Viltotas preces apzināti visvairāk pērk Latgales iedzīvotāji

© Ģirts Ozoliņš/F64

Latvijas reģionos ir atšķirīga iedzīvotāju attieksme pret viltotu preču iegādi, un visvairāk tādu, kuri pēdējā gada laikā apzināti pirkuši viltotas preces, ir Latgalē, savukārt vismazāk - Vidzemē, aģentūru LETA informēja Patentu valdē.

Vienlaikus visos reģionos vērojamas līdzīgas tendences iecienītāko viltoto preču veidos.

Aptaujā, kas veikta jūnijā, noskaidrots, ka pēdējā gada laikā viltotas preces apzināti iegādājušies 4% vidzemnieku, 7% zemgaliešu,

8% rīdzinieku un kurzemnieku un 12% latgaliešu.

Vienlaikus ar aptauju tika izpētīts sociālo mediju platformu sludinājumos pieejamais viltoto preču piedāvājums - tās ir plaši pieejamas gan reģionu sludinājumu grupās, gan arī vispārējā sludinājumu sadaļā, turklāt pārsvarā visām precēm ir norādīts, ka tās ir "kvalitatīvas kopijas" vai "analogi oriģinālam ražojumam".

Šādas atbildes tika sniegtas, sazinoties ar atsevišķiem pārdevējiem - neviens neatzina, ka prece ir viltota, bet gan ir "kvalitatīvi pakaļdarinājumi", vai pat it kā esot oriģināls, ko garantējot pie preces pievienotā etiķete. Tomēr cenšoties noskaidrot ko vairāk par preci, pārdevējs komunikāciju pārtraucis.

Iedzīvotāji aptaujas laikā tika lūgti arī minēt, kuras no viltotajām precēm pēdējā gada laikā visbiežāk iegādātas. Visos reģionos vairāk nekā puse respondentu nosaukuši apģērbu. Šo atbildi ievērojami biežāk jeb 59% gadījumu izvēlējās sievietes, pretstatā 39% vīriešu. Otra populārākā atbilde bija apavi, ko respondenti norādīja 30% gadījumu, savukārt trešā bija somas un aksesuāri - 29%.

Analizējot datus pa reģioniem, secināms, ka no tiem, kas pērk viltotas preces, 75% Vidzemē atzinuši, ka mēdz iegādāties viltotu apģērbu, un 50% atzina, ka pērk arī viltotas rotaļlietas, apavus, smaržas un sadzīves ķīmiju. Latgalē 56% norādīja, ka iegādājas apģērbu, bet 38% - somas un aksesuārus. Kurzemē 40% viltoto preču pircēju mēdz iegādāties apģērbu, apavus un smaržas, savukārt Zemgalē šis īpatsvars sasniedz 56%, kamēr 44% pērk viltotus apavus, kā arī somas un aksesuārus. Rīgā un Pierīgā arī viltotās populārākās preces bija apģērbs, šāda atbilde atzīmēta attiecīgi 42% un 57% gadījumu.

Iedzīvotāju aptauju pēc Patentu valdes pasūtījuma jūnijā veica tirgus izpētes kompānija "Norstat", aptaujājot vairāk nekā 1000 cilvēkus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Svarīgākais