Krusas sekas Jaunpilī: Apdrošinātājs meklējot attaisnojumus, kāpēc pilnā apmērā nesegt miljonu lielās remonta izmaksas

© Romāns KOKŠAROVS, F64 Photo Agency

Ja citviet pēc lielgraudu krusas posta jau atkopušies, Jaunpils pilī jumta remonta darbi šo divu mēnešu laikā nav būtiski pavirzījušies uz priekšu. Apdrošinātājs joprojām atsakoties pilnā apmērā segt sadragātā dakstiņu jumta nomaiņu, kā arī pārējās ar postījumu saistītās izmaksas, tāpēc pašvaldība apsverot iespēju sūdzēt tiesā apdrošināšanas kompāniju, - ceturtdien vēsta raidījums “360TV ZIŅneši”. 

Apdrošinātājs meklējot attaisnojumus, kāpēc pilnā apmērā nesegt vairāk nekā miljonu lielās remonta izmaksas, - uzskata Jaunpils pagasta pārvaldē. Strīds ar apdrošinātāju nozīmējot, ka pils glābšana esot iesaldēta. Te tikai pamet kārtējo spaini zem pilošā jumta. Pils jumta dienvidu puse vienos caurumos. Mazākā vēja pūsmiņa, un dakstiņi, kam krusa izsitusi ārā visu saistvielu, mēdzot krist zemē.

“Tā kā daktiņu saistviela ir izsista ārā, tad mums lielākā sāpe ir tad šie brīvi kustošie dakstiņi. Tie kuru katru mirkli var krist zemē. Bīstamība ir vējā. Dažviet var labi redzēt, ka dakstiņi ir noslīdējuši un turās uz notekcaurulēm. Vēl mazliet, mazliet un kritīs lejā,” raidījumam satraukti saka SIA “Jaunpils pils” valdes locekle Kristīne Liepiņa.

Būvniecības valsts kontroles biroja eksperti konstatējuši 80 % jumta bojājumus. Tas nozīmē, ka jāslej jauns jumts. Būvnieks atrasts un gaida starta šāvienu. Būvnieks sola, ka viņš to varētu jumtu izbūvēt arī ziemas laikā. Problēma - finansiālā puse.

Šobrīd strīds ir par pils tehnisko nolietojumu - kāds tas ir bijis vētras dienā. Tas ietekmē summas lielumu, ko apdrošinātājs ir gatavs segt no kopējās remontdarbu tāmes. “Remontdarbu tāme ir viens miljons un 60 tūkstoši eiro, apdrošinātājs piedāvā tikai 240 tūkstošus eiro. Viņi uzskata, ka pils nolietojums bijis krietni lielāks nekā to uzskatām mēs, mūsu eksperti un Tukuma būvvalde. Viņi piedāvā atzīt, ka pils logi, durvis un apmetums bija 100 % nolietojies, kas nozīmē, ka to nav bijis vispār. Tas absolūti neatbilst patiesībai,” sašutumu pauž Liepiņa.

Tukuma novada dome, kas ir pils īpašnieks, un pils apsaimniekotājs nepiekrīt apdrošināšanas uzņēmuma ekspertu viedoklim. “Neuzskatām, ka šī apsekošana bijusi profesionāla. Aprēķins ir novēlots, neprofesionāls, nesaprotams,” raidījumam 360TV ZIŅneši saka SIA “Jaunpils pils” valdes locekle.

Malā nestāv arī Tukuma novada dome. Tā nolēmusi jau iedarbināt citas sviras, jo uzskata, ka apdrošinātājs neizprot situācijas nopietnību. Runa ir par valsts nozīmes kultūras pieminekli. Tam lielgraudu krusas dēļ radušies būtiski bojājumi, kas tikai ar katru dienu pastiprinotes.

No lietus izraisītas applūšanas sākot ciest jau arī viesnīcas spārns, istabiņas esot salijušas. “Summa, ko viņi piedāvā segt, mūs galīgi neapmierina. Esam tā kā ķīlnieki - nezinām, kāds būs gala lēmums no apdrošinātāja, līdz ar to mēs nezinām, kādu palīdzību lūgt no valsts, no ministrijas,” skaidro Jaunpils pagasta pārvaldes vadītāja Baiba Rasa.

Apdrošinātājs līdz šim neesot piekritis vairākām remontdarbu tāmes pozīcijām. Šobrīd esot tikai strīdi, bet ne risinājuma. Pagasta pārvaldes vadītāja ļoti nevēlas, lai strīds nonāk līdz tiesvedībai: “Mēs ceram uz apdrošinātāja sirdsapziņu, kādu objektu viņi ir uzņēmušies apdrošināt. Tas nav vienkāršs. Tas ir valsts nozīmes kultūrvēsturisks objekts. 1301. gads ir celtniecības gads. Pēc viņu vērtējuma sanāk, ka pils jāslēdz ciet.”

Kā 360TV ZIŅneši žurnālistei Danai Albrehtai saka Jaunpils pagasta pārvaldes vadītāja Baiba Rasa, nākamā nedēļa esot izšķirošā pašvaldības nostājā: “Vairs nevaram gaidīt, šī ir pēdējā nedēļa, tad būs pašvaldības reakcija pret apdrošinātāju. Nu, mīļie, tā mēs varam vilkt vēl kādu gadsimtu.”

Galējā variantā vietvara esot gatava vērsties pret apdrošinātāju tiesā. Apdrošināšanas kompānija “Gjensidige Latvija” intervijai klātienē nepiekrita, bet 360TV ZIŅnešiem atsūtīja atbildē divus uzrakstītus teikumus: “Jaunpils pils lieta joprojām ir izskatīšanā, jo cietusī būve ir sena un līdz ar to apjomi ir lieli. Ir nepieciešams laiks, lai izskatītu gan visus bojājumus, gan vienotos ar klientu par labāko risinājumu.”

Svarīgākais