"Latvijas valsts meži" iegulda vairāk nekā 260 000 eiro meža ceļa būvniecībā Ērgļu pagastā

© Kaspars Krafts / F64

AS "Latvijas valsts meži" (LVM) līdz oktobra beigām plāno noslēgt 1,59 kilometru garā Lukstārkalnu meža ceļa būvniecības darbus Madonas novada Ērgļu pagastā, kura izbūvē ieguldīti 264 101 eiro, aģentūru LETA informēja uzņēmuma pārstāvji.

Ceļa izbūves darbi sākti 2024.gada februārī, bet no 1.marta līdz 31.augustam pārtraukti, lai mazinātu iespējamo ietekmi uz īpaši aizsargājamo mazo ērgli. Jaunais ceļš nodrošinās kokmateriālu transportēšanu, kā arī ērtāku piekļuvi tuvumā esošajām lauksaimnieku nomātajām platībām.

LVM pārstāvji norāda, ka no kopējā ceļa garuma 530 metri būvēti uz vājas nestspējas gruntīm, kur konstatēta kūdra un pārmitrināts augu zemes slānis. Kūdra šajā teritorijā ir plūstoša, aptuveni 1,5 metru līdz piecu metru biezumā. Lai uzbūvētu atbilstošu konstrukciju un pārvarētu zemas nestspējas gruntis bez atkūdrošanas, minētajā posmā ceļš būvēts uz skujkoku sīkbaļķu klājuma.

LVM Zemgales reģiona vecākais meža infrastruktūras speciālists Aivis Holkins atzīmē, ka risinājums stiprināt zemas nestspējas gruntis ar koka klāju izmantots arī iepriekšējā gadsimtā, un patlaban šī senā metode, pielāgojot jaunajām iespējām, ir ieviesta meža autoceļu būvdarbos.

Viņš skaidro, ka koka klāju izmantošana ļauj būtiski taupīt resursus, jo nav nepieciešams no karjera vest minerālgrutni, lai konkrēto ceļa posmu atkūdrotu. Konstrukcijas risinājumā uz garenvirzienā izvietotiem baļķiem pamīšus klāj sīkbaļķus. Pēc sīkbaļķu klājuma izbūves koka konstrukciju iekūdro ar objektā iegūto kūdru.

Jau vēstīts, ka LVM apgrozījums pagājušajā gadā bija 626,019 miljoni eiro, kas ir par 10,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 8,8% - līdz 220,838 miljoniem eiro.

Kompānija apsaimnieko valstij piederošās meža zemes. LVM vienīgais īpašnieks ir valsts, bet akciju turētāja ir Zemkopības ministrija.

Latvijā

Ceturtdienas rītā konstatēto datu pārraides traucējumu dēļ VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) pārbrauktuvju vadības centram uz laiku bija traucēta piekļuve pārbrauktuvju attālinātai kontrolei, tādējādi sistēma automātiski pārslēdzās avārijas režīmā, proti, uz pārbrauktuvēm ieslēdzās signalizācija - barjeras nolaidās un luksoforos ieslēdzās sarkanais aizliedzošais signāls, aģentūrai LETA norādīja LDz pārstāvji.