Piektdiena, 24.maijs

redeem Ilvija, Marlēna, Ziedone

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Helmanis vēršas ar lūgumu pie Briškena

© f64.lv, Ģirts Ozoliņš"

Ogres novada domes priekšsēdētājs Egils Helmanis (NA) aicina satiksmes ministru Kasparu Briškenu (P) risināt samilzušās problēmas sabiedriskā transporta nodrošināšanā Ogres novadā, liecina Helmaņa atklātā vēstule satiksmes ministram.

Ogres novada mērs pārmet Autotransporta direkcijai (ATD), ka tā iepirkuma dokumentācijas izstrādē nav iesaistījusi Ogres novada pašvaldību, pat nav konsultējusies ar pašvaldību maršrutu tīkla un pieturvietu plānošanā.

Kopš 2022. gada 1. jūlija, kad līgums ar AS "Liepājas autobusu parks" stājās spēkā, Ogres novada iedzīvotāji ir nonākuši ķīlnieku lomā - regulārās reisu neizpildes, novēlota vai iztrūkstoša informācija par atceltajiem reisiem, neatbilstoša izmēra un sēdvietu skaita autobusi, biļešu neizsniegšana un citi pārkāpumi ir būtiski ietekmējuši iedzīvotāju ikdienu, teikts atklātajā vēstulē.

Pašvaldība ir aktīvi iesaistījusies šīs problēmas risināšanā, gan aicinot iedzīvotājus ziņot par reisu neizpildēm un citiem pārvadātāja pārkāpumiem, gan sarunās un oficiālā sarakstē ar ATD un "Liepājas autobusu parku".

Neskatoties uz pašvaldības daudzkārtējiem centieniem vērst gan "Liepājas autobusu parka", gan ATD uzmanību uz sabiedriskā transporta kvalitatīvu pieejamību Ogres novadā, iedzīvotāji joprojām ikdienā saskaras ar pārvadātāja nespēju nodrošināt kvalitatīvu pakalpojuma pieejamību.

Mērs uzsver, ka īpaši satraucoši ir tas, ka cieš sociāli mazaizsargātās personu grupas - bērni, jaunieši, vecāka gadagājuma cilvēki, kuriem sabiedriskais transports ir ikdienas pārvietošanās līdzeklis. Pašvaldība veicina sabiedriskā transporta izmantošanu novadā, piešķirot līdzfinansējumu, taču esošā situācija ir pilnīgi nepieņemama - pārvadātājs pārkāpj iedzīvotāju tiesības saņemt drošu un paredzamu sabiedriskā transporta pakalpojumu, kas nekādā veidā neveicina sabiedriskā transporta izmantošanu.

Līdz šim pašvaldība no ATD un "Liepājas autobusu parka" esot saņēmusi tikai "atrakstīšanos" un nekādi uzlabojumi nav veikti, gluži pretēji - kopš šā gada sākuma situācija ir tikai pasliktinājusies, jo bez konsultēšanās ar pašvaldību autobusi vairs neapstājas pieturvietās, kuras ATD līgumā ar pārvadātāju nav iekļāvusi, tādējādi būtiski ietekmējot iedzīvotāju mobilitāti. Pašvaldība katru dienu no iedzīvotājiem un iestādēm saņem četras līdz piecas pamatotas sūdzības rakstiski, kā arī telefona zvanus par reisu neizpildēm, neizsniegtām biļetēm un citiem pārkāpumiem.

Helmanis aicina satiksmes ministru personīgi ierasties vizītē Ogres novada pašvaldībā, lai risinātu samilzušās problēmas pēc būtības, kā vienu no iespējām izskatot līguma starp ATD un "Liepājas autobusu parku" pirmstermiņa izbeigšanu. "Sagaidām no jums aktīvu rīcību un konstruktīvu problēmas risinājumu. Atbildi lūdzu sniegt steidzamības kārtībā, jo Ogres novada iedzīvotājiem uz darbu, uz skolu, pie ārsta un citur ir jātiek katru dienu, nevis kaut kad tālā nākotnē, kad beigsies līgums ar pārvadātāju, kurš saskaņā ar pašlaik noslēgtā līguma nosacījumiem ir spēkā līdz pat 2032. gada 30. jūnijam," aicina Helmanis.

Kā vēstīts, pagājušā gada rudenī ATD prasīja pasažieru pārvadātājam ar autobusiem AS "Liepājas autobusu parks" samazināt veikto maršrutu skaitu Pierīgā, pārdalot tos starp apvienības dalībniekiem.

Lai risinātu "Liepājas autobusu parka" reisu neizpildes, ATD samazinās pārvadātāja maršrutu skaitu un pārdalīs atbildības apjomu starp apvienības dalībniekiem, kas šobrīd nodrošina reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīkla daļā "Pierīga", pavēstīja ATD pārstāvji.

Apvienībā ietilpst "Liepājas autobusu parks", SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss" un AS "Nordeka".

Jau ziņots, ka ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.

Tāpat ziņots, ka "Liepājas autobusu parka" apgrozījums 2022. gadā bija 17,839 miljoni eiro, kas ir par 15,8% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās vairākkārt un bija 190 731 eiro. Finanšu rādītāji par pagājušo gadu vēl nav publiskoti.

Pēc Konkurences padomes 2022. gada 29. marta lēmuma par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu "Liepājas autobusu parka" darbībās uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība, bet 59,83% akciju pieder SIA "LAP1R", kas, pēc "Firmas.lv" datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (LPV) (33%) ģimenēm.