Sestdiena, 4.maijs

redeem Vijolīte, Viola, Vizbulīte

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Neatkarīgās lasītāja ceļ trauksmi: Laukos likvidē daudzas autobusu pieturas; sirmgalvji līdz autobusam vairs netiek

Attēlam ir ilustratīva nozīme © Dāvis Ūlands/F64

"Laukos tiek slēgtas pasta nodaļas, skolas un tagad arī tiek likvidētas 80% no autobusu pieturām, " Neatkarīgajai pauda satraukta lasītāja.

Viņa stāstīja, ka pirmo reizi savā mūžā pieredzējusi situāciju, kad šoferis trīs cilvēkus neizlaida viņiem vajadzīgajā pieturā, bet aizveda 3 līdz 4 kilometrus tālāk un apstājās citā pieturā. Viena no pasažierēm bijusi sieviete, kurai vakarā tumsā vienai būs jāiet šie kilometri atpakaļ pa apledojušu ceļu. Izrādās - autobusa šoferis rīkojas atbilstoši jaunajiem noteikumiem!" raksta sieviete.
Tā kā konkrēto maršrutu apklpoja Liepājas autobusu parks, Neatkarīgā pārliecinājās, kāda kārtība ir šī pārvadātāja maršrutos. Un izrādījās, ka tiešām taisnība ir Neatkarīgās lasītājai un autobusa šoferim. Proti, autobusa vadītāja pienākums ir apkalpot tikai tarifa pieturvietas. Citās vietās, arī kādreizējās pieturvietās, ja tās vairs nav iekļautas sarakstā, pasažieru autobuss apstāties nedrīkst. Savukārt to, kuras pieturvietas tiek iekļautas maršrutā, nosaka Autotransporta direkcija - reģionālo pasažieru pārvadājumu pasūtītājs.
Liepājas autobusu parks šo kārtību pamato ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā”. Tajos teikts: “Reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā. Apdzīvotā vietā pieturu ārpus autoostas nosaka pasūtītājs pēc saskaņošanas ar attiecīgo pašvaldību.” Liepājas autobusu parks skaidro, ka pasažieru pārvadātājs strādā uz līguma pamata, kas noslēgts ar Autotransporta direkciju. Līgumā ir noteiktas pieturvietas un biļešu cenas tiek aprēķinātas par autobusu kustības sarakstā iekļautajām pieturām jeb tarifa pieturām. Ja pilsētā ir pieturvieta, kas tur jau izsenis ir atradusies, bet tā nav iekļauta autobusa kustības sarakstā, tad autobusa vadītājs nav tiesīgs tajā apstāties.

Tajā pašā laikā pērn tika izveidota Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padome, kuras pirmā sēde notika janvāra beigās. “Piekļūstamības jautājuma risināšana ir viena no manām prioritātēm. Latvijā ir daudz darāmā, lai nodrošinātu mobilitātes iespējas cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām un citām iedzīvotāju grupām, piemēram, vecākiem ar bērnu ratiem. Padomei, kopā strādājot NVO un satiksmes ekspertiem, būs virzītājspēka loma, lai īstenotu pārmaiņas un nepieciešamos uzlabojumus piekļūstamības jomā,” sēdē uzsvēra satiksmes ministrs Kaspars Briškens. Tieši pēc viņa iniciatīvas izveidota Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padome, lai efektīvāk īstenotu satiksmes nozarē izvirzīto prioritāti - nodrošināt ikvienam cilvēkam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, kā arī mobilitātes pakalpojumus, tostarp cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām.

Šie vārdi īsti nesaskan ar realitāti, kurā pasažieriem jāmēro vairāki kilometri pa apledojušu ceļu tumsā līdz kādreizējai pieturvietai.

"Laukos tiek slēgtas pasta nodaļas, skolas un tagad arī likvidētas 80% no autobusu pieturām. Publiski tas netiek ne ziņots, ne apspriests! Piemēram, no mūsu mājām līdz tuvākajiem pagastu centriem ir 5 km uz vienu pusi, 7 km - uz otru. Šajā 12 km posmā kādreizējo 10 pieturu vietā ir atstāta tikai viena pietura.Kurp ejam, Latvija?" sašutusi taujā Neatkarīgās lasītāja.
Par autobusu pieturvietu likvidāciju Neatkarīgā ir uzdevusi jautājumus Satiksmes ministrijai un Autotransporta direkcijai.