgu lomu cilvēku ikdienas dzīvē, jo ne visiem dota privilēģija pārvietoties ar personisko automašīnu. Daugavpils ir viena no trijām Latvijas pilsētām, kurā ir tāds ekoloģiski tīrs transporta veids kā tramvajs.

Par pakalpojuma nodrošināšanu rūpējas a/s Tramvaju uzņēmums – pārvadā pilsētas iedzīvotājus un nodrošina satiksmi starp pilsētas mikrorajoniem. Līdztekus ikdienas darbam uzņēmuma prioritāšu galvgalī ir arī attīstība un modernizācija.

Jau vairākus gadus pilsētā tiek īstenots projekts Daugavpils pilsētas tramvaju transporta infrastruktūras renovācija, kas sevī ietver vairāku pasākumu kopumu. Pērnā gada jūlijā tika uzsākta sliežu ceļu rekonstrukcija 18. novembra ielas posmā no Vienības ielas līdz Valkas ielai 6,2 kilometru garumā. Darbi uz laiku aprāvās, jo iestājās ziema, parādījās problēmas ar nepieciešamo materiālu pasūtīšanu, bet nu situācija ir atrisināta un būvnieki pēc tehnoloģiskā pārtraukuma ir gatavi iesākto turpināt. «Darbus plānots uzsākt aprīļa beigās un, atbilstoši SIA Binders speciālistu sastādītajam grafikam, pilnībā pabeigt šā gada laikā,» apstiprina a/s Tramvaju uzņēmums vadītājs Ēvalds Mekšs. Rekonstrukcijas gaitā plānots izmantot bezšuvju sliežu tehnoloģiju, kas ievērojami samazinās trokšņu un vibrāciju līmeni, veikt 14 pieturvietu un 10 pārbrauktuvju pārbūvi, kā arī trīs pārveidošanas apakšstaciju renovāciju. Kā norāda Ē. Mekšs, lielākā daļa pārbrauktuvju jau rekonstruētas. «Tā visa rezultātā iedzīvotāji un Daugavpils ciemiņi varēs braukt ērtos zemās grīdas tramvajos, kur nebūs problēmu iekļūt nedz māmiņām ar bērnu ratiņiem, nedz cilvēkiem ar kustību traucējumiem, tāpat uzlabosies pilsētas vizuālais izskats,» secina Ē. Mekšs.

2013. gada 22. martā tika noslēgts tramvaju vagonu piegādes līgums, ko īstenos piegādātāju apvienība ОАО Управляющая компания холдинга «Белкоммунаш»’ (Minska, Baltkrievijas Republika) un SIA Agmen Consulting Bureau (Rīga, Latvija). Noslēgtais līgums paredz 12 jaunu tramvaju piegādi – astoņus četrasu vagonus un četrus sešu asu vagonus, un atbilstoši dokumentiem pirmajam tramvajam jāparādās augustā. Ē. Mekšs ar vienošanos ir apmierināts, īpaši uzsverot, ka «speciālisti no Baltkrievijas ir gatavi apmācīt uzņēmuma darbiniekus iekārtu lietošanā un apkopju veikšanā garantijas laikā, turklāt par to vēl maksās mums naudu».

«Ar jaunajiem tramvajiem jāmāca braukt pilnīgi visi vadītāji, neatkarīgi no viņu stāža, jo, atšķirībā no autobusa tramvajam nevar piesaistīt tikai vienu vai divus vadītājus – ja transports atrodas uz līnijas pirmais, ar to jābrauc tam, kuram tas grafikā paredzēts,» skaidro Ē. Mekšs. Pirms jaunie transportlīdzekļi uzņems pasažierus, tie veiks vairākus pārbaudes braucienus.

Kas notiks ar vecajiem vagoniem? Lielākā daļa patlaban kursējošo tramvaju, kas ražoti Rīgas Vagonu rūpnīcā, kalpojuši gandrīz 30 gadu. Plānots, ka līdz šā gada beigām tie vēl parādīsies uz līnijas, bet pēc tam dosies pelnītā atpūtā. Daži no šiem vagoniem pārtaps par retro transportu un kalpos ekskursantu izklaidēšanai.

Tramvaja biļete Daugavpilī maksā 30 santīmu, un šis tarifs ir nemainīgs visu krīzes periodu kopš 2008. gada. Ē. Mekšs apliecina, ka infrastruktūras attīstīšana un uzlabošana biļetes cenu neietekmēs. «Mums ir svarīgs katrs pasažieris. Neraugoties uz to, ka Daugavpils ir otra lielākā Latvijas pilsēta, kopējais sliežu ceļa garums ir vien 27 kilometri, un, ja biļešu cena tiktu paaugstināta, pasažieru plūsma samazinātos,» ir pārliecināts Ē. Mekšs.

A/s Tramvaju uzņēmums projekts sākotnēji paredzēja vairāk nekā 10 miljonu latu lielas investīcijas Daugavpils pilsētas sabiedriskā transporta attīstībā, tomēr neplānotu sadārdzinājumu dēļ kopējās izmaksas sastāda vairāk nekā 12 miljonus latu. «Būs nepieciešams ņemt kredītu. Drīzumā gaidām informāciju no bankām un Valsts kases,» saka Ē. Mekšs.

Svarīgākais