Līdz ar atkusni Kurzemē un Zemgalē uz grants ceļiem vietām ir iestājies šķīdonis un šie ceļi zaudējuši nestspēju, informē "Latvijas valsts ceļi" (LVC).
Patlaban visvairāk nestspēju zaudējušu ceļu posmu ir Saldus apkārtnē, kur ierobežojumi noteikti septiņos posmos. Pa pieciem posmiem ir Dobeles un Liepājas apkārtnē, Limbažu novadā - divi, Preiļos - viens posms.
Tikmēr Balvu novada pašvaldība informē, ka arī pa tās grantētajiem autoceļiem laikapstākļu dēļ noteikti transportlīdzekļu satiksmes ierobežojumi, kas būs spēkā vismaz līdz 20.janvārim.
Šajā novadā pārvietošanās ierobežojumi noteikti pa autoceļiem Čudarīne - Obeļova, Demerova - Lauruti - Punduri, Mežupe-Purviņas, Mežupe - zemnieku saimniecība "Madaras", Runcene-Mežupe, Krišjāņi-Krampiņas-Runcene-Krišjāņi, Kaupiņas - Kaupiņu kapi, ierobežojot transportlīdzekļu kustību, kuru masa ir lielāka par 10 tonnām, bet pa ceļiem Baltinava-Abriņas un Kožurki-Motrīne pašlaik nedrīkst braukt spēkrati, kuru masa pārsniedz 3,5 tonnas.
Normatīvie akti nosaka, ka lēmumu par satiksmes aizliegumu vai ierobežojumu attiecībā uz pašvaldību autoceļiem un ielām pieņem attiecīgā pašvaldība. Ņemot vērā, ka lietus un atkušņa ietekmē tiek izskalots ceļu segums un kravas automobiļu iedarbībā ceļi tiek bojāti, nepieciešams noteikt masas ierobežojumu transportlīdzekļiem.
Pa šiem ceļiem transporta masas ierobežojumi tiek ieviesti un atcelti pēc katra konkrētā ceļa faktiskā stāvokļa un iespējamo bojājumu izvērtēšanas.
LVC uzsver, ka, sākoties atkusnim, kad uz ceļiem nonāk liels ūdens daudzums, uz autoceļiem ar grants segumu iestājas šķīdonis - pārmitrināts grants segums zaudē nestspēju un braukšanas apstākļi pasliktinās. Lai nestspēju zaudējušie autoceļi netiktu neatgriezeniski sabojāti, uz tiem ievieš autotransporta masas ierobežojumu - tiek liegta pārvietošanās transportam, kas smagāks par 10 tonnām.
Atļaujas kravu izvešanai šķīdoņa laikā netiek izsniegtas, satiksmes ierobežojumu ievērošanu kontrolē Valsts policija. Bez ierobežojumiem šķīdonī atļauts braukt operatīvajam un sabiedriskajam transportam, svaigpiena pārvadātājiem, kā arī transportam, kas izved kritušus lopus.
Latvijā no visa valsts pārziņā esošā autoceļu tīkla vairāk nekā puse ir ceļi ar grants segumu, pārsvarā tie ir vietējās nozīmes ceļi ar nelielu satiksmes intensitāti.
Grants autoceļu uzturēšanas darbus šķīdoņa laikā neesot iespējams veikt - uzbraucot ar smago tehniku uz pārmitrināta, nestspēju zaudējuša ceļa, tas tiks sabojāts vēl vairāk. Uzlabot grants ceļa stāvokli varot tikai tad, kad tas ir apžuvis.